Anonym (Undran) skrev 2023-11-08 19:21:30 följande:
Självmordstankar, hur hanterar du dem?
Hej!
Jag är intresserad av hur andra hanterar självmordstankar. Har haft dem i några års tid men de har blivit mer frekventa under de senaste året. Tar SSRI och tränar regelbundet. Är det någon som fått dem att sluta? Känner ofta att det bästa för alla hade varit om jag försvann.
Hur hanterar du dem och vad har fungerat bäst?
Du kan ha ADD. Och då fokuserar hjärnan mer på negativa tankar, då hjärnan stimuleras mer.
Det jobbiga är att man inte direkt kan försöka sätta stopp på eller bara sluta att tänka vissa tankar. För om man försöker på ett dåligt sätt, så är det lätt att de ökar i styrka, eller kommer upp många gånger fler.
Och istället för att försöka sluta tänka dessa tankar, så kan du pröva det här istället.
När du är ledsen, arg, nere, nervös eller inte kan kontrollera dig. Skriv ner den tanken som du har så du kan fokusera på bara den ett tag.
Och efter att du har skrivit ner den, fråga dig själv dessa grejer om den där tanken.
Är det sant?
Är det sant på riktigt?
Hur känns det att ha den här tanken?
Hur beter jag mig när jag får den här tanken?
Och Vad är resultat av att jag har den här tanken?
Sen när du har kört det, då frågar du dig själv.
Hur skulle jag känna mig om jag inte hade den här tanken?
Hur skulle jag bete mig om jag inte hade den här tanken?
Och vad är resultatet av att inte ha den här tanken?
Sen tar du orginal tanken och vänder den till motsatsen. Och frågar dig själv om det är sant?
Till exempel: Den personen lyssnar aldrig på mig.
Blir till: Den personen lyssnar när jag behöver.
När du har gjort såhär med 30 olika tankar, då kommer dessa tankar inte längre förnärma dig.
Det handlar inte om att sätta blockader ivägen eller bara sluta tänka på det. Det handlar om att hitta bra och fungerande sätt att kunna hantera de här tankarna.