• Anonym (Undran)

Självmordstankar, hur hanterar du dem?

Hej!

Jag är intresserad av hur andra hanterar självmordstankar. Har haft dem i några års tid men de har blivit mer frekventa under de senaste året. Tar SSRI och tränar regelbundet. Är det någon som fått dem att sluta? Känner ofta att det bästa för alla hade varit om jag försvann. 

Hur hanterar du dem och vad har fungerat bäst? 

• Svar på tråden Självmordstankar, hur hanterar du dem?
  • Anonym (3)

Hej! Har tyvärr inga tips, men vill bara skicka en kram.

Jag har också tänkt på självmord, konstant i fem år. 

• Anonym (Sweet but a psycho)

Jag har aldrig haft självmordstankar, bara detaljerade tankar på att döda de som gjort livet outhärdligt för mig. 

• Anonym (long, long time)

Jag brukar skriva ner dem på ett papper och bränna över ett ljus.

Jag brukar också låsa in mina köksknivar i ett skåp med tidslås. Inte för att jag tror jag skulle använda dem för att skada mig själv egentligen men det känns bra på något sätt att de är utom räckhåll.

• Wildmane
    Anonym (Undran) skrev 2023-11-08 19:21:30 följande:

Hej!

Jag är intresserad av hur andra hanterar självmordstankar. Har haft dem i några års tid men de har blivit mer frekventa under de senaste året. Tar SSRI och tränar regelbundet. Är det någon som fått dem att sluta? Känner ofta att det bästa för alla hade varit om jag försvann. 

Du kan ha ADD. Och då fokuserar hjärnan mer på negativa tankar, då hjärnan stimuleras mer. 

Det jobbiga är att man inte direkt kan försöka sätta stopp på eller bara sluta att tänka vissa tankar. För om man försöker på ett dåligt sätt, så är det lätt att de ökar i styrka, eller kommer upp många gånger fler. 

Och istället för att försöka sluta tänka dessa tankar, så kan du pröva det här istället. 

När du är ledsen, arg, nere, nervös eller inte kan kontrollera dig. Skriv ner den tanken som du har så du kan fokusera på bara den ett tag. 

Och efter att du har skrivit ner den, fråga dig själv dessa grejer om den där tanken.

Är det sant?
    Är det sant på riktigt?
    Hur känns det att ha den här tanken? 
    Hur beter jag mig när jag får den här tanken? 
    Och Vad är resultat av att jag har den här tanken? 

Sen när du har kört det, då frågar du dig själv.

Hur skulle jag känna mig om jag inte hade den här tanken? 
    Hur skulle jag bete mig om jag inte hade den här tanken? 
    Och vad är resultatet av att inte ha den här tanken? 

Sen tar du orginal tanken och vänder den till motsatsen. Och frågar dig själv om det är sant?

Till exempel: Den personen lyssnar aldrig på mig. 
    Blir till: Den personen lyssnar när jag behöver. 

När du har gjort såhär med 30 olika tankar, då kommer dessa tankar inte längre förnärma dig.  

Det handlar inte om att sätta blockader ivägen eller bara sluta tänka på det. Det handlar om att hitta bra och fungerande sätt att kunna hantera de här tankarna. 
  • Anonym (Same)

Har också dessa tankar. För mig hjälper det att vara ute mycket, umgås med vänner, titta på roliga saker på tv/dator/mobil, lyssna på podcasts och framför allt så har jag skaffat en valp som behöver min omsorg och som verkligen gör livet lite bättre. De försvinner inte. Men de blir mindre påträngande.

Har du vänner? En partner?

• Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 19:42:54 följande:
    Du kan ha ADD. Och då fokuserar hjärnan mer på negativa tankar, då hjärnan stimuleras mer. 
    I övrigt bra råd men tillskriv inte självmordstankar till ad(h)d som att det vore logiskt att ha en diagnos istället för "bara" självmordstankar. Det är inget diagnosdrag även om man lätt tänker mycket med en sådan diagnos.
  • Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:09:47 följande:
    I övrigt bra råd men tillskriv inte självmordstankar till ad(h)d som att det vore logiskt att ha en diagnos istället för "bara" självmordstankar. Det är inget diagnosdrag även om man lätt tänker mycket med en sådan diagnos.
    Herregud, det är så det funkar och varför människor med ADD har problem med att hålla tankarna i check. Är det människor utan ADD, kan det bero på mediciner, depressioner eller sättet man hanterar tankarna på i övrigt.

Men just ADD har det problemet att hypothalamus förmågor faktiskt råkar vara sänkt från normala människors pannlob. Men fungerar mycket bättre sen vid medicinering.

Det är därför de fokuserar på negativa tankar om sig själv mycket oftare än andra människor. För det stimulerar hjärnan bättre än positiva känslor.

Läs på lite, innan ni börjar tumma ner och ska ge era poänger över mina inlägg. 
  • Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 20:16:30 följande:
    Herregud, det är så det funkar och varför människor med ADD har problem med att hålla tankarna i check. Är det människor utan ADD, kan det bero på mediciner, depressioner eller sättet man hanterar tankarna på i övrigt.

Men just ADD har det problemet att hypothalamus förmågor faktiskt råkar vara sänkt från normala människors pannlob. Men fungerar mycket bättre sen vid medicinering.

Det är därför de fokuserar på negativa tankar om sig själv mycket oftare än andra människor. För det stimulerar hjärnan bättre än positiva känslor.

Läs på lite, innan ni börjar tumma ner och ska ge era poänger över mina inlägg. 

Jadu. Det är fortfarande inte normalt förfarande att föreslå att någon kan ha ADD för att denne har självmordstankar. Självmordstankar kan alla ha som sagt, TS äter även antidepp. Skulle TS skrivit att hn hade ADD hade tipset varit bra om hur det fungerar.

Några källor vore trevligt, engelska får jag anta med svårigheterna att hitta på svenska?

mvh tummar inte ner, än iaf :P

• Anonym (ofta, ofta)
    Anonym (Undran) skrev 2023-11-08 19:21:30 följande:

Hej!

Jag har till och från under livet velat komma undan. Det är sällan jag har tänkt att jag vill dö, mer att jag inte längre vill leva. 
    Jag brukar numera låta de där tankarna komma, ser dem numera som något jag nog får dras med under lång tid, kanske resten av livet. Efter ett tag försvinner de, men inte helt. Det är som ett funktionshinder för mig, det ställer till livet och gör det svårt i perioder. Jag accepterar att det är en del av mitt liv.
  • Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:24:43 följande:

Jadu. Det är fortfarande inte normalt förfarande att föreslå att någon kan ha ADD för att denne har självmordstankar. 

mvh tummar inte ner, än iaf :P

Jag tänkte att det kunde vara bra tips, ifall det är något som personen inte kollat upp än. Och allt jag säger det är fakta och det stämmer. 

Det är bra att du inte har gjort det. Någon gjorde det. Antar att den inte vill ha hjälp med sitt problem. 

Blir så när man försöker lösa det igenom att kolla i mobilen, eller tv skärmen så fort känslorna kommer upp, eller att man bara försöker lasta över sina problem och alla känslorna på alla andra så man själv ska slippa göra det. 
Svar på tråden Självmordstankar, hur hanterar du dem?