• Anonym (Tina)

Personlig assistent sovande jour

Hej! Någon som har detta? Har börjat på ett ställe som personlig assistent och vi har 7 timmar på natten med typ 35 kr i timmen och ingen ob. Vi har en hård soffa att "sova" på under denna tid men brukaren vill ha hjälp flera gånger per natt. Det finns väl inget annar yrke med detta system. Och ni som bara kommer med skyll dig själv som tackat ja; arbetsförmedlingen kräver att man tar dessa jobb.

• Svar på tråden Personlig assistent sovande jour
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-10-05 14:12:19 följande:
    Såklart ni ska ha. Är du medlem i facket? Isf prata med dem. Så fort beredskapen bryts för arbete så ska ni få ordinarie timlön + övertidsersättning. 
    Min kollega pratade nyligen med facket men de vill ej ta i denna frågan. 
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 14:28:18 följande:
    Ja systemet bygger i fallet med "sovande jour" på att utnyttja personal. Politikerna måste tillföra de pengar som krävs om de står bakom assistansreformen.
    Eller så får facket vägra gå med avtal när man inte får vettig ersättning för jobb.

Vilket kollektivavtal gäller det?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 14:30:06 följande:
    Eller så får facket vägra gå med avtal när man inte får vettig ersättning för jobb.

Vilket kollektivavtal gäller det?
    Fremia har jag för mig
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-05 14:36:42 följande:
    Fremia har jag för mig
    Vad står det i avtalet om ersättning under sovande jour?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-05 14:47:04 följande:
    Vad står det i avtalet om ersättning under sovande jour?
    Ska kolla
  • Anonym (Kan de göra)
    Anonym (Huh) skrev 2023-10-05 11:07:03 följande:
    Arbetsförmedlingen kräver aldrig att någon tar ett visst jobb
    Jo, det kan de göra, om du har något bidrag. Då kan de kontakta dem som betalar ut bidraget (A-kassan, Fk, socialen), och det kan indraget bidrag en viss tid. Förutom att det ser väldigt illa ut att tacka nej till jobb om man går på bidrag. 
  • Anonym (Hej)

Hur mycket insatser behöver du göra nattetid? 
    Vi började föra journal på när, vad och hur lång tid det tog.nu  är det ansökt om vaken natt.
    Vi hade att vi inte fick betalt för 00-04. 
    Vi hade dock en helt ok bäddsoffa (plus en inte lika skön extrasäng) att välja på. Och med ob så tyckte jag det blir en ok summa när lönen kommer. 

• Anonym (Hej)

Kan tillägga att när jag började så var oftast insatserna under natten (22- 07) från han gick i la sig till dags att gå upp) kanske tog sammanlagt 20-30min med några få "stöknätter"där insatserna var fler o längre men sen ändrades hans sömn och nu kanske det är några 1-2 tim sammanlagt  man inte gör något resten måste man aktivt göra insats. 

• Anonym (PA)

Hos oss heter det inte sovande jour längre, utan kallas vilotid. Jag har varit i kontakt med fk gällande det här och fått till svar att det handlar om att man ska få en möjlighet att vila från kunden, inte sova och så länge den sammanlagda tiden kommer upp i det antal timmar som finns i beslutet så får man ingen extra ersättning. Skulle det däremot vara så att kunden ofta behöver hjälp under vilotiden i stort sett varje natt så kan beslutet om antal timmar vilotid omprövas. Men jag vet fall där det inte gått i genom ändå.
    På en av mina tidigare arbetsplatser tog vi hjälp av facket då vår kund kunde vara vaken hela nätter ibland. Då fick vi till slut betalt för all vaken tid av assistansbolaget.

• Anonym (Tina)
    Anonym (PA) skrev 2023-10-06 09:42:05 följande:

Hos oss heter det inte sovande jour längre, utan kallas vilotid. Jag har varit i kontakt med fk gällande det här och fått till svar att det handlar om att man ska få en möjlighet att vila från kunden, inte sova och så länge den sammanlagda tiden kommer upp i det antal timmar som finns i beslutet så får man ingen extra ersättning. Skulle det däremot vara så att kunden ofta behöver hjälp under vilotiden i stort sett varje natt så kan beslutet om antal timmar vilotid omprövas. Men jag vet fall där det inte gått i genom ändå.
    På en av mina tidigare arbetsplatser tog vi hjälp av facket då vår kund kunde vara vaken hela nätter ibland. Då fick vi till slut betalt för all vaken tid av assistansbolaget.

Men får ni bättre ersättning än ca 35 kr i timmen för denna "vilotid"? Man är ju på sitt arbete och kan inte ens få den viktiga (för fysisk och psykisk hälsa) sömnen? Annars låter det bara som något påhitt för att utnyttja personal.
  • Anonym (....)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-06 10:25:23 följande:
    Men får ni bättre ersättning än ca 35 kr i timmen för denna "vilotid"? Man är ju på sitt arbete och kan inte ens få den viktiga (för fysisk och psykisk hälsa) sömnen? Annars låter det bara som något påhitt för att utnyttja personal.
    Det är inte meningen att du ska få den "viktiga sömnen" på samma sätt som hemma, just eftersom du har betalt under din sovande jour. Däremot ska du ha övertid så fort du behöver jobba under din sovande jourtid.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (....) skrev 2023-10-06 11:41:41 följande:
    Det är inte meningen att du ska få den "viktiga sömnen" på samma sätt som hemma, just eftersom du har betalt under din sovande jour. Däremot ska du ha övertid så fort du behöver jobba under din sovande jourtid.
    Så du tycker det är rimligt med ca 35 kr /h när du är på ditt arbete och ej hemma, beredd att rycka in och kan ej sova?
  • Anonym (....)
    Anonym (Tina) skrev 2023-10-06 12:06:21 följande:
    Så du tycker det är rimligt med ca 35 kr /h när du är på ditt arbete och ej hemma, beredd att rycka in och kan ej sova?
    Jourersättningrn för sovande jour brukar vara en liten summa alt ingen betalning alls. Men man ska ha övertidsersättning när man är uppe och jobbar på si  sovande jour. 

Så ja, 35kr/h är rimligt eftersom du är på arbetet och "jobbar". Du ska inte sova. Du ska vila. Och varje gång du behöver hjälpa din kund så ska du skriva upp övertiden.
  • Anonym (Huh)
    Anonym (Kan de göra) skrev 2023-10-06 04:45:16 följande:
    Jo, det kan de göra, om du har något bidrag. Då kan de kontakta dem som betalar ut bidraget (A-kassan, Fk, socialen), och det kan indraget bidrag en viss tid. Förutom att det ser väldigt illa ut att tacka nej till jobb om man går på bidrag. 
    Nej de kräver aldrig att någon tar ett visst jobb.
    Däremot kanske det blir konsekvenser av att tacka nej till jobb som tex bli av med något bidrag. Men det är en annan sak. 
  • Anonym (Kan de göra)
    Anonym (Huh) skrev 2023-10-06 19:24:58 följande:
    Nej de kräver aldrig att någon tar ett visst jobb.
    Däremot kanske det blir konsekvenser av att tacka nej till jobb som tex bli av med något bidrag. Men det är en annan sak. 
    Det är i praktiken samma sak, om man inte har pengar undanstoppade eller en man som kan försörja en. 
Svar på tråden Personlig assistent sovande jour