• DidoAeneis

Få tillbaka ägglossning efter förlossning

Hej!

Jag fick barn för fem månader sedan och helammar just nu. Men vi vill gärna ha syskon tätt, så jag är ivrig att få tillbaka ägglossningen. Har barn sedan innan, då tog det hela tio-elva månader! Det var dock ett magbarn, så jag ammade mycket. Hon sov även dåligt på natten, så det blev mycket amning då med. Jag hoppas ju innerligt att det ska gå snabbare den här gången, och det här barnet har inga problem med magen. Gillar mat, bajsar som hon ska och för det mesta utan problem.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... Hur snabbt kan man trappa upp maten om magen tycks hänga med hyfsat? Barnet har fått lite smakportioner, och ibland får vi ta ett steg tillbaka när det går någon dag mellan bajsningarna. Har någon något annat tips för att få tillbaka ägglossningen snabbare? Eller är det någon som sitter i samma sits som vill bolla tankar och känslor?

• Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning
  • Kvinnan97

Viktigt att kunna ventilera och spåna, i sin ensamhet är det nog lätt att man blir tokig I detta. Wow Härligt med en så dedikerad syster! Roligt att du känner spänning ändå! Jag själv känner mig på bristningsgränsen haha! Men sover som en röv fortfarande, första hela natten inatt där jag sover, men då har jag istället drömt sjukaste drömmarna hela natten, så man är ju fortfarande helt slut, haha! Vet inte vad som pågår. Känns som jag inte kan somna för att jag ligger coh väntar på att något ska hända. Sjukt oklart.

jag kan tycka det är lite roligt hur man skyddat sig så noggrant i alla år, nojat med dagen efter piller osv. alla möjliga hormon preparat som gett alla möjliga symtom och besvär. Jag har tom blivit sövd för att sätta i en hormonspiral.. men nu när man är ?insatt? och inser att chansen att bli gravid är ju inte jättestor varje månad. Lärde man sig det i skolan? vi lärde oss absolut om menscykeln, men kan inte minnas att man fick lära sig om när man kunde bli gravid, och att man Inte blir gravid när man inte har ägglossning. Jag kommer absolut säga till mina barn att har man sex blir man gravid, enkelt sätt att få dom att skydda sig. men jag kommer nog gå in på djupet (vid bra Tillfälle) mer än vad mina föräldrar gjorde med mig. haha! Tror knappt min pappa ens nämnt sex för mig under alla år..

vi har en välling vägrare här också, vi erbjuder vatten på nätterna när han bara vill ligga och amma non stop. det har funkat Många gånger. Men då har han ju legat och snuttat tills jag fått panik innan dess? 
    Jag har läst en del i den mammagrupp jag är med i på fb att många erbjuder sitt barn ersättning på natten, dom som ammar Alltså, Och många som inte ger något, och några ger vatten på natten. Men en del har även sagt att det inte påverkat sömnen till det bättre Att sluta amma på natten, Utan att barnen vaknar ungefär lika ofta ändå Som innan. Men här har det funkat som sagt med vatten, han får sitta upp och dricka vatten ur min flaska en stund. Och sen somnar han fint om. Men han blir ju också FÖRBANNAD 1-3h senare om jag håller för tutten så han inte kommer åt. Jag kommer nog börja testa ge honom ett större kvällsmål så fort hans mage stabiliserat sig igen och se om han vill dra ner på nattamningen självmant. 

jaa vi får inte glömma det!! Men jag tror det ligger mycket i amningen som du säger. 

detta förklarar det ju ganska tydligt faktiskt: 

Höga nivåer av prolaktin kan leda till att du producerar mindre progesteron och det kan i sin tur göra att din lutealfas (fasen mellan ägglossning och nästa mens) blir kort vilket påverkar möjligheten för ett embryo att fästa i livmodern. Höga nivåer brukar visa sig genom menstruationsrubbningar, utebliven ägglossning och mens, och även minskad sexlust. 

https://mytilly.co/sv/blog/hormonerna-som-paverkar-din-fertilitet 

• DidoAeneis

Sov skit i början av första graviditeten, så det kanske är ett tecken! Är väl kanske också det att man är lite på helspänn där mellan äl och BIM. Även om man inte kan göra nåt, så är det ju ändå väldigt spännande, alltihop. Hoppas det ordnar upp sig snart iaf, tråkigt med dålig sömn. Här skedde fan ett mirakel inatt. Ungen sov! Hela natten! Ammade en gång kanske 23, sen inget mer! Haha, helt sjukt, har inte hänt sen hon var typ 4 månader. Var förmodligen bara en slump. Men det bådar ju gott inför amningsavslut.

Jaaa, jag har verkligen haft noll koll på cykeln tidigare, tagit dagen efter-piller när jag säkert inte har behövt osv. Tagit trökiga, lustförstörande p-piller i åtta år! Kan inte fatta att jag inte bara utbildade mig lite istället. 

Okej, man kan göra lite olika då. Vår dotter äter riktigt bra på dagarna, så jag tror att hon näringsmässigt inte behöver nån mat på natten. Vore skönt om vi slipper introducera nåt nattmål. Men vi får se vad BVC säger, och viktkurvan för den delen. Vår dotter får middag typ 17.30 och sen gröt också 19 för att försöka maximera mättnadskänslan inför nattsömnen. Men jag brukar ändå amma vid nåt kvällsuppvak, för brösten är så fulla då när jag inte ammat på hela dan. Det lägger sig nog snart.

Jamen där ser man! Prolaktin. Förstörare av lust och graviditeter. Ja, jag tror säkert inte jag skulle behöva sluta helt, men vissa nätter har det blivit 4-5 gånger liksom, det är nog för mycket (för min kropp, obs). Men jag kan inte begränsa det, hon är ju som en liten missbrukare, så då får jag sluta helt 😂

• Kvinnan97

Grattis till en hel nattssömn! det är ju värt mycket i dessa småbarns tider haha!! Hoppas det håller i sig! jag har sovit bredvid En liten mini tornado blandat med mina egna hysteriska drömmar. Lagom kul att kliva upp vid 8 när en hantverkare skulle komma in. 

testa och erbjud Vatten om hon vaknar på natten och se om hon nöjer sig med det, det kan ju också va så att om du erbjuder vatten istället för Tutten att hon slutar att vakna för att vattnet inte är intressant För henne. läste i fb gruppen att det varit så för några. Det låter mest lovande haha! 

missbrukare haha! fantastiskt ordval! 

jag känner verkligen ingenting! Lite ilningar i lillmagen då och då. lite flytningar ibland. Men ingenting annat, kroppen är precis som vanligt. Är på äl+8. Men som sagt när jag plussade med sonen så kände jag typ inget förrän efter jag plussade. Men nu känner jag mig super duper normal. Bortsätt från den katastrofala sömnen. Tack coh lov så sover sonen. sambon sover också som en bebis. han Vaknar av ingenting. insett dessa nätter att om jag ber honom göra saker så går han upp i sömnen och löser det. Han mumlar några förvirrande saker. på morgonen minns han ingenting.

• DidoAeneis

Var självklart bara en engångsföreteelse! Tror hon ammade 4 ggr inatt. Suck!

Ja, alltså det är nog bara att bita i det sura äpplet och göra det. Vagga, ge vatten, trösta. Det löser sig nog, hon vänjer sig. Jag slits lite mellan att tycka att det är synd om henne samtidigt som jag verkligen inte vill gräma mig över att jag inte slutat amma om jag inte blir gravid. Det lär ju bli lite "synd" om henne oavsett när jag gör det, så det är väl lika bra att dra av plåstret. Jag njuter ju inte av det nu heller iom att jag misstänker att min kropp hade mått bra av att sluta. Min syrra fick tillbaka mens när hon ff helammade - hon påverkades säkert inte lika mkt av prolaktin som jag verkar göra. Tog ju jättelång tid med första barnet, trots att jag hade bytt ut alla mål och bara ammade på natten och en, två gånger om dagen. Kanske inte gör skillnad i gravidsyfte, men känns ändå skönt att göra det jag kan.

Nää, känns ju som de flesta inte känner nånting! Omöjligt att säga varken bu eller bä så tidigt. Men oavsett väldigt drygt med dålig sömn! Gött de andra sover dock. Min sambo är likadan, somnar på två sekunder och vaknar när det krävs nattetid, men tycks ej störas av det eller bli mer trött dagen efter. Själv kan jag ligga och grubbla ibland, haha, trots att bebisen sussar sött. Men jag har fått ett jobb tror jag! Så jag är astaggad just nu och känner att livet fortsätter även om jag inte blir gravid snart. Så skönt! Var och vikarierade idag också i några timmar - så extremt roligt att komma ut bland folk! Jiho.

• Kvinnan97

Återigen. Mens på äl+8. SUCK.
    Den kom igår när jag skulle kissa inför natten. Hade haft en del rikliga vattniga flytningar timmen innan och hade precis undrat vad det berodde på. 

stort grattis till det eventuellt nya jobbet!!! 

• DidoAeneis

Nääää!! Vad fan! Men det står ju att prolaktin kan göra lutealfasen kort! Har säkert frågat förut, men hur lång var din lutealfas innan barn? Fan fan fan! Så jävla trökigt när man optimerat ligg, gått och väntat och känt efter och så bara...blargh. Usch, vet precis besvikelsen. Jag har sån jävla lång mens också, så ska man gå här och hånas varje dag i en vecka. Piss.

• Kvinnan97

Känner mig lite dränerad. Ledsen och besviken över att det inte funkat att bli gravid än, sorgsen över tanken att behöva ta bort amningen, som min son verkligen älskar, för att eventuellt kunna bli gravid. Jag vill inte försumma honom något. Även om jag vet att han skulle må super bra utan amningen också, står still i mitt huvud. 

Men detta drar nog upp så himla mycket andra grejer också. Inte att jag är rädd att ta tag i vardagen och livet utanför mammaledigheten, men som jag skrivit tidigare så behöver jag byta jobb, jag är missnöjd med mitt jobb och vantrivdes sista tiden på jobbet, graviditeten togs inte jättebra bland cheferna. och nu när ingen ny graviditet har blivit till så lutar det ju att jag måste gå tillbaka till arbetet i höst. Även om målet med att bli gravid inte är att slippa mitt jobb så vill jag kunna börja på ett nytt jobb och gå In helhjärtat. Tusen tankar. 

sen känns det som jag har blivit övertygad om att få barn i december/januari är aldrig kul för barnen när den växer upp. har många vänner som berättat att dom inte gillat att fylla år så nära jul. Och i januari är ju alla så fattiga. Jag vet inte. Det har bara satt sig I mitt huvud. ska jag låta bli att försöka nu i två månader? om 100år kommer ingen bry sig. Men kommer mitt dåliga samvete äta upp mig så länge jag lever om mitt barn mot förmodan skulle födas på julafton?. Nu är det säkert tusentals barn coh vuxna som älskar sin födelsedag i december/januari osv. men inget kommer med garantier. Jag låter så ytlig och kanske även korkad med dessa tankar, fattar. Men it is how it is. 

hatar hatar hatar mens. Har efter förlossningen dragit nitlotten med mensvärken dessutom. Halleluja. Nya tag imorgon! För att svara på din fråga så hade jag ca 12-14dagars lutealfas innan Graviditeten. Min nya menscykel verkar ändå vara regelbunden. Haha! Yey 😂

• DidoAeneis

Vilket fint och sårbart inlägg. Du sätter ord på mycket som jag har känt och känner också. Jag tycker också det känns hårt att "tvinga" min bebis att sluta amma, men i mitt fall känner jag inte att jag har något val. Jag är 35, min partner är 43. Han har satt en maxgräns på 44 (fyller i januari nästa år), så jag har ingen tid att förlora. Du är ju fortfarande ung, så du kan absolut vänta ju, både för att låta sonen "amma klart" och för att slippa få barn i december eller januari. Jag vill helst inte ha ett vinterbarn för att jag tänker på alla sjukdomar, men bebisar är väl ofta hyfsat skyddade tack vare amningen. Får jag lov att tänka, haha. Sen skulle ju hela familjen på en långresa nästa vinter var tanken, men jag får försumma den då om jag är gravid eller nyförlöst.

Det där med jobb ju också en jävla nöt att knäcka. Jag tänkte ju också så, jag behöver inte ha nåt jobb, för i augusti ska jag ändå föda barn. Men så händer inget på gravidfronten och så blev jag plötsligt jättestressad. Jag hoppas hoppas hoppas jag har säkrat ett jobb till augusti nu, men jag fattar verkligen dina känslor kring att "planerna" grusades!! Jävla skit.

Och ja, mens är så jävla sämst!! Om det fanns nåt enkelt man kunde göra för att slippa ha det (och ändå kunde bli gravid) så skulle jag göra det direkt. Nu har jag haft så sköra slemhinnor dessutom, så jag har varit tvungen att ha binda!!! Hemskt, haha! Känner mig som 14 bast. Min mensvärk har faktiskt minskat efter barnen, riktigt trök att din gått åt andra hållet. Men du får ägna dig åt lite självömkan och egenvård nu. När min kom köpte jag godis och bara göttade mig, lät mig tycka riktigt synd om mig själv. Det var najs. Och för min del iaf så dröjde det bara några dagar innan jag var lite mer på banan igen. Men låt dig vara dränerad och trött på skiten nu, så tar vi nya tag snart. Kram!

• Kvinnan97

Nu känner jag mig på banan igen. sambon och jag har bestämt att vänta 2månader med att aktivt försöka. samt att börja lägga tid på att minska amningen under tiden. Det känns ändå skönt nu när det är bestämt.  nu har vi liksom en plan över hur vi tar oss framåt. Du får gärna dela med dig om tips från BVC angående sluta amma om du får några bra råd!

Amning är ju fantastiskt, skulle ni få ett vinterbarn så får ni hålla hårt i bebisen och låta andra titta men inte röra, så tror jag man kommer undan iallafall några sjukdomar. jag upplevde att många inte tog hänsyn till sjukdomar när sonen va liten. Jag var ursinnig. en nära familjemedlem sa ?jag tror jag har corona.? När vi efter ett lunchbesök höll på packa ihop. Sonen va någon vecka gammal. 

När får du svar angående jobbet?? jag försöker just nu bara tänka positivt angående jobbet. Har fått tömma ur mig all skit gällande mitt jobb igår till en vän. Och nu ska jag bara tänka snällt. Och framförallt förstå hur bra vår ekonomi kommer bli när jag också jobbar. Jag har plockat ut knappt några fl dagar alls. Bara så jag kan betala mitt Liksom. Ska bli najs med stålars, framförallt kunna spara till nästa föräldraledighet. känner även att jag stannar på mitt skit jobb denna gång. Det kanske motiverar mig att ligga massor framöver. 

åh bindor, haha det får mig endast att tänka på bindorna och nättrosorna efter förlossningen, Hahaha 
    min mens är typ slut nu. Halleluja!

Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning