• Anonym (LillaMy)

Kan man förlåta otrohet ?

Har precis fått veta att min man bedragit mig på flera sätt.  Jag står o lyssnar på honom och hans prat om förlåt och ursäkter hit och dit.   Han ska söka hjälp osv .  

Men jag undrar kan man verkligen förlåta och kan det bli bra ? Jag är extreeeeemt osäker då det är så väldigt komplicerat alltihop....

• Svar på tråden Kan man förlåta otrohet ?
  • Anonym (En av dom)

Jag kommer aldrig förlåta min man som var otrogen för ett tag sedan. Men har valt att gå vidare ändå och det är inget som jag mår dåligt över längre. Men förlåta kommer jag aldrig göra. 

• Anonym (Saga)

Svar ja.
    Men om det kommer att vara möjligt utan att du känner bitterhet längre fram?
    Om du någonsin kan känna tillit igen?
    Om det kommer att vara värt det?
    Det kan ingen annan än du veta. Och förmodligen har du inte facit förrän om många många år.

• Anonym (kvinna50+)

Beror helt på om du vill förlåta.  Vill man så kan man, inte annars

• Anonym (skeptisk realist)

Ja och nej, det är ju ändå på något sätt det ultimata sveket.

Du kan uttala ett förlåtande, men sveket kommer troligen alltid vara med dig och poppa upp i olika situationer. Jag skulle vilja påstå att en person som blir bedragen av en partner hen verkligen älskar, kommer få ärr för livet.

Ärr som gör sig påminda titt som tätt och som förändrar helt ditt sätt att se din partner. Din partner kommer att ha mycket att leva upp till såvida ni inte har något väldigt speciellt förhållande, alltid ha någonting att bevisa och leva upp till gällande ånger över sveket och bekräftelse av er som par.

• Anonym (Mi)

Ja, det kan man. Släpp din egna heder och se det riktiga problemet. Varför låg han med någon annan? Om kärnan av problemet kan lösas kan du komma över det som hänt.. då är det lönt att komma över. 

sex är sex. Behöver inte betyda känslor, glöm inte det.

• Anonym (joe)

Min fru råkade glömma att hon var gift och hade man och två små barn hemma
    när hon var på fest.

Jag förlät aldrig. Inte skilsmässa direkt men efter 5-6 månader då jag hunnit
    bygga upp socialt liv och nytt boende.

• Kaede

Din syn på honom kommer mest troligt för alltid vara annorlunda. Det kan sätta sig i självkänsla, samlivet, tilliten och så länge framöver. OM ni kan kommunicera er igenom det kan det bli bra igen. Men känslan av att ni borde ha kommunicerat er igenom en dålig period utan att det skulle behöva vara svek inblandat kan också konstant ligga som en grå blöt yllefilt över dig. 

Framåt tillsammans är fullt möjligt. Fullt ut lyckliga. Men bara om han fullt ut äger vad han gjort. Säga förlåt idag när det är färskt är lätt. Orka gå igenom det med dig igen over and over kommande år är inte lika lätt. För han måste nu älta det här med dig. Svara på dina frågor hundra gånger om. Jobba med sig själv. Fullt ut äga att jan sårat kvinnan i sitt liv djupt. Då kan det vara lättare att falla in i beteendet: jag har ju sagt förlåt, du måste släppa osv. Han måste visa att han ändrats. Göra förlåt. Bevisa att han är värdig en omstart. Inte i två månader utan säg 24-45 månader för att du ska känna tillit igen. Han behovet vara ärlig. Varenda småljug nu för att skydda dina känslor kommer att kännas som ytterligare ett svek. 

Du måste släppa det. Inte nu. Men om två år måste du ha släppt det. Du kommer få göra en tung resa. Du kommer inte att egentligen kunna säga förrän om ett år om det är värt att stanna. Det måste han fatta. Han måste vara värd att stannas för i lång tid framöver. Men du måste också med tiden släppa och välja tillit. Alltså förutsatt att han agerar så att du kan känna det. 

om ni gör allt det kanske det kan gå att rädda er. Om det är värt det vet bara du. 

• Anonym (Nej)

Jag va otrogen efter att min dåvarande sambo svikit mig och tagit mig för givet under flera år.
    Hon ville förlåta mig och att vi skulle bli tillsammans igen, men jag hade redan gått vidare.
    Jag har inte förlåtit mig själv för att jag va otrogen, borde gjort slut först, och jag hade inte kunnat förlåta min partner om hon varit otrogen.
    Älskar man någon så är man inte otrogen.

Svar på tråden Kan man förlåta otrohet ?