Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

AndreaBD skrev 2023-10-01 00:22:08 följande:
    Japp, det är precis vad jag har gjort. Men det känns på något sätt som om det inte räcker? Kanske är det bara jag som är överambitiös med just detta, eller inte har så bra tålamod som när jag var yngre.... ;) 

Jo, jag håller med dig om att det är bra att ta diskussionen tidigt - eller säga till om hur det ligger till. Jag är inte så säker på att jag vill att de ska vädra såna åsikter. Det skulle irritera mig om de skulle lyckas göra flickor från samma kultur osäkra. Eller flickor överhuvudtaget. Jo, det är precis det man vill förebygga - att de börjar inbilla sig sånt. Dock skulle jag helst se nån forskning om vad som är bäst för att förhindra det. Jag tänker någonstans - tänk om det inte funkar och det blir värre istället för bättre.....Men är säkert för pessimistisk nu....
    Förstår inte riktigt, du pratar om problem med konservativa muslimer och pratar sen plötsligt om högersvängar. SD är väl knappast känt som ett muslimparti. 

Eleverna ska ju lära sig källkritik, kritisk granskning av vad är fakta och vad är åsikter, filosofiska grundbegrepp osv. Du får väl ta en diskussion och fråga eleven varför han påstod att de var nakna och vad han betraktar som sex. Sen får ni prata om skillnaden mellan fakta och tolkning utifrån kulturella filter. Samt vad som anses som sex i Sverige, tex att hålla handen är inte sex. Läs om definitionen på naken och sex i uppslagsböcker. 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2023-10-01 16:47:03 följande:
    Det finns mycket gemensamt, men så är det ju alltid när ett extrem träffar på ett annat extrem, så må de ha motsatta mål, men i tankesättet är de väldigt lika. Det skulle passa både SD och väldigt konservativa invandrare om Sverige skulle gå samma väg som Polen och Ungern t.ex.

Njaj, såna diskussioner kan man ta i klassen med sin klassföreståndare, men inte i en språkgrupp. 
    Du kan ju upp detta från perspektivet, vad hände i filmen, vad sades och vad innebär det, hur ska det tolkas? Kritiskt tänkande. Vad menade den som gjorde filmen? 
  • FuckGoggleAskMe

Skrämmande att vissa tycker att barn ska uppmuntras att ifrågasätta fakta, som grundar sig på en drös vetenskapsmäns långa studier. Så Kalle kan alltså ifrågasätta läran om gravitationen för att hans religion tror att folk kan sväva fritt? Man kan inte tvinga Kalle att tro på hur gravitationen fungerar?`Löjligt!

• FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2023-10-07 19:03:25 följande:
    En fråga är en fråga, men det är otroligt mycket som bygger på evolutionen. Jag minns inte om vi höll på med det en termin eller ett helt år. Lite annat var väl säkert inblandad, men det mesta var evolution. Minst en termin. Kanske har du då missat att det hängde ihop med evolutionen. 

Jag har aldrig hört ordet "kismet", och jag är lärare för engelska också. Google känner inte heller igen det.........förutom som ett turkiskt ord. Oavsett, om man ger glosor i läxan så ska eleverna kunna just det ordet, inte något synomym. Poängen är ju att man så småningom ska kunna olika ord också.

Kismet borde man få extra poäng för, trodde det var ursprungligen ett arabiskt ord men inte säker. Fanns någon gammal musikal eller liknande som hette så. Det används alltså av engelsktalande, även om det är ovanligare än fate. 

För övrigt finns det vetenskapliga bevis för evolutionen så det är fakta, men om någon vill tro att någon Gud var inblandad mer eller mindre och påverkade processen på något sätt, inte mig emot. Känner ett par vetenskapsmän som är djupt troende. 

• FuckGoggleAskMe

Precis, man kan aldrig i någon mening skriva tex dem glosorna. Artikeln ska alltid vara de. I andra sammanhang kan man använda antingen de eller dem, men inte i detta fall. 

Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?