• AndreaBD

    Har barnen blivit sämre på att fokusera de senaste 15-20 åren?

    Är lärare på högstadiet och har jobbat i en annan skolform de senaste 12 år (en specialskola som tyvärr fick stänga). Nu tillbaka på högstadiet har jag intrycket att det som fungerade tidigare, för 15 år sedan, inte gör det nu. 

    T.ex. så verkar ingen klara att hitta en text i boken utan att få veta exakt sida. Dvs. det räcker inte att säga "text 6B"  eller att säga "sista kapitlet i boken, B-texten". De vill veta exakt sida. Det finns förstås en innehållsförteckning också i boken. För att inte ens prata om grammatikdelen elller glosorna! Då måste de också ha exakt sida och att lägga i pennan eller skrivhäftet där glosorna står, så att man kan titta på dem också medans man läser en text - det verkar vara överkurs för de flesta. Förut klarade åtminstone 8:or och 9:or det. 

    Dessutom verkar så många inte förstår uppgifterna. Först trodde jag det var för att de var så fokuserade på mobiler som vi tyvärr inte har lyckats hålla ute ur klassrummen (där skulle det behövas en lösning för hela skolan). Och de är ju tyvärr även fokuserade på mobilerna när de inte har dem i näven. Jag undviker redan komplicerade uppgifter eller ser till att vi börjar dem tillsammans. Ett exempel: Uppgiften är: Prata om vad ni har gjort på sommarlovet (på tyska), använd frågorna som står i uppgiften! Och sedan satt alla och undrade vad de skulle göra. Årskurs 9.  

  • Svar på tråden Har barnen blivit sämre på att fokusera de senaste 15-20 åren?
  • AndreaBD

    Fortsättning:

    Så jag springer runt till varje par/liten grupp, annars vet de inte hur de ska göra, kommer inte igång. Det är inte bra, det tar mer tid och jag hinner inte lyssna på många. 

    Jag tror att orsaken är allt det digitala. Jag har egentligen inget mot datorer och mobiler, använder dem själv mycket. Men dessa barn har vuxit upp med dem, och de fokuserar bara korta stunder. Ibland bara nån minut eller två. Så långt är videon som de tittar på på youtube. Hur motverkar man denna trenden? Hur klarar sig dessa barn sedan som vuxna i yrkeslivet? Eller kommer hela samhället att förändras och vi, den äldre generationen måste anpassa sig? Jag har svårt att se hur man skulle kunna få de att vara lika effektiva som tidigare, och förväntar mig att skolresultat blir lite sämre jämfört med tidigare. 

  • Jemp

    Det du beskriver är ju inte främst bristande fokus utan antingen på studieteknik, oförståelse och lättja (eller vana vid missförstånd). 
    Säger du vad de ska göra på svenska eller tyska? 
    Att hjälpa de komma igång är väl en rimlig lösning. Ihop med tydlig instruktion (på rätt nivå) och och att stämma av så alla har förstått. 

  • Magical

    Det handlar inte om att inte kunna,. Tyvärr lär sig våra barn inte alltid på ett bra sätt, och en del är vana att bli serverade. 

    Läsförståelsen har ju de facto försämrats och vi behöver alla hjälpa våra barn att bli bättre läsare. Jag arbetar på gymnasiet och problem finns även där. 

    En del har givetvis svårt, och dessa måste få adekvat hjälp men de som bara "inte orkar" måste man tålmodigt tala om att de ska och de kan. De behöver lära sig att de ska tänka - inte bara fråga efter 2 sekunder "vad ska vi göra". 

    Apropå mobiler så är det väl bara att samla in dem? Det gör vi där jag arbetar, i början på varje lektion,  men även om inte hela din skola gör så så kan DU göra så. 

  • AndreaBD
    Jemp skrev 2023-09-16 12:52:56 följande:

    Det du beskriver är ju inte främst bristande fokus utan antingen på studieteknik, oförståelse och lättja (eller vana vid missförstånd). 
    Säger du vad de ska göra på svenska eller tyska? 
    Att hjälpa de komma igång är väl en rimlig lösning. Ihop med tydlig instruktion (på rätt nivå) och och att stämma av så alla har förstått. 


    Jo, jag säger det på svenska, självklart. Och det står ju samma sak i boken då, om det nu gäller en uppgift. Där står alltså:" Prata två och två och berätta vad ni har gjort på sommarlovet. Använd er av frågorna nedan. " Och det var årskurs 9. 

    Samma sak i årskurs 8: Jag sa två gånger: Ni har läst exemplen med "Sie"  (Ni). Skriv nu samma meningar med "du". Och i uppgiften står: Skriv samma meningar med "du" och så stod det en exempelmening. 
  • AndreaBD
    Magical skrev 2023-09-16 13:39:27 följande:

    Det handlar inte om att inte kunna,. Tyvärr lär sig våra barn inte alltid på ett bra sätt, och en del är vana att bli serverade. 

    Läsförståelsen har ju de facto försämrats och vi behöver alla hjälpa våra barn att bli bättre läsare. Jag arbetar på gymnasiet och problem finns även där. 

    En del har givetvis svårt, och dessa måste få adekvat hjälp men de som bara "inte orkar" måste man tålmodigt tala om att de ska och de kan. De behöver lära sig att de ska tänka - inte bara fråga efter 2 sekunder "vad ska vi göra". 

    Apropå mobiler så är det väl bara att samla in dem? Det gör vi där jag arbetar, i början på varje lektion,  men även om inte hela din skola gör så så kan DU göra så. 


    Precis - det där med att tänka. Förra terminen menade en kille i 9: an att jag borde "göra mitt jobb". Han ville alltså att jag bara skulle tala om vad svaret är, så att han inte behöver tänka själv alls. Och jag hade sagt: Jag kan tala om för dig hur du kommer fram till det. Det dög uppenbarligen inte. 

    Jag vet att det har varit olika vikarier där, men åtminstone den senaste vikarien var kompetent och hade dem i ett halvt år. Jo, jag tror också att det handlar om att de är vana vid att få allt serverat. Men är det bara ifrån skolan? Man märker ju också att de inte kan lyssna länge, och framför allt inte kan titta på en film och ha koll på vad som hände där. 

    Jo, jag ska träna dem lite extra på studieteknik och börjar nu med dem yngsta att de ska veta vad som finns i böckerna och hur de hittar det. Mobilerna - jo, jag samlar in dem. Men framför allt de äldre eleverna roar sig med att gömma dem. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Det finns ju undersökningar som visar att man i Skandinavien numera tappar lite  i IQ varje år, det är en sk omvänd Flynneffekt. Toppåret var generationerna födda kring 1974, därefter tappar vi några punkter i IQ varje år. Troligen beroende på att barnen får mindre och mindre tid med vuxna i takt med att förskoledagarna blir längre och bemanningen snålare. 


    Det var ju det omvända som hände på 30-talet när IQ började stiga bland befolkningen. Tack vare att familjerna blev mindre kunde föräldrarna ägna sig mer åt varje barn. Sen när välståndet steg under fyrtio och femtiotalet och sextiotalet kunde mammorna vara hemmafruar och ägna sig  ännu mer åt barnen. Och laga nyttig mat som gör att hjärnorna utvecklas optimalt, dålig kost är nog också en orsak till sjunkande IQ och skolresultat. 

  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-16 14:44:03 följande:

    Det finns ju undersökningar som visar att man i Skandinavien numera tappar lite  i IQ varje år, det är en sk omvänd Flynneffekt. Toppåret var generationerna födda kring 1974, därefter tappar vi några punkter i IQ varje år. Troligen beroende på att barnen får mindre och mindre tid med vuxna i takt med att förskoledagarna blir längre och bemanningen snålare. 


    Det var ju det omvända som hände på 30-talet när IQ började stiga bland befolkningen. Tack vare att familjerna blev mindre kunde föräldrarna ägna sig mer åt varje barn. Sen när välståndet steg under fyrtio och femtiotalet och sextiotalet kunde mammorna vara hemmafruar och ägna sig  ännu mer åt barnen. Och laga nyttig mat som gör att hjärnorna utvecklas optimalt, dålig kost är nog också en orsak till sjunkande IQ och skolresultat. 


    Ja, det är intressant. Man kanske behöver ha lite extra-koll på det för att kunna påverka om det verkligen går åt fel håll. Jag menar - det är förstås normalt att det inte kan stiga hela tiden, men jag har hört det av fler. Dels lärare, men även andra. Alltså hört att de tycker att barn/ungdomar har blivit tydligt sämre på att fokusera, att kunna ha lite mera långsiktiga mål, att kunna läsa en längre text eller ser en film utan att tappa fokus flera gånger. 

    Jag tror också att hjärnan påverkas av att få snabba belöningar. Åtminstone vänjer man sig till det. Vi som är vuxna känner till annat också, men hur är det med barn som har vuxit upp med det helt? Det är korta videon, det är direkt svar på frågan. Kan man då kanske också tappa förmågan att se helheter? Inte tappa kanske, men det kanske blir sämre?  
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-09-16 17:42:52 följande:
    Ja, det är intressant. Man kanske behöver ha lite extra-koll på det för att kunna påverka om det verkligen går åt fel håll. Jag menar - det är förstås normalt att det inte kan stiga hela tiden, men jag har hört det av fler. Dels lärare, men även andra. Alltså hört att de tycker att barn/ungdomar har blivit tydligt sämre på att fokusera, att kunna ha lite mera långsiktiga mål, att kunna läsa en längre text eller ser en film utan att tappa fokus flera gånger. 

    Jag tror också att hjärnan påverkas av att få snabba belöningar. Åtminstone vänjer man sig till det. Vi som är vuxna känner till annat också, men hur är det med barn som har vuxit upp med det helt? Det är korta videon, det är direkt svar på frågan. Kan man då kanske också tappa förmågan att se helheter? Inte tappa kanske, men det kanske blir sämre?  
    Att läsa mycket och framförallt att läsa längre stycken är jätteviktigt för att utveckla hjärnan. Läsning av böcker tränar många delar av den kognitiva förmågan , både arbetsminne och analysförmåga  tränas. Dessutom utökas ordförrådet och man lär sig stavning och meningsbyggnad. Så läsning är nog att prioritera för att förebygga minskad koncentrationsförmåga och IQ-fall. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-16 18:49:32 följande:
    Att läsa mycket och framförallt att läsa längre stycken är jätteviktigt för att utveckla hjärnan. Läsning av böcker tränar många delar av den kognitiva förmågan , både arbetsminne och analysförmåga  tränas. Dessutom utökas ordförrådet och man lär sig stavning och meningsbyggnad. Så läsning är nog att prioritera för att förebygga minskad koncentrationsförmåga och IQ-fall. 
    Jo, så kan det vara. 
Svar på tråden Har barnen blivit sämre på att fokusera de senaste 15-20 åren?