• DidoAeneis

    Få tillbaka ägglossning efter förlossning

    Hej!

    Jag fick barn för fem månader sedan och helammar just nu. Men vi vill gärna ha syskon tätt, så jag är ivrig att få tillbaka ägglossningen. Har barn sedan innan, då tog det hela tio-elva månader! Det var dock ett magbarn, så jag ammade mycket. Hon sov även dåligt på natten, så det blev mycket amning då med. Jag hoppas ju innerligt att det ska gå snabbare den här gången, och det här barnet har inga problem med magen. Gillar mat, bajsar som hon ska och för det mesta utan problem.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... Hur snabbt kan man trappa upp maten om magen tycks hänga med hyfsat? Barnet har fått lite smakportioner, och ibland får vi ta ett steg tillbaka när det går någon dag mellan bajsningarna. Har någon något annat tips för att få tillbaka ägglossningen snabbare? Eller är det någon som sitter i samma sits som vill bolla tankar och känslor?

  • Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning
  • DidoAeneis

    Okej! Bra att ni har fattat ett beslut som känns rätt för er. Tråkigt för mig bara att inte ha nån att obsessa med här nu i två månader, haha. Kommer ni skydda er under de riskabla dagarna? Eller kör ni bara på "som vanligt" fast utan äl-test?

    Ja, alltså jag är väl inte "rädd" för att barnet inte ska klara sig eller så, mest att det är så jävla drygt med sjuka bebisar. Haha, hatart. Ju mindre desto jobbigare. Mitt första barn blev kräksjukt typ 5 månader gammalt. Hemskt! Och hon var majbarn plus ensambarn, men det hjälpte ändå inte, haha. Så jag kanske får sluta oroa mig. Men jag har en känsla av att jag ändå inte kommer bli gravid förrän i sommar, så ingen idé att fundera på ens.

    Jag ska dit nästa onsdag för att gå bredvid en dag, så jag hoppas jag får skriva på ett kontrakt då! Rektorn antydde det. Jamen bra beslut kanske att stanna kvar där tills efter nästa barn. Börja på ny kula då liksom, snarare än att göra nåt halvhjärtat nu. Jag har inte heller plockat ut så mkt föräldrapenning nu, men jag blev asstressad över utebliven pension och bristande möjlighet och spara häromdagen (nåt som ju inte drabbat min partner detta år!!), så jag flippade lite och sa att jag måste få börja jobba deltid snart. Så nu ska jag vikariera ungefär en dag i veckan.

    Min mens var aslång nu, fick den ju i söndags, och jag blöder fortfarande lite. Har läst att det kan vara tecken på utebliven ägglossning. Kul... Haha. Kollade i min gamla mobil häromdagen, och jag hade verkligen sjuuuukt konstig cykel efter förra barnet, kunde ha mens i 10 dagar, och cykler på typ 21-24 dagar. Och det var EFTER amningsavslut!! Blev supernojig av att titta på det, så det var inte så bra, hehehehehe. 

  • Kvinnan97

    Vi kommer köra på som vanligt men kanske undvika de mest fertila dagarna. Rätt som det är kommer dessa två månader sprungit förbi, och bäst av allt, tänk om du blir gravid!! Jag försvinner ingenstans om du vill bolla grejer, jag kanske inte har så mycket att tillföra till bordet på några veckor. Men jag hejar ju på er framgång såklart!!

    hoppas mensen bara va konstig för dig denna cykel, men med historiken du berättar om förra gången kanske inte lyser positivt. Men allt kan Hånda!

    hur mår du? 


    vi började i förrigår med att skippa nattamningen, vi är inne på natt 2. Det har gått jättebra! ammar i soffan sista gången 30-60min innan nattning, sen läser vi bok. Han är helt ointresserad, men mysig ny vana för mig. Sen blur han såklart ledsen men då kramas vi och jag sjunger medans han ligger på mitt bröst. Och sen somnar han fint! Natt 1 sov han till 06. Så då fick han amma och vi somnade om. Natt 2 hade vi två uppvak mellan 00-03 och han fick vatten och va ledsen. Men somnade om till stt jag sjöng. vid 07 ammade han igen. Och vi somnade igen. Har 06 som gräns för att amma. Just för att vi ska hinna med, både tuttarna men även han och jag behöver ta vår tid och njuta Och få säga hejdå till amningen. 


    lycka till imorgon!!! Kul med nytt jobb, hoppas du kommer trivas! 

  • DidoAeneis

    Okej! Ja, skönt om du kikar in här emellanåt och hjälper mig hantera alla nervositet och stress, haha.

    Jag mår väl rätt bra! Har hopp om att det ska funka nu inom några månader om jag slutar amma. Lite nervös över den oreglebundna mensen som följde på förlossningen sist och rädd att det ska bli lika nu, men alltså jag har aldrig varit en sån där som har 28 dagars cykel utan undantag, har alltid haft typ 26-32, så jag försöker att inte stressa upp mig alltför mycket.

    Gött att ni börjat arbeta med amningen redan! Ikväll går vårt försök av stapeln, mannen ska sova med bebisen inatt. Har börjat skit med ett riktigt jävla helvetesuppvak redan nu på kvällen, så... Jag är glad att det inte är jag som ska ta den här natten. Han fick lov att ta över redan nu, för jag var så frustrerad. Stortjöt. Vad sa BVC, nämen inte så mkt. Ge vatten, testa med typ gosedjur om hon ej vill ha napp. Ge ersättning om det krisar. Stå ut. Sköterskan sa att det var helt rimligt att sluta nu vid 10 månader iaf, så det kändes skönt, haha. Så man slipper känna att man traumatiserar ungen.

    I övrigt väntar jag på äl! Cd10 idag, tror jag börjar testa cd13. Har typ alltid haft äl dag 15 eller senare, så borde räcka.

    Hur mår du nu då med detta nya beslut? Känns det lugnt eller kommer du känna "attans" när ni närmar er äl?

  • DidoAeneis

    Liten uppdatering nu efter första amningsfria natten. Det hade gått jättebra för dem! Hon var väldigt ledsen en stund på kvällen, när jag försökte söva om henne, men somnade sen om och vaknade till några gånger under natten, men utan att behöva mer än lite närhet för att somna om. Vilken lättnad! Jag fick sova ostört, men sov oroligt efter 4.30 - var ju så nyfiken, haha!

    Nu exploderar tuttarna dock. Har handmjölkat lite, men undrar om jag behöver pumpa ur ordentligt eller om det kan lägga sig ändå. Det var aldrig några problem när jag slutade amma sist, så jag är lite rådvill...

  • DidoAeneis

    Vi kör iaf minst en natt till när jag inte är i samma rum. Sen får det väl bli sportbehå i några nätter efter det.

  • Kvinnan97

    Än så känns beslutet jättebra! All stress är som bortblåst, men ja det kommer nog komma en och annan tanke kring äl om varför jag inte bara kör, haha! Men det känns som ett genomtänkt beslut så jag får hålla ihop knäna. Det är det bästa beslutet för oss just nu. Men är redan taggad på att börja i maj haha! 


    va skönt att ha första natten avklarad!! kul! Ja mina tuttar va hemska på morgonen, därav att jag lät sonen amma vid 06 och satte det som en gräns. Tuttarna behövs tömmas haha! Men redan efter natt 2 så va tuttarna inte lika enorma och ömma alls längre, så kroppen anpassar sig snabbt. Läst att man kan ha dusch strålen med varmvatten på tuttarna för att tömma det värsta utan att trigga mjölkproduktionen med att klämma osv. Varm vattnet ska hjälpa till att släppa mjölken. 


    jag har kört en stor t-shirt på natten, det har funkat bra.  natt3 för oss är avklarad och han sov hela natten, dock sov han lite oroligt, man han vaknade liksom aldrig så Jag behövde inte göra så mycket än att själv försöka somna om. Så hittills har det gått bra, även vilorna på dagen funkar jättefint. Idag dock har han varit lite ledsen vid andra vilan tog över en timma att få honom att somna, bara gråt och skrik, men det är nog lite pga  övertrött efter kort vila tidigare på dagen, och vi har varit iväg hela dagen. lite psykiskt påfrestande när jag vet att får han bara tutten så somnar han. Man måste stå på sig. men det är inte alltid lätt. Men så stolt jag känner mig när han somnar utan tutten. 


    förhoppningvis får du ett kvitto redan denna månad om lutealfasen är längre, att du är på god väg. Om du inte blir gravid nu vill säga! jag är lite smått förväntansfull över hur min cykel kommer se ut. Sagt till sambon att jag inte kommer ta äl test, haha, men jag kommer nog ta bara för att ha koll på hur menscykeln ter sig. Vore ju toppen om den snabbt återgick till något mer fertilt och barnvänligt 

  • Kvinnan97

    Har dock i kanske 1-2månader fått ett tjejnamn till mig konstant. Innan sonen föddes, så visste vi inte om det skulle bli en pojke eller flicka, utan det valde vi att ha som överraskning, men då hade vi två namn ?Bestämda? Beroende på vad det blev för någon. Men sen mitt i allt detta bebis planerande så började jag tänka på namn För skoj, och då hittade jag ett tjejnamn som jag gillade, och nu ser jag det ÖVERALLT. Senast idag på bibblan, drog upp en helt random bok, och då hette boken så. Nu är ju namnet ett vanligt svenskt namn, Julia. Men det namnet har aldrig stått mig nära förut, det fanns inte ens med på vår bebisnamns lista tidigare. Men nu är jag helt fast vid det. 

    känns nästan lite larvigt. Och är rädd att namnet blir uttjatat innan det ens blivit en bebis haha! 

    litr samma som man uppmärksammar alla som är gravida när man själv vill bli gravid. Jag upplever det iallafall starkt. vart jag än tittar så är någon gravid, på tv, på gatan, i porten, i min tv serie som jag följer är fan alla gravida. 

  • DidoAeneis

    Ok, skönt att det känns rätt! Och ja, vi får tagga på maj för din del. Jag kanske är med dig då i "träsket" än, haha, annars hejar jag på på sidlinjen!

    Jaa, ska väl bara ta 2-3 dagar innan brösten töms. Jag har fått pumpa en gång idag, och nu är de hyfsat fulla, så vi får väl se hur de mår imorgon bitti. Kanske får ta en varm dusch då. Men ikväll har ungen sovit heeeela kvällen sen 19.30 utan uppvak. Klockan nu 22.35. Har aldrig hänt. Jag sover långt bort från dem, så det blir spännande att höra hur det har gått imorgon bitti. Imorn natt ska jag nog testa att vara i samma rum om det gått bra inatt igen. Ja, om jag ska söva vår unge inne kan det lätt bli mycket gråt. Lättare med vagn eller att mannen gör det. Det är som att de redan vet vem som är "den påverkansbara", haha.

    Blir väldigt spännande att se hur lutealfasen blir, om jag nu inte lyckas direkt! Men läste nånstans att det kan ta upp till 3 månader innan kroppen är "återställd", så jag försöker att inte hoppas för mycket. Men blir MYCKET spännande att höra om din lutealfas, om du nu tar äl-test. Kanske känner du äl oavsett? Eller märker av flytningar och så.

    Haha jag har också en lista, och Julia är med på den. Jättefint namn. Jag gillar traditionella namn, tidlösa. Och de ska ju såklart funka på engelska också. Känns för mig helt sjukt att det skulle bli en pojke dock, så jag fokuserar på bra tjejnamn.

  • Kvinnan97

    Hur har tuttarna varit idag? Jag upplever verkligen att mina anpassat sig snabbt, nu ammar jag ändå 1-3ggr om dagen Fortfarande. Men känns skönt att ta det i denna takt hittills. Nattningarna blir enklare och enklare igen. såååååååå skönt! Och vi sover hela nätter! helt över förväntan! eller han vaknar vid 06, men nattas om och sover till 9om man har tur. 


    skönt att det verkat gå smidigt för er också hittills! Du får uppdatera sen hur det gått efter inatt! Sele för mig är räddningen när han blir super ledsen! 


    jag kommer köra äl test, vågar inte lita på att jag får tydliga äl symtom. har varit lite skönt att inte maniskt testa varje dag redan Hahaha! Men ser fram emot att börja testa lite. Jag är på CD8 nu, så kan vänta några dagar till. Sist fick jag ju äl på cd22?. Men nu vill jg ju maniskt ha koll lutealfasen 

    ja det lär ju ta lite tid förmodligen för kroppen att ställa om sig nu, men då är man väl tacksam att man inte slutar amma om flera månader, utan att vi är på god väg framåt! Jag hoppas hoppas att detta ändå sätter fart på maskineriet haha! 


    Vi försöker ju hitta namn som låter fint även på finska haha, Julia är inte på topp då, haha. Blir mer Jolia. hehe men har några andra namn som jag gillar. Tycker namn är svårt. Gillar också mer traditionella namn. viktigt också att dom ska vara Svåra att felsäga. Jag har ett namn där folk under min uppväxt frågat ?heter du verkligen så?? inte super kul. Idag älskar jag mitt namn. Men inte roligt att växa upp med, jag var dessutom blyg som barn haha! 


    har du några äl symtom än?? 

  • DidoAeneis

    Haha, kul fråga. De är fan okej! Fick handmjölka problemtutten igår kväll pga smärta, men efter det helt ok! De är rätt fulla liksom, men så länge de inte gör ont tänker jag inte pumpa. Jaa sjukt hur snabbt det gått. Vänstra känns fan helt tom.

    Men gött med hela nätter!! Riktigt så bra går det inte här, inatt var jag tillbaka i sovrummet, men bara två uppvak, varav ett gick supersnabbt. Det andra varade lite längre, först ledset, sen svårt att komma till ro, men till slut somnade vi allihop. Det ger sig nog om nån vecka eller så. Vi funderar lite på att försöka söva om henne på madrassen där vi brukar söva henne på kvällarna istället för att ta upp henne i sängen första uppvaket. Svårt att veta om närhet hjälper eller stjälper i det här läget. Om det inte blir mindre ormande i sängen snart kanske vi testar att hålla henne på madrassen hela natten.

    Nä, det är skitsvårt med namn! Vi hade en lista sist, visste att det skulle bli en flicka, men när hon kom ut förkastades allt och vi hittade ett helt nytt. Flora var länge en toppkandidat, men min partner gillade inte att det rimmade på hora på svenska, haha. Så det blev det inte!

    Jag började äl-testa idag, CD13. Det var verkligen skitsvagt. Jag tror min kropp kanske går på när jag "borde" ha fått mens sist eller nåt. Tror min äl dröjer den här månaden. Har ju fått äl CD16 två ggr nu, men så här svagt har det aldrig varit så här "sent". Vi får väl se. Beställde fler test idag, hade bara 7 kvar, kändes för riskabelt. Vi har iaf safeat upp utifall jag hade tidig äl denna månad, har varit riktigt sugna efter mensen slutade 😂 Känns skönt, utifall jag missat den. Blir såååå spännande att se vad din lutealfas blir. När tänker du att du ska sluta amma helt?

Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning