Agda90 skrev 2023-10-17 09:14:30 följande:
Den som har varit otrogen bär hela ansvaret för otroheten - ja. Men oftast har förhållandet knakat i fogarna och man har inte gjort något åt det INNAN otroheten. DET är man TVÅ om att vara ansvarig för!
Och nej, barn ska inte blandas i de vuxnas förhållande. De ska inte behöva ta ställning och välja förälder. Bara för att en förälder har varit otrogen betyder det inte att den älksar sitt barn mindre.
Jag är vuxen och fick nyss veta om att min mamma har varit otrogen och antagligen ofta och mycket. Jag har inte med det att göra. Jag vill inte vara min pappas terapeut eller höra hans bittra klagovisa. Jag har däremot börjat undra om min pappa verkligen är min biologiska pappa. Jag kan inte fråga min mamma för hon gick bort för fler år sedan.
Så nej, barn ska inte blandas in i de vuxnas problem!
Nejdå inte alls oftast, faktum är att folk är otrogna i både bra förhållanden och dåliga, att folk bara är otrogna för att de har problem i relationen är en MYT!
Ska man tro enkäter där de otrogna själva fått svara på varför de gör som de gör så är den vanligaste anledningen med råge vara "ombyte och spänning", problem i relation kom faktisk på typ tredje plats.
Så ja möjligen, OBS! möjligen, inte alltid eller ens oftast, så finns det ett missnöje med relationen som båda kan ha bidragit till, men hur man sen väljer att hantera ett eventuellt missnöje har ingenting med relationen att göra utan med individen att göra. Man måste inte ge sig ut och knulla andra för att man är missnöjd över något, det finns andra sätt att hantera missnöje. Och väljer man just otrohet så är man oxå till 100% ansvarig för det, Man kan aldrig skylla sina egna val på andra.
Barn ÄR redan inblandade i de vuxnas förhållande eftersom de är helt beroende av de vuxna och allt de vuxna gör påverkar deras liv med, eller menar du att barn lever helt själva i en egen liten bubbla totalt oberoende av sina föräldrar och påverkas inte av något föräldrarna gör?
Att barn älskar sina föräldrar betyder väl inte att det är ok att ljuga för dem, vad får dig att tro att barn skulle uppskatta att bli förda bakom ljuset mer än vuxna gör?
Den ENDA anledningen som kan rättfärdiga att man ljuger för dem är deras MOGNAD, är de för små för att förstå relationer, otrohet, sex, svek och lögner är det såklart dumt att säga något de ändå inte kan ta till sig. MEN är de tillräckligt mogna för att förstå så finns det ingen som helst anledning att hålla på och ljuga för dem och riskera sin egen relation till dem bara för att skydda den som var otrogen.