• Bejje

    Alkoholhalt på drycker

    Att starköl vanligtvis har en alkoholhalt på runt 5% plus minus har en anledning och det är att man inte kan göra öl så mycket starkare utan att tillsätta sprit, så har jag i alla fall förstått det hela. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Så hur kommer det sig att öl på systemet vanligtvis är 5+ procent, men cider nästan alltid är 4,5%. Smirnoff Ice var en gång i tiden 5% också, men dom sänkte den till 4,5 % och tog även ut mer pengar för den efter det.

    Varför inte sänka alkoholhalten och ta mer pengar? Total vinst för företaget eller?

    Nu tror jag att det kanske fortfarande finns cider på 7% som det fanns förr, men varför måste det vara det ena eller det andra? På öl kan det vara allt från lättöl till 20% öl, men på cider verkar det vara antingen 4,5% eller 7%
    helt omöjligt att någon skulle få för sig att göra en 5% kanske rentutav 5,5%?


     


    Hur kommer det sig. Varför verkar öl kunna vara allt från ingen procent till skyhög, medans cider bara finns i 4,5 eller 7%. Inget mellanting.


     


    Nu dricker inte jag cider, men jag undrar ändå varför man snöar in sig på dessa två nivåer när öl inte gör det? Samma med olika alkoläsker.

  • Svar på tråden Alkoholhalt på drycker
  • Tom Araya

    Vad jag har fått berättat för mig av "ölexperter" är att jäsningsprocessen avbryts för att få svaga öl och det påverkar smakutvecklingen. Öl på uppåt 7-8 % är fulljästa, så det tillsätts ingen alkohol.

Svar på tråden Alkoholhalt på drycker