• Kaninsvans

    Glömde fryst blandfärs framme

    Har världens dilemma! 
    Tog fram några grejer från frysen igår, bland annat ett halvkilo blandfärs i originalförpackningen som jag lyckades glömma framme. Den har alltså legat i ~19° i 15h, från början fryst men nu tinad.
    Öppnade förpackningen för att lukta och det luktar ingenting, och färgen är helt normal den också.
    Den verkar alltså helt ätbar om man ska gå efter lukt och färg, men vågar man äta den? 

  • Svar på tråden Glömde fryst blandfärs framme
  • LFF
    Kaninsvans skrev 2023-09-12 10:39:03 följande:
    Glömde fryst blandfärs framme

    Har världens dilemma! 
    Tog fram några grejer från frysen igår, bland annat ett halvkilo blandfärs i originalförpackningen som jag lyckades glömma framme. Den har alltså legat i ~19° i 15h, från början fryst men nu tinad.
    Öppnade förpackningen för att lukta och det luktar ingenting, och färgen är helt normal den också.
    Den verkar alltså helt ätbar om man ska gå efter lukt och färg, men vågar man äta den? 


    Nej, jag hade inte ätit den. Färs är jag extremt försiktig med även om den luktar ok.
  • Anonym (Malin)

    Ja. Ät den. Den har varit fryst och tinat. Hade kunnat göra likadant - dvs ta fram färs på kvällen innan och steka till typ lunch. Iom att det är som en frysklamp som långsamt tinar så blir det ingen fara. 

    Iofs har du plattat ut den så den var tunn som ett bakplåtspapper hade jag nog kanske funderat lite till, men inte annars. 

  • Pixie99
    Kaninsvans skrev 2023-09-12 10:39:03 följande:
    Glömde fryst blandfärs framme

    Har världens dilemma! 
    Tog fram några grejer från frysen igår, bland annat ett halvkilo blandfärs i originalförpackningen som jag lyckades glömma framme. Den har alltså legat i ~19° i 15h, från början fryst men nu tinad.
    Öppnade förpackningen för att lukta och det luktar ingenting, och färgen är helt normal den också.
    Den verkar alltså helt ätbar om man ska gå efter lukt och färg, men vågar man äta den? 


    Absolut ingen fara. Den har ju i princip bara tinat upp. Det tar betydligt längre tid än så för bakterier att börja växa till. Färdigmald köttfärs ska dessutom alltid stekas ordentligt, dvs aldrig ätas "rare" eller "bloody", så eventuella bakterier dör ändå under tillagningen.
  • Kaninsvans
    LFF skrev 2023-09-12 11:01:46 följande:
    Nej, jag hade inte ätit den. Färs är jag extremt försiktig med även om den luktar ok.
    Kanske dum fråga men vad är det farliga? Om det är bakterier i det borde de väl ändå dö när det tillagas? Eller har jag missat något?
  • Kaninsvans
    Anonym (Malin) skrev 2023-09-12 13:41:37 följande:

    Ja. Ät den. Den har varit fryst och tinat. Hade kunnat göra likadant - dvs ta fram färs på kvällen innan och steka till typ lunch. Iom att det är som en frysklamp som långsamt tinar så blir det ingen fara. 

    Iofs har du plattat ut den så den var tunn som ett bakplåtspapper hade jag nog kanske funderat lite till, men inte annars. 


    Pixie99 skrev 2023-09-12 14:07:19 följande:
    Absolut ingen fara. Den har ju i princip bara tinat upp. Det tar betydligt längre tid än så för bakterier att börja växa till. Färdigmald köttfärs ska dessutom alltid stekas ordentligt, dvs aldrig ätas "rare" eller "bloody", så eventuella bakterier dör ändå under tillagningen.

    Hoppas ni har rätt, färsen ska stekas hårt till det jag ska ha den till så förhoppningsvis ska det inte vara några problem då
  • Anonym (f)
    Kaninsvans skrev 2023-09-12 16:53:28 följande:
    Kanske dum fråga men vad är det farliga? Om det är bakterier i det borde de väl ändå dö när det tillagas? Eller har jag missat något?
    Ja, bakterier tillverkar giftiga restprodukter, det är det man blir dålig av och det försvinner inte för man steker.
  • Anonym (XXX)
    LFF skrev 2023-09-12 11:01:46 följande:
    Nej, jag hade inte ätit den. Färs är jag extremt försiktig med även om den luktar ok.
    Håller med här. I vanliga fall är jag mycket för "lukta och smaka i stället för att gå blint på sista förbrukningsdatumet". Men just färs, som är kött (det är värre än vegetabilia), och med alla ytor som bakterierna kan verka på... nä. Det är verkligen äckligt och potentiellt farligt efter så många timmar ute, i den här värmen som vi har nu.
  • Anonym (XXX)
    Pixie99 skrev 2023-09-12 14:07:19 följande:
    Absolut ingen fara. Den har ju i princip bara tinat upp. Det tar betydligt längre tid än så för bakterier att börja växa till. Färdigmald köttfärs ska dessutom alltid stekas ordentligt, dvs aldrig ätas "rare" eller "bloody", så eventuella bakterier dör ändå under tillagningen.
    Fast det hjälper inte om bakterierna dör, om de redan har hunnit producera toxiner. Läs på om botulism t.ex..
  • Pixie99
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-12 17:03:05 följande:
    Fast det hjälper inte om bakterierna dör, om de redan har hunnit producera toxiner. Läs på om botulism t.ex..
    Jodå, jag vet alldeles väl. Men 500g djupfryst köttfärs som stått framme i rumstemperatur har i princip precis hunnit tina upp. Eventuellt botulinumtoxin förstörs dessutom vid upphettning till över 100 grader i en minut, så om man ser till att tillaga köttfärsen ordentligt, så är risken i praktiken obefintlig.

    Men för all del, känner man sig det minsta otrygg, så är det såklart absolut bäst att slänga köttfärsen och köpa nytt.
  • klyban

    Jag hade tillagat köttfärsen ens utan ha reflekterat över om tanken den kanske skulle bli dålig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Glömde fryst blandfärs framme