• Jemp

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Oj, vilken skrämmande inställning folk har i tråden! Snacka om att utöva maktmissbruk. 

Ts, om du försöker se det objektivt. Hur mycket ligger det i det hon säger?

Du/nån av er behöver givetvis jobba för att få in pengar. Det är en grundpremiss och du behöver prioritera det under arbetsdagen.

Varför jobbar du hemifrån? Är enda alternativet tv eller köksbord? Det finns ju en gräns för hur mycket resten ska behöva anpassa sig för att man jobbar hemifrån också. 

Hur mycket jobbar du? 40timmar/vecka eller mer? 

Hur mycket tid spenderar du med barnen? 

Har hon någon koll på ekonomin? 

• Jemp
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 13:31:03 följande:
    Jag jobbar hemifrån ibland för jag får det. Kan vara en mängd olika anledningar till varför jag gör det. Tvättid, ett paket ska levereras, ett barn ska till BVC, VOB, osv.

Ingen behöver anpassa sig för att jag jobbar hemifrån. Det handlar om att jag behöver ta ledigt ibland och min sambo utgår från att jag alltid kan det. Sen förstår hon inte hur viktigt jobbet är för vår ekonomi.

Jag jobbar 40 timmar i veckan i snitt.

Jag spenderar 1-2 timmar per vardag med barnen och nästan hela helgerna.

Hon har inte så bra koll på ekonomin men verkar inte heller bry sig fast jag bett om att vi går igenom den tillsammans. 
    Okej ja då jobbar du ju inte orimligt mycket (även om en timme per dag med barnen är rätt Lite).

Det jag var ute efter är att pengar är olika viktigt för olika personer- mindre hus och mer närvarande pappa/sambo kan tex värderas högre än lyxkonsumtion. Men då tänker jag främst på de som jobbar 150% eller så.

Tolkade det som att hon ville bestämma var du ska sitta så barnen kan titta på tv?

Låter som att du gör mycket med Vob etc trots att du är den enda som jobbar. Smidigt att kunna lämna barn hemma när det andra ska till fsk, men det måste ju vara under förutsättning att det funkar. Jobbar själv mkt hemifrån och flexibelt.
  • Jemp
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-17 01:18:02 följande:
    Jag vill försöka få henne att förstå att mitt arbete är extra viktigt under högsäsong. Jag tror jag fick henne att förstå lite bättre idag men vi får se imorgon.

Vet inte riktigt om hon var så här innan då vi inte hade denna typ av diskussioner då. 

Jag har ett eget rum som kontor men det är på övervåningen så ibland kan jag sitta nere vid köksbordet. Min sambo menade att jag lika gärna kunde sitta vid köksbordet och ha koll på barnen men det fungerar inte när jag har möten eller måste koncentrera mig.

Jag vet inte vad hon tänkt. Hon behöver återhämtning men kör på för mycket varje dag. Hon ber sällan om hjälp utan blir istället utmattad.
    Jag tycker i mångt och mycket att du resonerar vettigt, men måste kommentera det sistnämnda: det här är ju hon som ber om hjälp!
Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete