Skillnad på högkänslighet och autism?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
HSP är ett löjligt ickesägande begrepp där inte ens den som gjorde det känt kan särskilja från ASD. Självklart finns det variationer inom ASD men många som slänger sig med HSP tickar box efter box för ASD.
Alla autistiska är visst "högkänsliga" även om det varierar i grad. Intryckskänslig kommer man inte utan som autist.
INGA!
Hon som hittade på högkänslighet baserade det på sin AUTISTISKA familjemedlemmar.
Det är till 100% bara ett sätt att slippa säga/möta "jag är autistisk". Så mycket pushback som hon fått av både autistiska personer och av vetenskapen, framför allt om autism hos flickor och kvinnor, så är det ett under att hon inte är lika bortglömd som Wakefield. Ni skulle sett forumet på hennes egna sida innan det stängdes ner.
INGA!
Hon som hittade på högkänslighet baserade det på sin AUTISTISKA familjemedlemmar.
En fråga till er som har bra koll på både högkänslighet och autism:
Kan det vara så att många av de som kallar sig högkänsliga är kvinnor med odiagnosticerad autism som inte känner igen sig i den gängse bilden av en typisk (manlig) autist?
Själv hade jag börjat läsa på och känna igen mig själv i beskrivningar av autistiska kvinnor, innan jag ens hörde talas om termen hsp, så jag kände aldrig att jag behövde den termen för att beskriva mig själv. Men hade jag halkat in på det spåret först hade jag kanske fastnat där?
Kan det vara så att många av de som kallar sig högkänsliga är kvinnor med odiagnosticerad autism som inte känner igen sig i den gängse bilden av en typisk (manlig) autist?
Själv hade jag börjat läsa på och känna igen mig själv i beskrivningar av autistiska kvinnor, innan jag ens hörde talas om termen hsp, så jag kände aldrig att jag behövde den termen för att beskriva mig själv. Men hade jag halkat in på det spåret först hade jag kanske fastnat där?
Ja så brukar det kunna vara! Personen som uppfann begreppet grundade sina teorier på barn som sedan blev diagnostiserad med ASD som sagt hehe
Sen finns det ju även variation i folk utan NPF vilket gör att det inte är konstigt alls att vissa saker påverkar en mer än t.ex ens vänner utan att det är ASD men inte heller att det ska ingå i något flummbegrepp =)