• Anonym (Frugan)

Min man mår så dåligt av sin tunnhårighet

Är gift med världens underbaraste och i mina ögon snyggaste man. Han är 40. I flera år har han gradvis börjat bli tunnhårig och få allt högre hårfäste. Redan på tiden då han hade en riktigt tät kalufs sa han att hans mardröm var att bli flintskallig. 

Nu har det nått den punkt att han nästan inte har något hår kvar uppe på huvudet, det är väldigt glest med stora kala fläckar. Han han försöker maskera det genom att kamma bak det hår som växer framme och på sidorna, men det lurar ingen om man säger så. Ju mer han försöker, desto tydligare blir det nästan.

Jag märker att han på riktigt mår mycket dåligt av detta och ofta nojar sig över hur han ser ut. Jag påminner honom hela tiden om att jag tycker att han är skitsnygg precis som han är. Han skulle verkligen klä i helrakat huvud, och då skulle det bli mycket mindre tydligt än nu ner det är glesa hårtestar överallt, men det tror jag inte kommer att hända. Jag har också sagt att jag absolut inte skulle döma honom om han vill göra en transplantation eller bära toupé eller tatuera hår, men det tycker han känns pinsamt.

Som sagt. Jag tycker att han är finast i världen helt oavsett. Men det är jobbigt att se hur det knäcker hans självkänsla, och att han samtidigt inte vill/vågar göra något åt det.

Ni män som haft samma problem, eller ni kvinnor som haft partners med samma problem. - Hur ska jag stötta på honom på ett bra sätt?

• Svar på tråden Min man mår så dåligt av sin tunnhårighet
  • Anonym (M)
    Anonym (Minna) skrev 2023-11-02 19:27:50 följande:

Skulle aldrig dejta en tunnhårig man, men det är jag och alla tänker inte så. 

Väldigt många män blir tunnhåriga med tiden. Men du kanske tänker dig att helt enkelt byta från man till man då?
  • Anonym (Anonymia)
    Miss Sunny skrev 2023-11-02 23:27:33 följande:

Turkiet och hårtransplantation, det gjorde min bror.  Blev bra resultat.

Blir denna procedur billigare att utföra i Turkiet?

Synd att det inte verkar finnas motsvarande behandlingar för kvinnor också. Jag vill få tillbaka mitt eget tjocka hår man en gång hade men vet inte riktigt hur gå tillväga Rynkar på näsan
  • Anonym (Loke)

Han behöver växa upp. Var livrädd för att bli tunnhårig när jag var 18. När jag blev det 15 år senare kunde jag inte bry mig mindre.

Det har med självkänsla och i viss mån bildning att göra.

Du kan stötta honom genom att ha samtal om vad som är viktigt.

• Anonym (Hårtransplantation)

Min killkompis gjorde hårtransplantation. Han har tillbaka allt hår nu. 

• Anonym (Anonymia)
    Anonym (Hårtransplantation) skrev 2023-11-03 05:39:09 följande:

Min killkompis gjorde hårtransplantation. Han har tillbaka allt hår nu. 

Yay! Det ger mig hopp även om jag inte är nån man. Vill också få tillbaka mitt hår! Kanske i framtiden Glad
  • Anonym (Anonymia)
    Anonym (Loke) skrev 2023-11-03 03:09:53 följande:

Han behöver växa upp. Var livrädd för att bli tunnhårig när jag var 18. När jag blev det 15 år senare kunde jag inte bry mig mindre.

Det har med självkänsla och i viss mån bildning att göra.

Du kan stötta honom genom att ha samtal om vad som är viktigt.

Och du kan vara tyst. Dina klyschor hjälper inte eftersom det inte behöver handla om självkänsla alls.
    Folk kanske inte vill uppleva att deras kroppar sviker och börjar fungera allt sämre. Det är därför man vill göra något för att sakta ner denna process för att få  fortsätta må bra, även då man passerat medelåldern och uppåt. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Anonymia) skrev 2023-11-03 06:00:30 följande:
    Och du kan vara tyst. Dina klyschor hjälper inte eftersom det inte behöver handla om självkänsla alls.
    Folk kanske inte vill uppleva att deras kroppar sviker och börjar fungera allt sämre. Det är därför man vill göra något för att sakta ner denna process för att få  fortsätta må bra, även då man passerat medelåldern och uppåt. 
    Det handlar om självkänsla om man tar åt sig av håravfall. Kroppen blir inte sämre på något sätt av att man förlorar håret.

Om man har problem med åldrande behöver man även då utveckla sin självkänsla. Har man kommit psykiskt långt har man förlikat sig med att döden kommer och att det är helt ok.

Jag kan dock förstå att det blir jobbigt för någon som inbillar sig att den är stark men är rädd för sådana struntsaker som håravfall att höra det. Skjut inte budbäraren.
  • Anonym (Anonym)

Min man var tunnhårig redan när vi träffades, då var han 23. Han hade en enorm ångest över det. Vi pratade en del och efter ett år köpte vi en maskin och jag fick hans tillåtelse att raka av det som var kvar. 

Han blev en helt annan människa, självförtroendet växte rejält. Man såg inte längre att hårfästet kröp uppåt och månen på huvudet försvann ju för det fanns inget hår kvar.

Det enda han ångrade var att han inte hade gjort det tidigare!
    Nu har det gått snart 30 år. Han har under alla dessa år rakat huvudet och får göra det än. Han har odlat skägg dessutom. Han blir bara snyggare och snyggare. Är vi ute någonstans så ser jag att kvinnor vänder sig om efter honom.

Så mitt råd är att du pratar med din man om att han ska våga raka av sig håret. Personligheten och utseendet sitter inte i håret. 

• Anonym (??)

Exakt hur hade detta något alls med TS att göra? Förklara gärna för jag är uppriktigt nyfiken på hur du fick ihop detta Drömmer
  • Anonym (Anonym)

Det var ju ytligt...

Men vad gör du om mannen du lever med tappar håret? Dumpar?
Svar på tråden Min man mår så dåligt av sin tunnhårighet