• anna johanna

ska jag göra abort..?

Vi blev kära fort, sambos direkt och gravid efter 5 månader.. nu är jag i 11e veckan och allt kändes menat.

Han har inte alltid varit snäll undertiden, skällt och gapat, tagit i lite hårt i armen osv. han har varit stressad, jag fattar men jag har också blivit rädd.

Han ljuger en del, undanhåller sanningar han vet att jag skulle bli förtvivlad av att höra. Smygköpt kokain, stora (lyxfällan aktigt) lån man skyllt på ex, löften om boende och jobb som plötsligt rycks under mattan så jag står både bostad och arbetslös nu. framtiden är oviss och jag känner mig helt ensam i beslut och planer. 

Han har ett barn sedan tidigare (15 år) och dom bor tillsammans vv hos min killes föräldrar? nu kommer mitt egentliga problem. sonen får göra typ precis vad han vill. det finns ingen omvärldsanalys på vilka områden som är farliga, hur man tar sig till träningar och vad man tränar. nu är sonen på en boxningsklubb där den tidigare ?storstjärnan? har suttit inne för att han försökte mörda min bror. nyligen låste han in och torterade samt våldtog en tjej? mot alla odds så överlevde min bror. men nu går alltså mitt nya bonusbarn där och jag har ingenting att säga till om. det känns fruktansvärt att veta att han åker dit själv och umgås med ?hans gamla gäng..? min kille säger att han sagt till om körning men när jag läste hans sms så var det inte alls så? raka motsatsen? 

Ska jag göra abort? kommer det bli för jobbigt med pappan? 

• Svar på tråden ska jag göra abort..?
  • Mentat

Varför är du ens tillsammans med en sådan man? Det låter ju absolut inte som någon att bygga en framtid med!

• Dexter dot com
    anna johanna skrev 2023-10-20 12:35:23 följande:
    ska jag göra abort..?

Vi blev kära fort, sambos direkt och gravid efter 5 månader.. nu är jag i 11e veckan och allt kändes menat.

Han har inte alltid varit snäll undertiden, skällt och gapat, tagit i lite hårt i armen osv. han har varit stressad, jag fattar men jag har också blivit rädd.

Han ljuger en del, undanhåller sanningar han vet att jag skulle bli förtvivlad av att höra. Smygköpt kokain, stora (lyxfällan aktigt) lån man skyllt på ex, löften om boende och jobb som plötsligt rycks under mattan så jag står både bostad och arbetslös nu. framtiden är oviss och jag känner mig helt ensam i beslut och planer. 

Han har ett barn sedan tidigare (15 år) och dom bor tillsammans vv hos min killes föräldrar? nu kommer mitt egentliga problem. sonen får göra typ precis vad han vill. det finns ingen omvärldsanalys på vilka områden som är farliga, hur man tar sig till träningar och vad man tränar. nu är sonen på en boxningsklubb där den tidigare ?storstjärnan? har suttit inne för att han försökte mörda min bror. nyligen låste han in och torterade samt våldtog en tjej? mot alla odds så överlevde min bror. men nu går alltså mitt nya bonusbarn där och jag har ingenting att säga till om. det känns fruktansvärt att veta att han åker dit själv och umgås med ?hans gamla gäng..? min kille säger att han sagt till om körning men när jag läste hans sms så var det inte alls så? raka motsatsen? 

Ska jag göra abort? kommer det bli för jobbigt med pappan? 

Han ljuger, är otrevlig, kan inte hantera stress, är fysiskt hårdhänt, tar droger, kan inte hantera pengar, kan inte uppfostra tidigare barn och du funderar på att skaffa barn med honom? Hur resonerar du egentligen?
  • FtS70

Abort är väl inget att rekommendera hur som helst, men att skaffa barn med honom verkar ju oklokt.

• Silverjenny

Vill du ha barnet som ensamstående och går han med på att ge dig hela vårdnaden och inte ha något med dig och barnet att göra?

Vill DU ha barn på de premisserna? Eller kan du tänka dig att leva ditt liv i en dysfunktionell familj med en man som knarkar, är våldsam mot dig under graviditeten (tänk vad han kan göra när du inte bär hans barn i magen) och för evigt förstörd ekonomi och framtidsutsikter? I så fall kan du behålla barnet.

Vill du hellre träffa en bra kille som du kan skaffa barn tillsammans med och ha en hel fin familj i framtiden så ska du inte dra på dig detta bagage.

• anna johanna

Låter ju som att mina röda flaggor är väldigt röda när jag läser era svar... vet inte vad jag hade väntat mig om en vän skrev likadant? Är nog i en fas där jag blir så tacksam när han är glad, på bra humör osv. att jag glömmer när det plötsligt slinter. ville så gärna ha barn, börjar komma i ålder där det är dags om
    man vill ha flera, men allt känns så jävla fel nu? förbereder mig på ensamstående och ett krig från hans sida när det blir så? 

• Dexter dot com
    anna johanna skrev 2023-10-20 15:32:43 följande:

Låter ju som att mina röda flaggor är väldigt röda när jag läser era svar... vet inte vad jag hade väntat mig om en vän skrev likadant? Är nog i en fas där jag blir så tacksam när han är glad, på bra humör osv. att jag glömmer när det plötsligt slinter. ville så gärna ha barn, börjar komma i ålder där det är dags om
    man vill ha flera, men allt känns så jävla fel nu? förbereder mig på ensamstående och ett krig från hans sida när det blir så? 

Så du är beredd att skaffa barn med den här personen, låta barnet bo halvtid hos sina farföräldrar med en person som har stora problem och tror att det här kommer bli ett bra liv för ett barn?
  • anna johanna

Jag tänkte väl att jag skulle lösa det själv, sedan har han ju tidigare lovat att vi skulle hitta eget boende, jobba ihop osv. Något som känns långt bort när han säger att vi kan ?se efter sommaren? hur det blir? då skulle bebisen vara 3-4 månader?

• Cathariiina

Jag är egentligen emot abort, eller rättare sagt: jag tycker att det bara ska få göras (förutom av medicinska orsaker) vid stor oro för det kommande barnets säkerhet, trygghet och uppväxtförhållanden. Detta är ett sådant fall. Ja du bör göra abort och ta dig bort ifrån den där killen. Fattar du inte det själv?

Det hjälper inte om du bara tar dig bort själv, för pappor får umgängesrätt idag no matter what, och du kommer aldrig att kunna vara trygg när du måste lämna barnet hos pappan. Denna typ av män använder ofta sina föräldrarättigheter för att jävlas med mamman, även om de inte är det minsta intresserade av barnet egentligen. Och samhället spelar med.

• fornminne

Att du ens överväger att skaffa barn ihop med denne man? Han kommer att ha rättigheter även om ni inte lever ihop. Får ni barn ihop kommer du att vara bunden till honom för alltid.

Jag brukar inte rekommendera abort om kvinnan är tveksam eller egentligen inte vill. Men det finns fall då det är befogat, oavsett vad kvinnan känner. Detta är ett sådant fall. Utsätt inte ett barn för en sådan pappa. Gör slut, gör abort och hitta en lämpligare man eller skaffa barn på egen hand.

• Jw83

Du kanske tycker att du kan nöja dig med vilken idiot som helst. 
    Men vilken pappa tycker du att dina framtida barn förtjänar? 

Om du anser att dina framtida barn förtjänar en våldsam pappa som knarkar och en uppväxt utan tryggt hem och trygg ekonom så är du kanske inte mammamaterial själv?

Eller vad tycker du? Vilken sorts pappa och start i livet anser du att en bra mamma väljer till sina barn?

• Cathariiina

TS: läs den här artikeln, läs gärna hela! Jag kopplar bara in en bit. Så här kan det bli för dig:

När Marika träffade mannen som skulle komma att bli hennes dotters pappa var det som att en blixt slog ner.

Han var den snällaste mannen hon mött och de började direkt prata om framtid och barn.

Men samma dag hon blivit gravid förändrades han och han utsatte henne för våld, enligt Marika.

? Han hotade att döda mig och sa att jag aldrig fick lämna honom, trots att han inte verkade vilja vara med vare sig med mig eller vårt barn. Under en lång period var jag så rädd för honom att jag inte vågade lämna sovrummet, och vid flera tillfällen fick jag då använda min dotterns blöjor för att kissa i.

Marika och dottern hamnade till slut på skyddat boende men utredningen om våldet hon anmälde ex-sambon för lades ner. Marika hade till en början ensam vårdnad och exet umgängesrätt.

Men Marika, hennes anhöriga och flickans förskolepersonal tyckte att dottern verkade stressad och oroad efter träffarna med pappan.

Hon säger att hon kände det som att hon satt i en rävsax ? följa domen och låta dottern träffa pappan även fast hon var övertygad om att det skadade henne. Eller vägra lämna dottern till pappan och därmed gå emot domslutet.

? Det var fruktansvärt, att behöva stå inför det valet. Men jag ville skydda mitt barn och lät henne inte träffa pappan. Jag antog att rättsystemet skulle hålla hela vägen och skydda mitt barn när det fanns så mycket enligt mig som styrkte att hon for illa av umgänget.

Till slut tilldelades pappan ensam vårdnad då Marika ansågs ha hindrat umgänget. Hovrätten konstaterar att båda föräldrarna är kapabla att ta hand om dottern men att pappan är den som mest troligt kommer att samverka för att flickan ska få träffa både mamma och pappa.

? Hur det är att få träffa sin dotter bara ibland? Jag oroar mig varje gång jag lämnar bort henne att jag inte får se henne igen.

Marika önskar att någon hade frågat dottern vad hon vill.

? Hon är åtta år gammal men ingen har lyssnat på henne alls, då hade allting sett annorlunda ut tror jag. Barnets rätt ska gå först, den förlegade föräldrarätten måste ses över.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zqW4l/tintin-8-hittades-dod-pappa-misstanks-for-mord

• Mimosa86
    Dexter dot com skrev 2023-10-20 12:50:19 följande:
    Han ljuger, är otrevlig, kan inte hantera stress, är fysiskt hårdhänt, tar droger, kan inte hantera pengar, kan inte uppfostra tidigare barn och du funderar på att skaffa barn med honom? Hur resonerar du egentligen?
    Helt obegripligt.
  • Silverjenny

Ja på gott och ont har männens faderskap uppgraderats i samhället och rättssystemet, när vi har blivit mer jämställda.

Om pappan kommer att kämpa för vårdnaden om barnet kan det i värsta fall bli du som förlorar vårdnaden. Enda möjligheten är att flytta långt bort, utomlands eller andra änden av Sverige, och hålla er undan så länge att domstolen bedömer att det blir ett för stort uppbrott att ta barnet från mamman till en pappa som inte känner barnet. Men du vet inte heller hur lagstiftningen kommer att se ut i framtiden, kanske man kommer att tvingas till 50/50 boende oavsett vad.

Kort sagt, skaffa inte barn med en man som du tror du kommer att behöva gömma dig för redan nu.

Svar på tråden ska jag göra abort..?