• Anonym (LillaMy)

Kan man förlåta otrohet ?

Har precis fått veta att min man bedragit mig på flera sätt.  Jag står o lyssnar på honom och hans prat om förlåt och ursäkter hit och dit.   Han ska söka hjälp osv .  

Men jag undrar kan man verkligen förlåta och kan det bli bra ? Jag är extreeeeemt osäker då det är så väldigt komplicerat alltihop....

• Svar på tråden Kan man förlåta otrohet ?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-10-12 17:39:31 följande:

Kan kan man väl men till vilket pris? Och vilka konsekvenser för det med sig? 

Det jag mest blir förbannad på i såna här frågor är varför är det den bedragne som ska rädda förhållandet och städa upp skiten och förlåta?  Allt medan det är såå synd om den som varit otrogen och ska daddas med och slipper ta konsekvenserna av sina handlingar då partnern ändå förlåtit....

KräksObestämd

Haha, ja visst är det märkligt hur ensidiga kraven på vuxet beteende och konsekvenstänk verkar vara?

När det pirrar till i trosan/kallingarna för nån annan så är det tydligen bara mänskligt och inte alls taskigt att vara otrogen... men att dumpa en person som sviker och ljuger är tydligen helt omänskligt, omoget och jättetaskigt.

När det pirrar till i trosan/kallingarna för nån annan och man bestämmer sig för att vara otrogen så spelar barnen tydligen ingen roll alls, det är bara sånt som händer, mänskligt... men när det kommer fram och det ska snackas skilsmässa eller förlåtelse ja då är barnen tydligen jätteviktiga.
  • Tyra myra
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-12 17:51:01 följande:
    Nja, jag tycker du blandar ihop saker, visst förlåtelse är viktigt för att inte hamna i bitterhet men förlåtelse innebär ju inte att man måste acceptera incidenten eller försonas med personen som sårade en och det är ju vad precis vad man gör när man är kvar i en relation med personen som sårade en, man accepterar incidenten och försöker försonas med personen som sårade en.

Kan man inte förlåta så kan man givetvis inte heller vara i en relation med personen. Många ggr kan det faktiskt vara mycket lättare att förlåta när man kommer bort ifrån skiten och får lite distans till det än om man är kvar i mitt smeten och blir ständigt påmind om det.
    För mig är det självklart att man bestämmer sig för att "förlåta" om man väljer att stanna i relationen. 
  • Anonym (jaha)
    Tyra myra skrev 2023-10-12 18:52:13 följande:
    För mig är det självklart att man bestämmer sig för att "förlåta" om man väljer att stanna i relationen. 
    Fast bevisligen går det inte alltid att förlåta allt, tycker du man ska vara kvar i relationen ändå då?
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-12 18:59:42 följande:
    Fast bevisligen går det inte alltid att förlåta allt, tycker du man ska vara kvar i relationen ändå då?
    Självklart inte!

Om man väljer att fortsätta relationen, måste bestämma sig för att förlåta

Om inte det går att förlåta fast man vill, så får man ta hjälp. Om det inte lyckas så är det bäst för alla parter att separera.

Men faktum kvarstår. Man bestämmer själv om man vill förlåta. Det är ingenting som gör sig själv. Partnern kan inte påverka, det är du som måste förlåta.

Ibland, ofta i religiösa sammanhang pratas det om att man ger varandra förlåtelse. Det är något helt annat. Det handlar om att lindra den andres samvetskval, något jag inte tycker hör hemma i det här sammanhangen
  • Anonym (Mimmi)

Jag skulle vilja förlåta men hade inte kunnat göra det. 
    Otroheten skulle vara som ett skoskav och så fort han närmade sig mig så skulle jag se framför mig hur han knullade den andra kvinnan.

Så, nej jag skulle lämna hur ont det än hade gjort.

• Anonym (jaha)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-10-12 19:38:32 följande:
    Självklart inte!

Om man väljer att fortsätta relationen, måste bestämma sig för att förlåta

Om inte det går att förlåta fast man vill, så får man ta hjälp. Om det inte lyckas så är det bäst för alla parter att separera.

Men faktum kvarstår. Man bestämmer själv om man vill förlåta. Det är ingenting som gör sig själv. Partnern kan inte påverka, det är du som måste förlåta.

Ibland, ofta i religiösa sammanhang pratas det om att man ger varandra förlåtelse. Det är något helt annat. Det handlar om att lindra den andres samvetskval, något jag inte tycker hör hemma i det här sammanhangen
    Nja, jag tror faktiskt inte så enkelt som bara ett "beslut", förlåtelse är ju lika stor del logik som känslor, att förlåta på ett logiskt plan men inte på ett känslomässigt plan är ju meningslöst och det är inte alltid det går att förmå sig själv att förlåta även om man vill det så förlåtelse är inte alltid bara ett "beslut".

Ja, begreppet förlåtelse missbrukas väldigt ofta i många olika syften.
  • SmulanFnulan

Om man har noll självrespekt och hatar sig själv så kan man förlåta. Har du en liten gnutta självrespekt och egenvärde så lämnar du.

• Anonym (Relaxed)
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-12 17:15:06 följande:
    Eran fantastiska "connection" verkar ju vara ganska lös eftersom du verkar vara ok med att han sviker, ljuger och manipulerar dig. För du fattar väl att problemet med otrohet inte handlar om att man utbyter kroppsvätskor med andra utan om förtroende och om det öht går att lita på en person som sviker och ljuger?

Jag menar, om man är tycker det är ok att gå bakom ryggen och ljuga så gäller det såklart inte bara trohet utan allt, en person som tycker att svika och ljuga går ju givetvis inte att lita på i något sammanhang, och då kan man ju fråga sig om den där "connection" är ömsesidig och vad för slags "connection" som gör att den ene tycker svika och ljuga är ok och den andra är beredd att accepterar det?
    Låter ju mer som panik för att bli lämnad eller bli ensam än att vara avslappnad.
    Jag har sagt att jag inte bryr mig så mycket om det skulle bli så, men jag vill inte höra något om det.

Efter de första 2500 liggen eller så känner jag att det är rätt etablerat vem som vinner i längden, när man har barn, finanser och framtidsprojekt ihop.

Och ensam kommer jag aldrig att bli, det kan du vara lugn för.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-12 19:49:27 följande:
    Nja, jag tror faktiskt inte så enkelt som bara ett "beslut", förlåtelse är ju lika stor del logik som känslor, att förlåta på ett logiskt plan men inte på ett känslomässigt plan är ju meningslöst och det är inte alltid det går att förmå sig själv att förlåta även om man vill det så förlåtelse är inte alltid bara ett "beslut".

Ja, begreppet förlåtelse missbrukas väldigt ofta i många olika syften.
    Visst, det handlar om känslor och ibland de tar de överhanden. det är ingenting som säger att man kan förlåta fastän man vill,  Då kan man ta hjälp, men det är ändå inte säkert att det fungerar. 

Då ska man som jag ser det separera. Det är bäst för alla parter
  • Anonym (Mannen)

Jag har blivit utsatt för otrohet två gånger. 

Ena gången hade ett ex sex med en annan kille. De var gamla vänner som träffades under en period jag jobbade mycket. De hade inte träffats på flera år. Det slutade iaf med att de hade sex.

Hon var djupt ångerfull efteråt. Hon gjorde massor av saker för mig. Jag kom över det ganska snabbt. Inom några månader.

En andra gången hade min sambo en hemlig relation med en gammal vän. Dvs hon pratade med honom under några år utan min vetskap, visste inte ens om att personen existerade förrän jag fick upp honom som vänförslag i sociala medier.

Därefter började hon diskutera vår relation och snacka skit om mig med honom. Han var intresserad av henne. När jag kom på henne så ljög hon om alla detaljer. Jag läste i chattarna i sociala medier då jag misstänkte att något var konstigt. När jag konfronterade henne så var hon mer sur att jag läst än att hon haft denna hemliga kontakt. När jag påpekade saker hon skrivit (som jag till och med tog kort på) så raderade hon chattarna och förnekade vad hon skrivit.

Inget fysiskt hände vad jag vet men pga min sambos ovilja att erkänna att hon gjort detta bakom min rygg och att hon fortsatte ljuga så var det mycket värre än i fallet med mitt ex som hade sex med en kille.

Så en grundförutsättning för att förlåta är nog att ens partner visar det ordentligt. Sen är det ett personlighetsdrag hur lätt man har att förlåta. Jag har ganska lätt att förlåta. Det sägs att det tyder på känslomässig mognad att man kan förlåta (och kan be om ursäkt). Personer med stora egon har svårare att förlåta och att be om ursäkt.

Svar på tråden Kan man förlåta otrohet ?