• Anonym (L)

Hur hantera ångest?

Är det någon som vet hur man kan hantera ångest och depression utan medicin eller psykologkontakt?

Jag vill må så bra som möjligt. Kan man ändra mindset på något sätt? 
    Jag vet att bra diet och motion ska vara bra för att må bra, och där behöver jag förbättra mig.

Någon som själv har erfarenhet av att bli en lyckligare människa utan vården? 
    Jag tycker att de gånger jag haft kontakt inte har hjälpt mig.

• Svar på tråden Hur hantera ångest?
  • Anonym (Poi)

Förutom det du skrivit, någon form av meditation/mindfulness. Att kunna styra sin andning kan hjälpa vid ångest. 

Att göra saker tillsammans med andra hjälper många. Det jag sett har testats vetenskapligt är körsång, odling och att måla tillsammans med andra, men min högst ovetenskapliga gissning är att tex korpfotboll, scrapbookingkurser och sånt också är bra. Att göra saker med andra under trevliga och enkla former mår vi bra av. 

Att vara i naturen har också gett bra resultat i tester har jag för mig. 

• Anonym (Poi)

Och regelbundna tider för sömn och mat. Och sova lagom mycket. 

• Anonym (L)

Tack för era svar. <3
    Jag har en permanent nedsatt andningsförmåga- vilket säkerligen är en del i att jag upplever mycket ångest.

Jag ska försöka bli bättre på regelbundna mat- och sömntider.
    Ska kolla upp vilka aktiviteter som finns där jag bor. :) 

• Anonym (Aurora)

Mindfulness, tapping (EFT), fysisk aktivitet, musik....

• Anonym (Poi)
    Anonym (L) skrev 2023-11-04 21:07:21 följande:

Tack för era svar. <3
    Jag har en permanent nedsatt andningsförmåga- vilket säkerligen är en del i att jag upplever mycket ångest.

Jag ska försöka bli bättre på regelbundna mat- och sömntider.
    Ska kolla upp vilka aktiviteter som finns där jag bor. :) 

Hoppas att du hittar något som hjälper dig! 
  • Anonym (Poi)

En jag känner som levt länge med ångest blev hjälpt av boken Sluta grubbla, börja leva

• Anonym (L)

Tack för tipset!!

• Aliona

Varför vill du inte ha hjälp av vården och medicin? Icke-medicinska åtgärder ska vara lika effektiva, men de kräver en hel del ansträngning och disciplin, som man ofta inte har när man lider av depression och ångest. Att få hjälp av vården i en övergångsfas kan göra det lättare att klara av den livsstilsförändring som krävs.

Vad man kan göra är:
    Motion är det allra viktigaste och har bevisats ha lija stor effekt som medicin. 

Regelbunden fysisk aktivitet som visat måttlig till stor signifikant effekt på depressiva symtom är 

styrketräning 3 gånger/vecka, 60 minuter/pass i 8 veckor

konditionsträning, som gång, löpning, motionsgymnastik, stationär cykling, rodd och dans, vanligtvis på måttlig?hög intensitet, oftast 3 gånger/vecka, 30?40 minuter/pass i 8?12 veckor

Klarar man inte det så har även lätt motion effekt, om än inte lika hög. 

Kost baserad på grönsaker, nötter, fisk och olivolja (Medelhavsdiet) har också en bevisat bra effekt. 

Andning är jätteviktig i akut ångest. Jag tror inte att din nedsatta andningsförmåga borde hindra då det handlar om att lugna ner andningen och fokusera på annat än ångesten. 

Skogsbad, alltså att vistas i skogsmiljö i minst 10 minuter per dag i lugn och ro ger också bra effekt. 

Meditation och mindfullness, avslappningsövningar kan hjälpa. Skriva dagbok, i synnerhet när du inte har psykolog. Att ägna sig åt saker man tycker om och att ha ett husdjur är också alla bra saker. 

• Anonym (L)

Jag har provat medicin och det ger biverkningar, och tar inte bort grundproblemet. 

Det kan vara skönt med en lugnande tablett vid akut ångest, men antidepressiva har väldigt många biverkningar så det ser jag som en sista utgång. 

Tack för alla andra tips. Jag ska försöka ta till mig dem!

Något av det som ger mig mest ångest är min oro att göra fel i sociala sammanhang, vilket gjort att jag drar mig undan.

Jag vill kunna ta mig förbi de mentala hinder jag upplever vid nya situationer där jag överväldigas av en rädsla att missa något viktigt och därför agera fel. Att erkänna att det är något jag inte har riktigt koll på känns så skämmigt, men det kanske är bättre att fråga än att inte göra det? 

Oron att göra fel gör att jag drar mig undan, vilket ökar min ångest. Jag vill liksom våga leva, och inte ta nederlag och misstag så hårt. 

Svar på tråden Hur hantera ångest?