• Anonym (Ekonomi)

Betala

Min flickvän flyttar in till mig i månadsskiftet och får inte sin lägenhet uthyrd direkt utan måste betala två månadshyror. Hon vill att vi ska hjälpas åt och dela på även halva hennes hyra. Jag är ensamstående med en 10-åring och är sjukskriven på heltid och hon har ett välbetalt arbete.

Hon menar på att jag ändå tjänar på det då j hade fått betala hela hyran hos mig själv. Hur ser andra på det?

• Svar på tråden Betala
  • Anonym (Hin håle)

Är väl inte svårare än att hon står för sitt och du för ditt, lite flexibel kan du ju vara. 

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-14 22:05:23 följande:

Är väl inte svårare än att hon står för sitt och du för ditt, lite flexibel kan du ju vara. 

Ja, men absolut. Jag ville bara se vad andra tyckte. Jag var inne på att vi skulle betala varsin hyra tills hon blivit av med sin lägenhe.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2023-11-14 22:09:24 följande:
    Ja, men absolut. Jag ville bara se vad andra tyckte. Jag var inne på att vi skulle betala varsin hyra tills hon blivit av med sin lägenhe.
    There you go 
  • Anonym (Hm)

Hon betalar sin hyra och sen när hon är av med den lgh så delar ni på er gemensamma hyra

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-14 22:10:50 följande:

Hon betalar sin hyra och sen när hon är av med den lgh så delar ni på er gemensamma hyra

Någon sa också att man kunde slå ihop hyrornas och dela på mitten. Det är ju också en lösning. Jag vill inte vara snål och jag vill ju att vi hjälps åt även om jag har väldigt dåligt med peng nu. Lever på sparade pengar få försäkringskassan inte är så snabba.
  • FuckGoggleAskMe

Hon har bestämt sig för att flytta till dig, delvis pga hennes jobb, och hon får inte sin lägenhet uthyrd snabbare. 

Ja, det var ju otur, men så blir det ibland när man byter boende. Hennes kostnad. 

Sen ska ni bo tillsammans. Du har ett barn, så du borde betala mer. Hon tjänar mycket mer, så hon borde betala mer. Kanske 50-50 är ok när det gäller att betala boendet då. 

Vad skulle de finansiella följderna bli om hon inte kunde flytta in till dig, när hon började sitt nya jobb? Antagligen dyrt att fixa. 

• EpicF

Under två månader så betalar ni varsin hyra, du din hyra och hon sin hyra. Sedan delar ni på din hyra när hon fått sin lägenhet uthyrd. 

Alternativt att hon flyttar in hos dig först om två månader. 

• Anonym (Ekonomi)
    EpicF skrev 2023-11-14 22:53:21 följande:

Under två månader så betalar ni varsin hyra, du din hyra och hon sin hyra. Sedan delar ni på din hyra när hon fått sin lägenhet uthyrd. 

Alternativt att hon flyttar in hos dig först om två månader. 

Fast hon kan ju inte pendla dagligen mellan Lule och Stockholm så det bli svårt att bo kvar för hennes del. Naturligtvis kan hon vara boende hos mig utan att betala hyra. Men eftersom hennes boendekostnad är mycket lägre än min så tycker jag nog det är mest rättvist att vi delar lika på hyran när jag tänker efter. 
  • Mandel
    Anonym (Ekonomi) skrev 2023-11-14 21:46:15 följande:
    Jag bor i Stockholm och hon i Lule. Hon börjar jobba på sitt jobb här i Stockholm i början av december. Hon har redan flyttat det mesta av det hon ska ha med så det är inte mycket kvar att göra. 

Hon ställer inte krav att jag ska betala men utgick ifrån det, jag blev ställd när hon sa det för jag hade inte tänkt på det. 

Jag kanske tänker fel, men hennes hyra i Luleå är kanske lägre än din?
    Om du då betalar halva hennes och halva din egen och hon gör detsamma så tjänar du ju ändå på det mot att hon betalar sin hyra och du din.

Eller tänker hon inte betala något hos dig? 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ekonomi)
    Mandel skrev 2023-11-15 15:23:29 följande:

Jag kanske tänker fel, men hennes hyra i Luleå är kanske lägre än din?
    Om du då betalar halva hennes och halva din egen och hon gör detsamma så tjänar du ju ändå på det mot att hon betalar sin hyra och du din.

Eller tänker hon inte betala något hos dig? 

Det var folk som föreslog i tråden som föreslog att vi under perioden då hon har kvar sin lägenhet skulle betala våra egna hyror. Alltså jag betalar hela min och hon hela sin och ingenting hos mig. Jag motsätter mig inte det naturligtvi, men då kan vi ju lika gärna splitta hyrorna vi har tillsammans på mitten.
  • FruTe

Förstår inte problemet. Hon betalar sin hyra och du din tills hennes lägenhet är uthyrd.

• Anonym (Ekonomi)
    FruTe skrev 2023-11-15 16:59:09 följande:

Förstår inte problemet. Hon betalar sin hyra och du din tills hennes lägenhet är uthyrd.

Det är inget problem alls. Jag har kommit fram till att jag tycker det är bättre att dela våra hyror på mitten då hon kommer bo hos mig på heltid och jag har en högre boendekostnad. Då blir det mer rättvis. Jag skrev först för jag ville höra andras syn på saken. Nu har jag fått det. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-11-14 21:32:24 följande:

Hon betalar sin gamla hyra tiden ut, du betalar din hyra till dess. Därefter betalar du 2/3 av hyran (för dig och din dotter), och nya sambon betalar 1/3 för sin del av boendet. Detta förutsatt att hon inte har barn med sig, förstås. 

Det här tycker jag låter vettigt. 

Hon ska ju egentligen inte betala halva eftersom ni är 2 personer och hon 1. 

• Anonym (Va?)

Hon har tagit dig för given.
    Varför ska man betala annans hyra? 

Men du har bestämt dig.

Planeringen kunde har varit bättre, Herregud.

• Anonym (Ekonomi)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-15 21:27:23 följande:

Det här tycker jag låter vettigt. 

Hon ska ju egentligen inte betala halva eftersom ni är 2 personer och hon 1. 

Vi kommer dela alla utgifter på hälften. Hon anser att hon tjänar mycket mer än mig och skillnaden i hyra är inte jättestor mellan den mindre och nuvarande bostad. 
Svar på tråden Betala