• Anonym (Frugan)

Min man mår så dåligt av sin tunnhårighet

Är gift med världens underbaraste och i mina ögon snyggaste man. Han är 40. I flera år har han gradvis börjat bli tunnhårig och få allt högre hårfäste. Redan på tiden då han hade en riktigt tät kalufs sa han att hans mardröm var att bli flintskallig. 

Nu har det nått den punkt att han nästan inte har något hår kvar uppe på huvudet, det är väldigt glest med stora kala fläckar. Han han försöker maskera det genom att kamma bak det hår som växer framme och på sidorna, men det lurar ingen om man säger så. Ju mer han försöker, desto tydligare blir det nästan.

Jag märker att han på riktigt mår mycket dåligt av detta och ofta nojar sig över hur han ser ut. Jag påminner honom hela tiden om att jag tycker att han är skitsnygg precis som han är. Han skulle verkligen klä i helrakat huvud, och då skulle det bli mycket mindre tydligt än nu ner det är glesa hårtestar överallt, men det tror jag inte kommer att hända. Jag har också sagt att jag absolut inte skulle döma honom om han vill göra en transplantation eller bära toupé eller tatuera hår, men det tycker han känns pinsamt.

Som sagt. Jag tycker att han är finast i världen helt oavsett. Men det är jobbigt att se hur det knäcker hans självkänsla, och att han samtidigt inte vill/vågar göra något åt det.

Ni män som haft samma problem, eller ni kvinnor som haft partners med samma problem. - Hur ska jag stötta på honom på ett bra sätt?

• Svar på tråden Min man mår så dåligt av sin tunnhårighet
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Minna)
    Core skrev 2023-11-02 19:45:03 följande:
    Alla har vi preferenser, men att känna sig tvungen att kommentera det i en tråd som handlar om män som mår dåligt av sin tunnhårighet tyder på något i din egen person som inte är särskilt attraktivt 
    TS man har ju sitt på det torra, han är ju gift med en kvinna, så han behöver knappast ta åt sig. Skulle inte skrivit så om TS varit singel och längtade efter kärlek. 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-03 09:54:49 följande:
    Det var ju ytligt...

Men vad gör du om mannen du lever med tappar håret? Dumpar?
    Världen är ytlig, bara att acceptera det. Dejtar mest och de männen är i min egen ålder 35+ och då brukar det synas om det finns anlag för tunnhårighet eller oftast har det redan börjat då. Man ska finna sin partner attraktiv. 
  • Anonym (Victor)

Raka av skiten och håll huvudet högt. Skaffa skägg

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Minna) skrev 2023-11-02 19:27:50 följande:

Skulle aldrig dejta en tunnhårig man, men det är jag och alla tänker inte så. 

Det är nog många som tänkte så när de var unga och som blev ihop med en ung man med mycket hår men när de blir äldre så tappar en del sitt hår. Så är livet. Och om man älskar personen så spelar det ingen roll. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Minna) skrev 2023-11-03 10:40:36 följande:
    Världen är ytlig, bara att acceptera det. Dejtar mest och de männen är i min egen ålder 35+ och då brukar det synas om det finns anlag för tunnhårighet eller oftast har det redan börjat då. Man ska finna sin partner attraktiv. 
    Världen är allt. Den blir vad man gör den till. Vill man att världen ska vara ytlig söker man sådana kontakter och då blir den ytlig.

Vill nan ha en djupare värld söker man sådana kontakter och får en djup värld.

Jag har testat på båda världarna. Föredrar tveklöst den sistnämnda men vi är olika och fattar olika beslut och gör olika val.
  • Anonym (medicin)

Säg till honom att prata med en läkare. Det finns receptbelagd medicin mot tunnhårighet, exempelvis Minoxidil.

• Anonym (N)
    Hjelm skrev 2023-11-02 20:23:55 följande:

Vet inte vad mer du egentligen skulle kunna göra utöver det du redan gör. Är trots allt bara han som kan bestämma och göra skillnad. Men jag förstår att det är jobbigt att se honom må dåligt. Framför allt om det påverkar relationen till slut.

Kanske ge honom en styling i present, och att ett proffs får göra ett utlåtande? Det kanske blir en ögonöppnare.

Min syrras kille blev tunnhårig när han var väldigt ung och försökte länge dölja det med kepsar etc. En dag bara rakade han av allt och har haft det så sedan dess. Det klär honom jättebra.

Styling till vad? Det nästan obefintliga höret? 
  • Anonym (H)

Man här som lyckats vända min tunnhårighet ganska framgångsrikt.

Det första han ska fråga sig är: ska jag kämpa för att behålla hår eller inte? Som sagt kan det absolut vara en fördel att bara acceptera, raka av huvudet och bära den stilen med huvudet högt.

Om inte: en del är inne på Minoxidil här. Egentligen är det ganska enkelt: det finns två medel som verkligen hindrar håravfallet. Det ena är Minoxidil och receptfritt. Enkelt att börja med. Men ska han göra det så är det för livet, slutar man så "återgår man". -> Vara konsekvent. Den andra är DHT-blockerare, Finasterid på svenska. Det funkar på annat sätt, så man bör kombinera dessa. Denna är receptbelagd på tablett-form och kan ge bi-effekter. Samma sak där, det funkar så länge man äter det. 

Vad jag gör: köper en blandning av topikal finasterid/minox från USA. Smörjer två gånger per dag (morgon, innan jag lägger mig). Ibland rullar jag tunnhåriga skalp-områden med en dermaroller på 1.5 mm. Ibland kammar jag med en LED-lampa som också vibrerar och värmer. Inget av detta är särskilt kul men vi har alla våra skönhetsfläckar, för mig är det värt besväret eftersom jag inte kämpar med så mycket andra krämpor.

• Anonym (Loke)
    Anonym (H) skrev 2023-11-04 14:17:15 följande:

Man här som lyckats vända min tunnhårighet ganska framgångsrikt.

Det första han ska fråga sig är: ska jag kämpa för att behålla hår eller inte? Som sagt kan det absolut vara en fördel att bara acceptera, raka av huvudet och bära den stilen med huvudet högt.

Om inte: en del är inne på Minoxidil här. Egentligen är det ganska enkelt: det finns två medel som verkligen hindrar håravfallet. Det ena är Minoxidil och receptfritt. Enkelt att börja med. Men ska han göra det så är det för livet, slutar man så "återgår man". -> Vara konsekvent. Den andra är DHT-blockerare, Finasterid på svenska. Det funkar på annat sätt, så man bör kombinera dessa. Denna är receptbelagd på tablett-form och kan ge bi-effekter. Samma sak där, det funkar så länge man äter det. 

Vad jag gör: köper en blandning av topikal finasterid/minox från USA. Smörjer två gånger per dag (morgon, innan jag lägger mig). Ibland rullar jag tunnhåriga skalp-områden med en dermaroller på 1.5 mm. Ibland kammar jag med en LED-lampa som också vibrerar och värmer. Inget av detta är särskilt kul men vi har alla våra skönhetsfläckar, för mig är det värt besväret eftersom jag inte kämpar med så mycket andra krämpor.

Det där med allt eller inget stilen är fruktansvärt barnsligt. De allra flesta ser bättre ut med lite hår på huvudet oavsett hårfäste. Det är någon löjlig rädsla för att andra ska se att man fått högt hårfäste. Det spelar som sagt ingen som helst roll. 

Med det sagt så om han tycker att han passar bättre utan hår så raka av det men det är absolut inget måste. Med åldern fö loraeman hår och det är baolut inget att skämmas för.
  • sture123

Mina jämnåriga bekanta som blivit kala har antigen rakat huvudet och anlagt helskägg eller gjort hårtransplantation i Turkiet.
    Kombinationen med rakat huvud och helskägg är ju så vanlig och snygg att man inte reflekterar över det tillskillnad från glest hår med konstig kamning. 

• Core
    Anonym (Loke) skrev 2023-11-04 14:52:22 följande:
    Det där med allt eller inget stilen är fruktansvärt barnsligt. De allra flesta ser bättre ut med lite hår på huvudet oavsett hårfäste. Det är någon löjlig rädsla för att andra ska se att man fått högt hårfäste. Det spelar som sagt ingen som helst roll. 

Med det sagt så om han tycker att han passar bättre utan hår så raka av det men det är absolut inget måste. Med åldern fö loraeman hår och det är baolut inget att skämmas för.

Håller verkligen inte med här

glest hår ger samma intryck som när de med glest skägg spar ut, det blir uppenbart att man försöker med Attribut man inte har. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man har håret kvar när det är glest, visst lite vikar med resten tjockt funkar, men är det uttunnat ser de ut som något u the walking dead i skallen.

Men absolut, smak och tycke varierar, men då lär ju föredra överkammade flintpartier över rakat

• Anonym (Hm)
    Core skrev 2023-11-04 19:51:25 följande:

glest hår ger samma intryck som när de med glest skägg spar ut, det blir uppenbart att man försöker med Attribut man inte har. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man har håret kvar när det är glest, visst lite vikar med resten tjockt funkar, men är det uttunnat ser de ut som något u the walking dead i skallen.

Men absolut, smak och tycke varierar, men då lär ju föredra överkammade flintpartier över rakat

+1
  • Anonym (Loke)
    Core skrev 2023-11-04 19:51:25 följande:

För att man inte bryr sig helt enkelt. Det är mer praktiskt att ha hår än att inte ha det. Orka hålla på och raka skallen var och varannan dag. 

Man lägger fokus på det som är viktigt.
  • Ordinär Man

Fast för med att kamma över fint har gamla anor, och är alltid lika misslyckat.

Till och med Julius Caesar kammade över, trots att man kan tänka att han om någon inte skulle behöva bry sig.

Men så blev han också ordentligt häcklad av sina samtida för sin larviga fåfänga.

• Anonym (Loke)
    Ordinär Man skrev 2023-11-05 10:03:23 följande:

Fast för med att kamma över fint har gamla anor, och är alltid lika misslyckat.

Till och med Julius Caesar kammade över, trots att man kan tänka att han om någon inte skulle behöva bry sig.

Men så blev han också ordentligt häcklad av sina samtida för sin larviga fåfänga.

Varför skulle man kamma över flint? Du pratar om en motsats som inte existerar. Man har flint. Det är inget att skämmas för eller att kamma över. En vanlig man är då korthårig att det inte ens finns något att kamma över.
  • Anonym (Anonymia)
    Anonym (Loke) skrev 2023-11-03 06:25:54 följande:
    Det handlar om självkänsla om man tar åt sig av håravfall. Kroppen blir inte sämre på något sätt av att man förlorar håret.

Om man har problem med åldrande behöver man även då utveckla sin självkänsla. Har man kommit psykiskt långt har man förlikat sig med att döden kommer och att det är helt ok.

Jag kan dock förstå att det blir jobbigt för någon som inbillar sig att den är stark men är rädd för sådana struntsaker som håravfall att höra det. Skjut inte budbäraren.
    Nej säger jag ju! Det behöver inte alls handla om självförtroende. I många fall kan det mer vara en fråga om det estetiska och att man vill behålla det fina som fanns där i yngre dagar.

En del människor vill helt enkelt känna sig snygga, även om de samtidigt inser att de inte tappar sitt värde som människor i takt med håret.
  • Anonym (square)
    Anonym (Frugan) skrev 2023-11-02 18:31:43 följande:

Ni män som haft samma problem, eller ni kvinnor som haft partners med samma problem. - Hur ska jag stötta på honom på ett bra sätt?

Jag började bli tunnhårig innan 30, på jobbet var det ett par äldre kivnnor som pikade mig för det.
Svar på tråden Min man mår så dåligt av sin tunnhårighet