• DidoAeneis

Få tillbaka ägglossning efter förlossning

Hej!

Jag fick barn för fem månader sedan och helammar just nu. Men vi vill gärna ha syskon tätt, så jag är ivrig att få tillbaka ägglossningen. Har barn sedan innan, då tog det hela tio-elva månader! Det var dock ett magbarn, så jag ammade mycket. Hon sov även dåligt på natten, så det blev mycket amning då med. Jag hoppas ju innerligt att det ska gå snabbare den här gången, och det här barnet har inga problem med magen. Gillar mat, bajsar som hon ska och för det mesta utan problem.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... Hur snabbt kan man trappa upp maten om magen tycks hänga med hyfsat? Barnet har fått lite smakportioner, och ibland får vi ta ett steg tillbaka när det går någon dag mellan bajsningarna. Har någon något annat tips för att få tillbaka ägglossningen snabbare? Eller är det någon som sitter i samma sits som vill bolla tankar och känslor?

• Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning
  • Anonym (Villhaentill)

Gör en chansning på gammal tråd. Men har för mig jag sett aktivitet i andra trådar.
    Jag hoppas få igång min mens relativt tidigt, pga cykeln ska stabilisera sig inför syskonförsök. 
    Hur långt mellan amningarna hade ni när mensen kom tillbaka? 

• DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2024-12-28 06:41:41 följande:

Gör en chansning på gammal tråd. Men har för mig jag sett aktivitet i andra trådar.
    Jag hoppas få igång min mens relativt tidigt, pga cykeln ska stabilisera sig inför syskonförsök. 
    Hur långt mellan amningarna hade ni när mensen kom tillbaka? 

Jag minns faktiskt inte riktigt. Tror jag ammade kanske två-tre gånger under dagen och obegränsat under natten när mensen kom tillbaka. Men vet vissa som måste sluta helt för att den ska återvända. Jag var ju tvungen att sluta helt för att få till en lyckad graviditet (slutade helt i mars och blev gravid i juli igen, så jag är i vecka 30 nu).
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2024-12-28 08:41:38 följande:
    Jag minns faktiskt inte riktigt. Tror jag ammade kanske två-tre gånger under dagen och obegränsat under natten när mensen kom tillbaka. Men vet vissa som måste sluta helt för att den ska återvända. Jag var ju tvungen att sluta helt för att få till en lyckad graviditet (slutade helt i mars och blev gravid i juli igen, så jag är i vecka 30 nu).

Grattis! Jag har för mig att jag läst det någonstans.

Ne det är så svårt att komma ihåg, jag tänkte att jag skulle komma ihåg hur min graviditet var i de olika trimestrarna men det är typ redan borta 😅

Vi har haft en kämpig amning (hade gett upp för länge sen om inte bebis växt så det knakar) så kommer börja pumpa och ge delvis ersättning istället. Men gissar att jag kommer gå över helt på ersättning efter ett tag då jag inte planerar att pumpa under nätterna. Vi har redan dagar där det går 4-5h mellan målen och 1-2 gånger om natten, så jag har ett litet hopp om att det ska komma igång. Har som lätt mensvärk ibland och hoppas alltid att det är på gång. 

Vill mest ha igång cykeln så att den hinner stabilisera sig och få tillräckli lutealfas för att bli gravid. Det tog tif att bli gravid inför vårt första barn och även ett missfall innan, och räknar med den risken inför syskonförsök också. Är därför lite onödigt stressad över det hela.

• DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2024-12-28 09:33:07 följande:

Grattis! Jag har för mig att jag läst det någonstans.

Ne det är så svårt att komma ihåg, jag tänkte att jag skulle komma ihåg hur min graviditet var i de olika trimestrarna men det är typ redan borta 😅

Vi har haft en kämpig amning (hade gett upp för länge sen om inte bebis växt så det knakar) så kommer börja pumpa och ge delvis ersättning istället. Men gissar att jag kommer gå över helt på ersättning efter ett tag då jag inte planerar att pumpa under nätterna. Vi har redan dagar där det går 4-5h mellan målen och 1-2 gånger om natten, så jag har ett litet hopp om att det ska komma igång. Har som lätt mensvärk ibland och hoppas alltid att det är på gång. 

Vill mest ha igång cykeln så att den hinner stabilisera sig och få tillräckli lutealfas för att bli gravid. Det tog tif att bli gravid inför vårt första barn och även ett missfall innan, och räknar med den risken inför syskonförsök också. Är därför lite onödigt stressad över det hela.

Hur gammal är din bebis? Låter ju som att det borde kunna komma igång rätt snart. Ja, alltså från att vi bestämde oss för att vi ville ha ett till tills allt var tillräckligt i ordning för att jag skulle kunna få en lyckad grav tog det ett år, så det är ju en process som tar tid. Varje månad kan kännas så evighetslång när man försöker. Med min första, då jag ej försökte bli gravid igen när mensen kom tillbaka, tog det typ 8-10 månader innan cykeln var regelbunden igen. Kanske 6-8 månader efter att jag slutade amma helt.
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2024-12-28 12:21:37 följande:
    Hur gammal är din bebis? Låter ju som att det borde kunna komma igång rätt snart. Ja, alltså från att vi bestämde oss för att vi ville ha ett till tills allt var tillräckligt i ordning för att jag skulle kunna få en lyckad grav tog det ett år, så det är ju en process som tar tid. Varje månad kan kännas så evighetslång när man försöker. Med min första, då jag ej försökte bli gravid igen när mensen kom tillbaka, tog det typ 8-10 månader innan cykeln var regelbunden igen. Kanske 6-8 månader efter att jag slutade amma helt.
    Han är snart tre månader, så absolut ingen panik än med att bli gravid. 
    Känns bara så ovisst när mensen kommer tillbaka, kommer säkert vara en sån som det tar ett år för mensen att komma tillbaka 😅
    Samtidigt kan jag inte låta bli att hoppas den kommer tillbaka under våren. 
    Vet hur olidligt långsamt tiden kan gå när man försöker, det tog oss två år att bli gravida med första barnet. Lite därför vi vill komma igång och ge det ett år på egen hand innan vi ger oss in på ivf. Sen vill vi kunna släppa tanken på syskon om det ändå inte går och ta vara på det barn vi har ❤️
  • DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2024-12-28 13:58:24 följande:
    Han är snart tre månader, så absolut ingen panik än med att bli gravid. 
    Känns bara så ovisst när mensen kommer tillbaka, kommer säkert vara en sån som det tar ett år för mensen att komma tillbaka 😅
    Samtidigt kan jag inte låta bli att hoppas den kommer tillbaka under våren. 
    Vet hur olidligt långsamt tiden kan gå när man försöker, det tog oss två år att bli gravida med första barnet. Lite därför vi vill komma igång och ge det ett år på egen hand innan vi ger oss in på ivf. Sen vill vi kunna släppa tanken på syskon om det ändå inte går och ta vara på det barn vi har ❤️
    Haha jamen jag vet hur det är när man börjar tänka på fler barn, vårt var också typ 3 mån när vi bestämde oss för att försöka få ett till. Sen blev det en låååång väntan, det var i juli och mensen kom i december. Men om du nu inte ammar så mkt kommer det nog att gå snabbare för dig, allt handlar om prolaktinet.

Jag har haft relativt lätt för att bli gravid, men nu sista försöksomgången förstod jag plötsligt hur det var att kämpa. Även då blev jag gravid rätt lätt, men fick tidiga mf (två ggr). Men den där väntan - det kändes som att övriga livet stod på paus. Man tänkte att så fort jag blir gravid kommer jag att vara världens lyckligaste alltid. Haha sen inser man att alla livets plågor fortsätter trots att man är gravid. Det är som sex i ett förhållande - när det är dåligt upptar det 90 procent av förhållandet, men när det funkar upptar det bara 10 procent.
  • Anonym (Villhaentill)

Åh kan tänka att det var en dryg väntan innan mensen ens kom igång 😅 Jag fick lite rosa på pappret här en dag och hade lite hopp om att mensen skulle kicka igång, men det var det inte. 
    Det går ganska länge mellan amning/pump tillfällena nu, så lever med ett hopp om att den ska komma. Men kommer säkert ta tid bara för att 😂

Förstår det där med att livet står på paus, jag var besatt av äl tester och läsa på om tillskott och hålla koll på kroppen när vi försökte och det blev än värre efter missfallet. Hoppas verkligen inte hamna där igen utan kunna njuta av bebistiden ❤️ 

Skönt att det tog sig på riktigt till slut ändå och er bebis är på väg 🙏 Vi tänker att allt blev som det skulle till slut, att det var just vår son som skulle bli till ❤️

• DidoAeneis
    Anonym (Villhaentill) skrev 2025-01-02 17:37:12 följande:

Åh kan tänka att det var en dryg väntan innan mensen ens kom igång 😅 Jag fick lite rosa på pappret här en dag och hade lite hopp om att mensen skulle kicka igång, men det var det inte. 
    Det går ganska länge mellan amning/pump tillfällena nu, så lever med ett hopp om att den ska komma. Men kommer säkert ta tid bara för att 😂

Förstår det där med att livet står på paus, jag var besatt av äl tester och läsa på om tillskott och hålla koll på kroppen när vi försökte och det blev än värre efter missfallet. Hoppas verkligen inte hamna där igen utan kunna njuta av bebistiden ❤️ 

Skönt att det tog sig på riktigt till slut ändå och er bebis är på väg 🙏 Vi tänker att allt blev som det skulle till slut, att det var just vår son som skulle bli till ❤️

Ja, jag har aldrig lärt mig så mkt om den kvinnliga reproduktionsapparaten som inför denna grav 😅 Innan har jag nog bara trott att om embryot är bra så blir det barn.

Ja, jag känner att jag inte riktigt njöt som med första barnet nu under våren. Jag var lite mer distanserad liksom. Men nu blir det sista ungen, så nu ska jag njuta rejält.

Ja, jag har känt lite sådär kring mina bf-månader med missfallen (sept och dec), ältat lite och drömt mig bort, men försöker tänka som du - att det blev rätt unge som blev till. Bara det att jag nu väntar en pojke efter två flickor stärker den känslan ❤️
  • Anonym (Villhaentill)
    DidoAeneis skrev 2025-01-03 10:14:00 följande:
    Ja, jag har aldrig lärt mig så mkt om den kvinnliga reproduktionsapparaten som inför denna grav 😅 Innan har jag nog bara trott att om embryot är bra så blir det barn.

Ja, jag känner att jag inte riktigt njöt som med första barnet nu under våren. Jag var lite mer distanserad liksom. Men nu blir det sista ungen, så nu ska jag njuta rejält.

Ja, jag har känt lite sådär kring mina bf-månader med missfallen (sept och dec), ältat lite och drömt mig bort, men försöker tänka som du - att det blev rätt unge som blev till. Bara det att jag nu väntar en pojke efter två flickor stärker den känslan ❤️

Ja det är otroligt mycket som ska stämma för att det ska gå vägen. Men tror kanske också risken för fel på embryona är lite större under amning också, kroppen ger kanske inte ens tillräckligt resurser till äggen under tiden de mognar till när man ammar. Och sen störs tillverkningen av progesteron så att slemhinnan inte blir bra att utvecklas i och kroppen lättare släpper det. 

Jag tror verkligen att det blir som det ska, de där extra månaderna av väntan är ändå värt det ❤️ Har du kunnat ta till vara på tiden med er lilla nu under graviditeten? 

Vi vet inte ju inte om det blir ett barn till eller inte, vi kommer inte försöka i fem år för en till. Är så rädd att fastna i att försöka få en till och inte fokusera på att vara mamma till vår skatt. Samtidigt som vi gärna vill ha en till och att vårt barn ska få ett syskon. 

Tror det rosa bara var efter sex, har tagit lh test så fort jag haft lite ökade flytningar och de är bara svaga varje gång 😅 Har också min Apple Watch på mig när jag sover och det finns inget som tyder på temp eller vilopuls att något är på gång ????

Men förhoppningsvis kommer det igång under våren, ger flaska nu delvis. Så kanske stimulerar mindre prolaktin 🙃

Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning