• Anonym (Emma)

Flyttat men ångrar mig

Jag flyttade till ett nytt land pga en utbildning igår (vill ej gå den egentligen) men ville göta min familj stolt. Men det känns inte rätt och jag saknar dem och min pojkvän. Går med oro min pojkvän ska göra slut och att han inte orkar distansen. jag har fruktansvärd ångest och har bara legat i sängen och vill bara boka ett flyg hem. Men de är inte så enkelt. Jag vet inte vad jag ska göra. Har en annan utbildning som börjar om 20 dagar i hemlandet och funderar på flytta hem innan de igen. Vad tycke ni jag ska göra 

• Svar på tråden Flyttat men ångrar mig
  • Anonym (24 hrs)
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-02 08:54:51 följande:
    Flyttat men ångrar mig

Jag flyttade till ett nytt land pga en utbildning igår (vill ej gå den egentligen) men ville göta min familj stolt. Men det känns inte rätt och jag saknar dem och min pojkvän. Går med oro min pojkvän ska göra slut och att han inte orkar distansen. jag har fruktansvärd ångest och har bara legat i sängen och vill bara boka ett flyg hem. Men de är inte så enkelt. Jag vet inte vad jag ska göra. Har en annan utbildning som börjar om 20 dagar i hemlandet och funderar på flytta hem innan de igen. Vad tycke ni jag ska göra 

Vänta minst en månad.
  • Anonym (..)

Varför gå en utbildning som du VET att du inte vill gå! 

• Anonym (Emma)
    Anonym (..) skrev 2023-11-02 09:08:52 följande:

Varför gå en utbildning som du VET att du inte vill gå! 

föräldrarna först och främst, jag förklarade varför och kände mig inte riktigt redo och psykiskt stark då jag alltid har ångest och är orolig. Men dem tänkte det var främst för pojkvännen och blev arga på mig att jag inte ville åka först
  • Anonym (Bella)

Hur långt är ett snöre....

Snackar vi en femårig universitetsutbildning som du har 0 intresse av? Avbryt omedelbart. 

Är det en halvårig kurs? Avvakta. Även om du kanske inte är intresserad av ämnet kan det vara otroligt värdefullt med ett halvår utomlands.

Utbildningen som du är intresserad av, kan du genomföra den snart igen?

• Anonym (V)

Skulle inte kalla rädsla att förlora en pojkvän som fruktansvärd ångest. lite av en förolämpning mot folk med riktiga problem. 

• Anonym (L)

Är dina föräldrar elaka eller bara korkade? 

Förlåt de hårda orden, men är du den jag tror (någon som gjort ett par trådar tidigare om detta) så är de verkligen inte några du ska ta goda råd ifrån. Din mentala hälsa går före deras sociala status. Plugga för din skull och för den framtid du vill ha.

• Anonym (Mannen)

Vad är bäst för din framtid? Vilken utbildning har mest framtidsutsikter? Vilket yrke kommer du att gilla mest? En del utbildar sig till något de inte kan jobba med pga brist på arbetstillfällen. Då är det bortkastad tid. Men det kan också vara bortkastad tid att utbilda sig till något man inte vill jobba med. Utbildningen är bara under en period i livet.

Sen vet jag inte hur viktig din pojkvän är och var i livet ni står. 

• Anonym (Lilla jag)

Jag flyttade 100 mil för att gå på universitet. Då hade jag ett halvår innan lyckats bli ihop med snyggingen jag suktat efter i flera år. Han skulle läsa samma utbildning som jag men var för korkad för att komma in på samma universitet så han hamnade 50 mil bort på en högskola. 

Jag flyttade några dagar innan det var dags för introvecka och nollning så jag var nästan ensam några dagar på våningen där mitt korridorrum låg och jag undrade verkligen vad tusan jag hade givit mig in på. Sen drog allt igång och jag fick nya vänner och fullt upp med annat. 

Och pojkvännen...? Vi hann träffas några gånger men den tönten vänsterprasslade ett par månader senare och jag blev ihop med någon annan strax efter det. Den personen har jag varit ihop med i nästan 30 år nu. Enda jag ångrar lite grann är att jag inte passade på att träffa fler killar på universitetet för det kryllade av finingar där. Cool

Så till TS, du är mest troligt rätt ung. Låt inte din framtid styras av din pojkvän. Det kanske inte känns så nu men det finns garanterat fler killar där ute. Och oavsett val av utbildning så är det viktigt att bli din egen person så tänk igenom vad du gör för val av utbildning och vad det kommer innebära för dig i framtiden.

• Aliona

Jag skulle säga att det är normalt att få kalla fötter vid stora förändringar i livet och att det tar tid att komma in i nytt. För dig är det båda börja på utbildning och byta land. Klart att det känns jättejobbigt i början! Man får ge det iaf en termin för att se hur det går. 

Däremot är jag bekymrad över att du ska börja på en utbildning som du inte vill. Plugga tar flera år och ganska stor ansträngning, och sen ska du jobba i yrket i hela ditt liv. Det låter som att du gör ett misstag här, och jag tycker nog att du ska åka hem direkt så du kan börja på utbildningen du egentligen vill. Du har fortfarande chans att ändra planerna! 

• Anonym (Emma)
    Aliona skrev 2023-11-02 15:33:52 följande:

Jag skulle säga att det är normalt att få kalla fötter vid stora förändringar i livet och att det tar tid att komma in i nytt. För dig är det båda börja på utbildning och byta land. Klart att det känns jättejobbigt i början! Man får ge det iaf en termin för att se hur det går. 

Däremot är jag bekymrad över att du ska börja på en utbildning som du inte vill. Plugga tar flera år och ganska stor ansträngning, och sen ska du jobba i yrket i hela ditt liv. Det låter som att du gör ett misstag här, och jag tycker nog att du ska åka hem direkt så du kan börja på utbildningen du egentligen vill. Du har fortfarande chans att ändra planerna! 

Det är en utbildning på 2 månader sen får man jobb
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-02 19:33:06 följande:
    2 månader är ju ingenting. Men om du hatar utbildningen och inte vill jobba inom detta område, undrar jag verkligen varför du sökt detta. Fel utbildning till fel jobb är ju värdelöst även om det bara är 2 månader. Tror du din familj blir stolt om du jobbar med något du hatar? Och varför bryr du dig om vad de tycker om ditt yrkesval? 

Sen låter ju pojkvännen inte som någon höjdare om du tror att han inte kan behålla byxorna på i 2 månader. 
  • Anonym (Men hallå!)
    Om du inte tror att killen står ut i 2 månader utan dig så dumpa honom direkt, för då är det knappast nåt att hänga i granen!

Min första kille åkte på utbytesår till USA när vi bara var 16 år och han höll ut i 8 månader redan då. 
  • Aliona
    Ok, två månader är verkligen inte lång tid, men tanken är väl att du ska jobba också, åtminstone för en överskådlig framtid? Vill du det då? 
  • Anonym (Emma)
    Aliona skrev 2023-11-03 03:58:18 följande:
    Ok, två månader är verkligen inte lång tid, men tanken är väl att du ska jobba också, åtminstone för en överskådlig framtid? Vill du det då? 
    Hej
    nej jag känner redan nu när jag är här att de inte är rätt. Saknar familjen. Har fruktansvärd ångest och bakgrund med psykisk ohälsa.
  • Anonym (Emma)
    Aliona skrev 2023-11-03 03:58:18 följande:
    Hej
    nej jag känner redan nu när jag är här att de inte är rätt. Saknar familjen. Har fruktansvärd ångest och bakgrund med psykisk ohälsa.
Svar på tråden Flyttat men ångrar mig