• Anonym (Tina)

Personlig assistent sovande jour

Hej! Någon som har detta? Har börjat på ett ställe som personlig assistent och vi har 7 timmar på natten med typ 35 kr i timmen och ingen ob. Vi har en hård soffa att "sova" på under denna tid men brukaren vill ha hjälp flera gånger per natt. Det finns väl inget annar yrke med detta system. Och ni som bara kommer med skyll dig själv som tackat ja; arbetsförmedlingen kräver att man tar dessa jobb.

• Svar på tråden Personlig assistent sovande jour
  • fornminne
    Anonym (Ruby) skrev 2023-10-05 12:04:03 följande:

Om du behöver bryta din sovande jour så har du inte längre sovande jour, och du ska då får betalt därefter. Det innebär övertid osv.
    Sen låter inte soffan så mysigt men jag har jobbat dygn med sovande jour och älskade upplägget. Hade eget rum, blev i stort sätt aldrig störd och en heltid bestod av 9-10 dygn per månad med bra betalt.
    Men det beror ju på upplägget såklart. Oavsett vad, så fort du bryter din sovande jour ska du få betalt med ob-tillägg.

Att jobba två dygn per vecka, vara ledig resten av tiden, inte ha så många jourtimmar samt sällan bli störd under jouren, är förstås något annat.

Men det är långt ifrån alltid det ser ut så. Som du skriver beror det på upplägget.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 10:33:58 följande:
    Personlig assistent sovande jour

Hej! Någon som har detta? Har börjat på ett ställe som personlig assistent och vi har 7 timmar på natten med typ 35 kr i timmen och ingen ob. Vi har en hård soffa att "sova" på under denna tid men brukaren vill ha hjälp flera gånger per natt. Det finns väl inget annar yrke med detta system. Och ni som bara kommer med skyll dig själv som tackat ja; arbetsförmedlingen kräver att man tar dessa jobb.

Har för mig att t ex brandmän har sovande jour. När jag jobbat inom försvaret hade man ibland sovande jour.

Vissa av vår underhåll, säkerhets och IT-personal har något som påminner om sovande jour. De kan vara hemma, sova mm men måste ställa in sig inom en timme om något händer
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Ruby) skrev 2023-10-05 12:04:03 följande:

Om du behöver bryta din sovande jour så har du inte längre sovande jour, och du ska då får betalt därefter. Det innebär övertid osv.
    Sen låter inte soffan så mysigt men jag har jobbat dygn med sovande jour och älskade upplägget. Hade eget rum, blev i stort sätt aldrig störd och en heltid bestod av 9-10 dygn per månad med bra betalt.
    Men det beror ju på upplägget såklart. Oavsett vad, så fort du bryter din sovande jour ska du få betalt med ob-tillägg.

Ja det låter som en betydligt bättre situation 
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 12:17:25 följande:
    Ja det låter som en betydligt bättre situation 
    Har du kollektivavtal?
    hur ser ditt avtal ut angeånde sovande jour? Det normala är att man börjar räkna arbetstid om man måste jobba
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 12:17:19 följande:
    Har för mig att t ex brandmän har sovande jour. När jag jobbat inom försvaret hade man ibland sovande jour.

Vissa av vår underhåll, säkerhets och IT-personal har något som påminner om sovande jour. De kan vara hemma, sova mm men måste ställa in sig inom en timme om något händer
    Är de på plats på arbetet med ca 35 % av den vanliga timlönen och inget ob? Annars går det ej att jämföra
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 12:19:41 följande:
    Har du kollektivavtal?
    hur ser ditt avtal ut angeånde sovande jour? Det normala är att man börjar räkna arbetstid om man måste jobba
    Ja vi har kollektivavtal men detta har tydligen pågått i flera år så måste vara godkänt av facket
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 12:36:23 följande:
    Är de på plats på arbetet med ca 35 % av den vanliga timlönen och inget ob? Annars går det ej att jämföra
    Jag svarade på frågan om andra hade sovande jour. Inte hur själva avtalet ser ut.

Vad står i ert kollektivavtal eller anställningavtal?

Tycker vilkoren låter helt orimiliga och undrar vilket fack som gått med på det
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 12:37:23 följande:
    Ja vi har kollektivavtal men detta har tydligen pågått i flera år så måste vara godkänt av facket
    Vad står i kollektivavtalet om ersättning om ni behöver jobba under jour?

Det normala är att det är en låg ersättning så länge man inte behöver jobba men hög om det händer något.

Vad säger ditt fack när du frågar?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 12:41:56 följande:
    Vad står i kollektivavtalet om ersättning om ni behöver jobba under jour?

Det normala är att det är en låg ersättning så länge man inte behöver jobba men hög om det händer något.

Vad säger ditt fack när du frågar?
    Jag är ej med i facket ännu men kollega som ringt dom säger att de ej kan göra något åt det.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 12:48:10 följande:
    Jag är ej med i facket ännu men kollega som ringt dom säger att de ej kan göra något åt det.
    Dags att byta jobb kanske......
Svar på tråden Personlig assistent sovande jour