• Karl Alexander

    Varför tror ni judarna fick Israel av britterna?

    Lite historia:

    Ottomanturkarna hade ett imperie som varade från år 1300 till slutet av första världskriget. Ottomanerna slogs tillsammans med tyskarna och Österrike-Ungern mot britterna, fransmännen och italienarna under första världskriget. USA kom in på slutet och ställde sig på de allierades sida.

    När Ottomanska riket föll tilldelades britterna ett mandat av League of Nations (föregångaren till FN) över Palestina. Britterna beslöt sig för att ge bort en del av landet till judarna.

    Nu är frågan, VARFÖR beslöt sig britterna att ge landet till judarna? Då ska man ha i åtanke att det dels fanns flera judar i både den brittiska och amerikanska regeringen, samt att Storbritanniens dåvarande utrikesminister skrev ett brev till den stenrike judiske bankmannen Walter Rothschild att han skulle göra allt i sin makt för att landet skulle ges till judarna. Detta kallades senare för Balfour-deklarationen.

    Exakt varför britterna gav landet till judarna har aldrig klargjorts.

  • Svar på tråden Varför tror ni judarna fick Israel av britterna?
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-21 17:20:57 följande:

    Ja, men alternativet att utrota alla judar är ju som tur inte möjligt, världssamfundet med USA i spetsen skulle inte tillåta det. Det visar sig ju nu att Hamas inte alls har så mycket stöd, de enda som stödjer Hamas öppet är Iran och Syrien och Hizbollah. Och Iran verkar inte alls intresserade av att stötta mer aktivt. 

    Det enda som kommer att fungera är en tvåstatslösning. Det blir ju två små stater men det finns ju ännu mindre sådana i världen som fungerar som stater. Tex Island  har endast 372 000 invånare.


    Risken är att de väntar till läget blir bättre för dem.  Uppenbarligen hade Netanyahu en överenskommelse med Hamas - eftersom de hade samma mål: Ingen två-stats-lösning. Jag tror att de som föreslår en fredstyrka från olika länder i Gaza har nog en poäng. Man kan inte lita på Netanyahu.
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2023-11-21 18:51:33 följande:
    Risken är att de väntar till läget blir bättre för dem.  Uppenbarligen hade Netanyahu en överenskommelse med Hamas - eftersom de hade samma mål: Ingen två-stats-lösning. Jag tror att de som föreslår en fredstyrka från olika länder i Gaza har nog en poäng. Man kan inte lita på Netanyahu.
    Jag tror det är viktigt att de rika arabländerna är med och tar ansvar för Gaza. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 16:45:20 följande:
    Hur många gånger har jag redan uttalat mig mot Netanyahu? Men du läser ju uppenbarligen bara en liten del. Jag vet inte om det är samma text, det står olika saker överallt. 

    Att sionism skulle handla om rasism tror jag inte ett dugg på och du har inte visat något heller som tyder på det. Som sagt, det som hände 1900, 1930 eller 1950 har inget bevisvärde för hur man tänker numera. Just politiska ideologier förändras mycket under tid. 
    Sionism är rasism, tro det eller inte. Det är redan känt att du lever i en förnekelsebubbla.

    Det som Netanyahu säger är egentlugen nästan citat av lagen i Israel som bevisar vilken apartheid råder i Israel.



  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2023-11-21 17:34:47 följande:

    Låt oss anta att palestinierna får det land de anser sig ha rätt till, utan kontroll på vad som förs in i området.

    Hur länge kommer det dröja innan man fört in ännu mera och bättre raketer och vapen?

    Vem tror på allvar att de kommer att  sluta skjuta raketer in i Israel? Vem tror att de kommer sluta använda skolböcker där judar utmålas som fiender?

    Om Israel skulle släppa in ett antal miljoner palestinier in i landet och låta dem få rösträtt, tror någon att de skulle rösta för religionsfrihet, lika rättigheter för kvinnor och män samt fortsatt demokratiskt styre? 

    Ser man på Västbanken och Gaza, hur ser det ut där med kvinnors rättigheter, homosexuellas rättigheter och religionsfrihet? Hur ser det ut i de flesta arabländer? 

    Jag skulle bli väldigt glad om det gick att bilda en demokratisk palestinsk stat som skulle vilja leva i fred med Israel, där kvinnor fick lika rättigheter och möjligheter och där även judar skulle kunna bo och samarbeta. I verkligheten kommer hat och en kultur där det är positivt att bli martyr sätta stopp för en sådan möjlighet. 


    Du har rätt förstås. Det bästa vore ju egentligen om Gaza tillhörde Egypten och Västbanken tillhörde Jordanien. Men Egypten vill inte ha Gaza, och jag vet inte säkert hur Jordanien ställer sig till västbanken. Bosättningarna måste bort förstås, eller så får de helt enkelt bo kvar - det kommer de nog inte att vilja i längden. Då löser det sig själv om man har lite is i magen. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-21 18:25:01 följande:

    Man får väl tillsätta en emir som kan sköta landet Palestina , som man gjorde med Jordanien. Det är ju ett kungadöme idag, men ett förhållandevis välmående arabland med välutbildad befolkning och hyfsad sjukvård.  Nej, Palestina kommer nog inte någonsin att bli en demokrati och vissa med arabiskt ursprung kanske hellre kommer vilja bo i Israel, som är en modern demokrati och har många avancerade företag med avancerad teknologi . 


    Många palestinier vill bo i Israel, men man släpper inte in de från västbanken och Gaza. För riskabelt. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 17:09:22 följande:
    Ja, men det är mycket mer komplicerat. Inne i Israel är det inte några större problem faktiskt - att judar och araber ska komma överens. Det är mest problem på västbanken och i Gazaremsan. Och redan nu så är ju dessa två områden under palestinsk styre. Men det var ju då de utvecklades till terror-hotspots. Det kanske de var innan också. 

    Bosättningarna på västbanken är ett stort problem. Jag fattar inte riktigt varför man gjorde så. Kanske var man less på att vänta på att palestinierna ska bilda en egen stat. De hade ju tillfälle flera gånger.

    Frågan är då - vill palestinierna ha en egen stat? Det verkar inte så. Men alla andra länder utgår ifrån det och vill lösa situationen nu. Både USA, Tyskland och andra försöker styra och hjälpa att komma till en lösning. Men det finns ju en del av palestinierna - och jag får inte grepp på hur stor andel det är - som bara vill utrota alla judar och ha hela landet. 
    USA och Tyskland är inte oberoende länder i det hör. USA har tom bromsat och avfärdat alla försök till eldupphör och skickar vapen så att folkmordet kand fortsätta. 

    Judarna försöker utrota palestinier och jag tror att det som man gör i Gaza just nu, kommer att starta tredje världs krig. I flera intervjuer har Netanyahu mellan raderna sagt att det är hans mål. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 18:54:08 följande:
    Sionism är rasism, tro det eller inte. Det är redan känt att du lever i en förnekelsebubbla.

    Det som Netanyahu säger är egentlugen nästan citat av lagen i Israel som bevisar vilken apartheid råder i Israel.
    Det är snarare väldigt naivt av dig att tro att en ideologi inte förändras på över hundra år. Det som folk sa då har NOLL betydelse för vad folk tycker nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-21 18:59:26 följande:
    USA och Tyskland är inte oberoende länder i det hör. USA har tom bromsat och avfärdat alla försök till eldupphör och skickar vapen så att folkmordet kand fortsätta. 

    Judarna försöker utrota palestinier och jag tror att det som man gör i Gaza just nu, kommer att starta tredje världs krig. I flera intervjuer har Netanyahu mellan raderna sagt att det är hans mål. 
    Självklart. Både USA och Tyskland vill att judarna slipper såna här överfall i fortsättningen. Det är fullständigt ologiskt att tro att judarna vill utrota palestinierna. Tvärtom - ja. 
  • Anonym (Fader)
    Anonym (D) skrev 2023-11-21 17:34:47 följande:

    Låt oss anta att palestinierna får det land de anser sig ha rätt till, utan kontroll på vad som förs in i området.

    Hur länge kommer det dröja innan man fört in ännu mera och bättre raketer och vapen?

    Vem tror på allvar att de kommer att  sluta skjuta raketer in i Israel? Vem tror att de kommer sluta använda skolböcker där judar utmålas som fiender?

    Om Israel skulle släppa in ett antal miljoner palestinier in i landet och låta dem få rösträtt, tror någon att de skulle rösta för religionsfrihet, lika rättigheter för kvinnor och män samt fortsatt demokratiskt styre? 

    Ser man på Västbanken och Gaza, hur ser det ut där med kvinnors rättigheter, homosexuellas rättigheter och religionsfrihet? Hur ser det ut i de flesta arabländer? 

    Jag skulle bli väldigt glad om det gick att bilda en demokratisk palestinsk stat som skulle vilja leva i fred med Israel, där kvinnor fick lika rättigheter och möjligheter och där även judar skulle kunna bo och samarbeta. I verkligheten kommer hat och en kultur där det är positivt att bli martyr sätta stopp för en sådan möjlighet. 


    Haha vilket skitsnack! Israel är inte demokrati och det är vidrigt vad de gör mot palestinier. Över 12 000 dödade civila, ca 6000 är barn. Homosexuella vågar inte ens visa sig i Israel. Israel är en apartheidregim. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2023-11-21 19:01:02 följande:
    Det är snarare väldigt naivt av dig att tro att en ideologi inte förändras på över hundra år. Det som folk sa då har NOLL betydelse för vad folk tycker nu. 
    Sionismen har bara blivit värre och värre med tiden.
Svar på tråden Varför tror ni judarna fick Israel av britterna?