• Jemp

Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Är det du eller barnet som inte hinner med? 
    Hur gammalt är barnet?

Jag tänker att det är en del av balansen som många av oss har svårt för och som är viktig för barnen att lära sig. Man måste ibland prioritera och begränsa vad man vill göra, och barnet behöver stöttas i den balansen.

Det inkluderar att säga nej till kompisar ibland, avsätta tid för läxor, hinna vila efter behov... Och självklart få leka också!

• Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 07:44:19 följande:

Jag blir ledsen när jag läser många av inläggen i denna tråd. Barn måste väl få ha kompisar, leka och gå på idrottsträning? Lära sig spela ett instrument? Orkar föräldrar inte det längre? Väldigt tråkig utveckling tycker jag.

Det är ingen som sagt att barnen inte ska få ha kompisar? Däremot att man måste hitta en balans. Något som är svårt- därför är det så vanligt med utbrändhet. 
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-11 08:34:28 följande:
    Men inte kan föräldrars utbrändhet bero på barnens kompislek? Det verkar ju absurt,  Är det inte ett för  kravfyllt yrkesliv i så fall som gör att man inte orkar med familjelivet? 
    Nej, det är inte bara yrkeslivet som kan göra en utbränd. 
    Ts beskriver en situation där barnen inte hinner med läxorna, där hon känner sig överväldigad och inte hittar en vettig balans. Det är inte en hållbar situation för någon (sen säger jag inte att ts är utbränd, men obalans är ju definitivt en riskfaktor). 
    Brist på återhämtning är ett reellt problem. 
Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm