• Anonym (Tina)

Personlig assistent sovande jour

Hej! Någon som har detta? Har börjat på ett ställe som personlig assistent och vi har 7 timmar på natten med typ 35 kr i timmen och ingen ob. Vi har en hård soffa att "sova" på under denna tid men brukaren vill ha hjälp flera gånger per natt. Det finns väl inget annar yrke med detta system. Och ni som bara kommer med skyll dig själv som tackat ja; arbetsförmedlingen kräver att man tar dessa jobb.

• Svar på tråden Personlig assistent sovande jour
  • fornminne
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 12:17:19 följande:
    Har för mig att t ex brandmän har sovande jour. När jag jobbat inom försvaret hade man ibland sovande jour.

Vissa av vår underhåll, säkerhets och IT-personal har något som påminner om sovande jour. De kan vara hemma, sova mm men måste ställa in sig inom en timme om något händer
    När man kan vara hemma men måste inställa sig inom en viss tid OM något händer, kallas det inte jour utan beredskap.

Beredskap är något annat än jour. Många yrken har beredskapstid. Då är en lägre ersättning motiverat så länge man inte behöver gå in och jobba.

"Sovande jour" är något annat, du måste befinna dig på arbetsplatsen och finnas till hands. I praktiken jobbar du. Nästan. Det är grovt utnyttjande om inte villkoren är bra.
  • Anonym (Chef)
    fornminne skrev 2023-10-05 13:00:11 följande:
    När man kan vara hemma men måste inställa sig inom en viss tid OM något händer, kallas det inte jour utan beredskap.

Beredskap är något annat än jour. Många yrken har beredskapstid. Då är en lägre ersättning motiverat så länge man inte behöver gå in och jobba.

"Sovande jour" är något annat, du måste befinna dig på arbetsplatsen och finnas till hands. I praktiken jobbar du. Nästan. Det är grovt utnyttjande om inte villkoren är bra.
    OK. Men brandmän och när jag jobbade inom försvaret uppfyller kraven. Måste vara på jobbet men kan sova. Händer det något måste man jobba.
  • fornminne
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 13:02:26 följande:
    OK. Men brandmän och när jag jobbade inom försvaret uppfyller kraven. Måste vara på jobbet men kan sova. Händer det något måste man jobba.
    OK. Min gissning är dock att de hade betydligt högre jourersättning än TS.

Assistans-branschen är ökänd för sina låga ersättningar under jourtid. 35 kr i timmen är ett skämt om man måste vara på plats hela tiden.
  • Anonym (Chef)
    fornminne skrev 2023-10-05 13:09:21 följande:
    OK. Min gissning är dock att de hade betydligt högre jourersättning än TS.

Assistans-branschen är ökänd för sina låga ersättningar under jourtid. 35 kr i timmen är ett skämt om man måste vara på plats hela tiden.
    Jag tycker vilkoren verkar rena skämtet. OK med låg ersättning när man sover men behöver man jobba så ska man ha bra betalt.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 12:52:35 följande:
    Dags att byta jobb kanske......
    Ja jag gillar själva jobbet som assistent på många sätt så ska kolla efter sådant jobb utan "sovande" jour.
  • Anonym (Tina)

Många hade nog ej accepterat 35 kr i timmen ens om man verkligen kunde sova då det är något annat att sova borta men dessutom bli väckt flera gånger för att arbeta..m

• Anonym (Tvillingmorsan)

Problemet är inte jour i sig. Många yrken har någon form av jourtid. 

Allt handlar om hur jouren används.

Meningen är att man ska kunna sova under jouren och mest finnas till hands för säkerhets skull, men för många personliga assistenter handlar det i praktiken om vaken jour. De får gå upp flera gånger varje jourpass.

Brukare som ofta behöver hjälp under jourtiden borde inte ha jour, utan vanlig arbetstid (vaken natt). Men det ska mycket till för att beviljas det, eftersom det är mycket dyrare.

Då utnyttjar man personalen i stället, plus att jourersättningen är orimligt låg. Hade den varit högre och villkoren bättre, hade det varit en annan sak.

• Lönnsirap

Jag håller helt med ovanstående skribent och vill tillägga att folk och företag faktiskt fuskar när de har sovande jour som i praktiken är halvvaken natt.

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 11:35:31 följande:
    Nej vi får ingen övertidsersättning 
    Såklart ni ska ha. Är du medlem i facket? Isf prata med dem. Så fort beredskapen bryts för arbete så ska ni få ordinarie timlön + övertidsersättning. 
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-05 13:34:26 följande:

Problemet är inte jour i sig. Många yrken har någon form av jourtid. 

Allt handlar om hur jouren används.

Meningen är att man ska kunna sova under jouren och mest finnas till hands för säkerhets skull, men för många personliga assistenter handlar det i praktiken om vaken jour. De får gå upp flera gånger varje jourpass.

Brukare som ofta behöver hjälp under jourtiden borde inte ha jour, utan vanlig arbetstid (vaken natt). Men det ska mycket till för att beviljas det, eftersom det är mycket dyrare.

Då utnyttjar man personalen i stället, plus att jourersättningen är orimligt låg. Hade den varit högre och villkoren bättre, hade det varit en annan sak.

Ja systemet bygger i fallet med "sovande jour" på att utnyttja personal. Politikerna måste tillföra de pengar som krävs om de står bakom assistansreformen.
Svar på tråden Personlig assistent sovande jour