Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
Jo, jag håller med dig om att det är bra att ta diskussionen tidigt - eller säga till om hur det ligger till. Jag är inte så säker på att jag vill att de ska vädra såna åsikter. Det skulle irritera mig om de skulle lyckas göra flickor från samma kultur osäkra. Eller flickor överhuvudtaget. Jo, det är precis det man vill förebygga - att de börjar inbilla sig sånt. Dock skulle jag helst se nån forskning om vad som är bäst för att förhindra det. Jag tänker någonstans - tänk om det inte funkar och det blir värre istället för bättre.....Men är säkert för pessimistisk nu....
Eleverna ska ju lära sig källkritik, kritisk granskning av vad är fakta och vad är åsikter, filosofiska grundbegrepp osv. Du får väl ta en diskussion och fråga eleven varför han påstod att de var nakna och vad han betraktar som sex. Sen får ni prata om skillnaden mellan fakta och tolkning utifrån kulturella filter. Samt vad som anses som sex i Sverige, tex att hålla handen är inte sex. Läs om definitionen på naken och sex i uppslagsböcker.