• DidoAeneis

Få tillbaka ägglossning efter förlossning

Hej!

Jag fick barn för fem månader sedan och helammar just nu. Men vi vill gärna ha syskon tätt, så jag är ivrig att få tillbaka ägglossningen. Har barn sedan innan, då tog det hela tio-elva månader! Det var dock ett magbarn, så jag ammade mycket. Hon sov även dåligt på natten, så det blev mycket amning då med. Jag hoppas ju innerligt att det ska gå snabbare den här gången, och det här barnet har inga problem med magen. Gillar mat, bajsar som hon ska och för det mesta utan problem.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... Hur snabbt kan man trappa upp maten om magen tycks hänga med hyfsat? Barnet har fått lite smakportioner, och ibland får vi ta ett steg tillbaka när det går någon dag mellan bajsningarna. Har någon något annat tips för att få tillbaka ägglossningen snabbare? Eller är det någon som sitter i samma sits som vill bolla tankar och känslor?

• Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning
  • Kvinnan97

Wohoo för äl flytningar!! Hur såg äl testet ut idag?? 

Bra att ni både haft suget och för safeat för en tidig äl. Vi har haft lite dåligt med ligg sen mensen, vi har varit trötta. sena kvällar osv. Haft fullt upp med annat några dagar. Sånt som händer. Skönt att det är så nu coh inte när vi väl vill satsa ordentligt haha! Så det känns okej! 

Jag har väl tänkt sluta snart med all amning. tänker att innan maj ska det väl va klart. Han visar endast intresse för tuttarna när han ser dom, om jag tex byter om. Eller går i endast bh. Så försöker undvika det haha! Så borde kunna sluta smärtfritt egentligen. Men drar lite på det för egen del också. vill känna mig helt klar för denna omgång. Att vi båda är överens. så det är väl över inom en månad Max! Försöker säga hejdå till den här perioden, man inser ju samtidigt att han har ju blivit så stor!!! Från Att ligga gullig och slemmig på mitt bröst, helt nyfödd på förlossningen, till att typ kunna gå och äter för egen maskin. Från ingenstans! Haha. Han är ju ett år när som helst ju!!! 

På tal om dina bindor så känner jag mig som en tonåring med finnar i hela fejset. Yey! 

• DidoAeneis

Testade mitt på dagen och det var riktigt starkt! Tänkte oj, gick det så snabbt. Men så tog jag ikväll också och då var det mycket svagare. Men hoppas på positivt imorgon, isf blir det ju äl på cd16 "som vanligt". Vore asgött, då hinner vi iaf ligga en gång när inte de andra barnen är här och det är lite lättare att få till.

Men jaaa, går i vågor med lust ju. Jag har känt att lusten bara har ökat nu sen vi började försöka, både för att sex föder sex men också tack vare att jag minskat på amningen antar jag. Det känns mycket lättare nu att få till det under äl än första försöket! Vi har så mycket sex redan, liksom. Inte svårt att klämma in en extra gång. Supersköööönt, känner inte alls samma press.

Jaaa, ska ju kännas rätt för en själv också, inte bara bebisen som ska vara redo. Jag är inte så sentimentalt lagd, mer pragmatisk, så när jag insåg att amningen kanske förstörde mina chanser att bli gravid övergick det från nåt mysigt till nåt problematiskt, så för mig var det ett lätt beslut. Och kunde inte föreställa mig att nätterna skulle bli så mycket bättre! Verkligen gött!

Jaaa, tiden går ju snabbt. Dessa två månader kommer swisha förbi! Tiden går ju fort generellt tycker jag, så snart sitter vi säkert här med två nya bebisar i våra famnar. Hoppas vi kan följas åt tills dess ☺️ Haha, finnfejs... Tonåringarna. Beklagar.

• DidoAeneis

Positivt äl-test idag! CD15. Tror jag får äl imorgon bitti. Tror inte vi kan få till det dagtid imorgon, så får satsa på ikväll; tyvärr fick vi för en gångs skull till ett morgonligg idag, men karln får ställa upp ikväll igen 😂🙈 Räcker säkert med det imorse, men bara för att säkra upp.

I övrigt märker jag ju att jag verkar ha väldigt regelbunden äl, CD16 tre månader i rad nu, men vågar ändå inte sluta testa. Konstigt... Hoppas jag slipper snart ändå!

• Kvinnan97

Då håller vi tummarna att this is it för er!! Det är dags för lite positiva besked nu!!!! 

ett aktivt sexliv är ju as najs! Inte bara för att underlätta barnverkstaden, men det är ju så mycket annat också! kör bara kör!! Man är ju så van vid att höra att det är knepigt att få till det under småbarnsåren, jag håller inte alls med! Man får bara vara lite mer öppen för möjligheter. Och sånt kan ju vara rätt kul, även om det blir snabbisar 

haha jag önskar jag var mer som du, lite mer pragmatisk. Men tyvärr inte, här ska allt kännas. och det känns åt alla håll haha! Men det hjälper att sonen inte har samma tutt entusiasm nu. Så jag får put on my big girl pants och inse att det är dags att gå vidare, har tagit ett och annat fint foto vid amning som jag Får nöja mig med. Här är nätterna också över förväntan verkligen!!! Trodde det inte Var möjligt. 

ja vilken målbild, att sitta här om x-antal månader med våra färska nya små bebisar!! 

jag började med äl test igår, men långt från positivt än. Kan ta upp mot 10dar Innan det är dags för det. Spännande! 

• DidoAeneis

Ja, vi behöver en win nu. Om inte graviditet, så iaf att våra lutealfaser förlängs avsevärt.

Alltså det där är väl också lite med hur relationen mår i övrigt, tror jag. Är den skit så blir den ännu mer skit med barn. Är den bra blir den ännu bättre med barn. Det är iaf min erfarenhet.

Jaaa, förhoppningsvis blir det många fler barn att amma. Det är ju verkligen jättemysigt, hade jag inte velat bli gravid hade jag nog inte slutat så här snabbt, men jag måste säga att det är gött att veta att mannen kan ta nätterna no problem. Och att hon sover bättre, även om igårnatt fan var en skitnatt! Men hon var rödkindad och lös i magen på kvällen, så jag tror att det är fler tänder på g, förhoppningsvis var det bara det som störde.

Vilken cykeldag är du på nu? Äl på cd22 sist? Hoppas tidigare nu! Vi fick efter många om och men till det igår kväll, kommer inte pusha för idag, tror jag fick äl på kvällen redan, kände lite mol. Händer det ikväll är det bara bonus. Sååå skönt när det är över, men jävlar vad snabbt allt gått denna gång. Förmodligen tack vare den korta cykeln sist (nåt positivt med kort lutealfas), och att jag kunde börja äl-testa så mkt tidigare. Tre test, sen positivt liksom! Bang!

• DidoAeneis

Faaan, tror jag har äl nu! Mycket molvärk. Passar bättre med test och tidigare månaders äl än igår kväll också. Jag som trodde det var överstökat! Nu känner jag att vi måste få till det ikväll, för igår kväll kanske inte räcker. Mannen har ju redan annonserat att han är trött ikväll. Suck!

• Kvinnan97

Är på CD13 idag, än inget som tyder på att äl är på g. Men testar med äl test 2ggr/dag nu för att ha koll. vore så skönt om hela cykeln redan rättade till sig. 

vi har fått ligga! wohoo! Vi såg till att natta sonen lite tidigare igår för att få lite extra tid på kvällen tillsammans. nu ska dagarna inte vara lika hektiska framöver så förhoppningsvis återgår vi till det normala igen. 

hur blev det igår?? Reminder: behövs bara en ynka bra spermie till ägget. så blev det inget ligg igår så har ni ju ändå goda chanser eftersom ni fick till det innan äl! 

jag upplever att vår relation blev ännu bättre med barn, men jag kan också fatta att det är svårt att veta innan, hur det blir när man får barn. i vår bekantskap är det 3-4 par nu som ska separera där alla har barn. Kan inte va lätta beslut! Förhoppningsvis får dom samma vinst av det som du i slutändan, en ny bra partner och en bra relation! man måste ju lita på att allt sker av en anledning

Hur har sömnen varit? Det kan va tufft med tänder. Vår son fick 8tänder i samma veva och sen dess har det inte kommit nya förrän nu, men han verkar än obrydd om dom. Tack och lov 

nu kommer nästa förhoppningsvis snabba väntan inför din testdag! Heja!!

• DidoAeneis

Okej! Ja, förhoppningsvis går din follikelfas ner ytterligare, så att du är tillbaka på en normal cykel när det är dags att köra igång igen! Håll mig uppdaterad.

Jag veeet, men man blir ju helt hysterisk när man vet typ EXAKT när äl sker. Tänker att ett ligg som var 24 h innan var för tidigt, när det säkert är helt perfekt. Men vi fick till det igår kväll ändå 🙈 Mannen var helt med på noterna, vi gick och la oss tidigt.

Jamen visst, det är ju ett jävla slitsamt projekt, första året med ett barn, så det är klart att det kan tära mkt på en redan dålig relation. Men vi hittar verkligen tiden för varann (trots 4 barn vv!) och det känns sååå viktigt.

Sömnen för bebis har varit hyfsad! Hon har inga vakenperioder riktigt längre, men ibland sover hon väldigt oroligt. Inatt sov jag som en jävla kratta dock, dels pga henne, men också pga mkt som händer i livet! Roliga grejer. Men många tankar och förhoppningar. Har du sovit bättre på sistone?

Ja, nu är väntan här! Så skönt när äl är överstökad, haha. Alltså det kändes som en riktigt rejäl en, väldigt ont igår kväll. Hoppas det bådar gott! Hade väldigt ont runt äl när jag fick tidigt missfall, men förra månaden kände jag den knappt.

• Kvinnan97

Alltså jag sover väl bättre, somnar ju osv iallafall haha! men dessa hysteriska drömmar fortsätter som på löpande band. Inte en natt utan massa drömmar på kanske en månad nu? men det kan jag leva med. 

jaaa haha när man väl vet när äl är så vill man ju såååklart ligga i. Man hade nog ångrat sig annars, speciellt om det inte tar sig. Va skönt att ni hittar tid för varandra, jag tror också på att det är ett vinnande koncept. Man får ju inte glömma att man är ju i grunden ett par, inte bara föräldrar till barnen. Samma grej med att man behöver ju även egentid. Det har jag blivit bättre på nu sista tiden. Sååå skönt. man kommer hem med så mycket mer energi! 

Nu håller vi tummarna att det är en liten där inne som snart kommer bygga sitt bo i din mage <3

Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning