Skillnad på högkänslighet och autism?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
Jag har autism på min ena förälders sida utan intellektuell funktionsnedsättning och på den andre högkänslighet. Om jag ser till de två sidorna så ser jag skillnader. Den ena svart-vitt tänkande bla, behöver inte andra människor, umgås på samma sätt, lägre emotionell intelligens, säger bara rakt av... jag kan ta fler exempel, men pallar inte nu. Den andre (föräldern då) inte alls svart-vitt utan helt spektrum, diplomatisk, umgås på annat sätt med andra, tänker på hur man säger saker, och om man ska säga dem, ser konsekvenser i förväg. Var mer den vuxna. Den med autism kunde slänga luren i örat på oss alla. Ett beteende jag senare fattat inte är normalt. Kunde också vara eller kännas kall i vissa situationer. Verkade inte förstå till exempel att jag var hungrig bara för att föräldern inte var hungrig, men med en suck gjorde väl något då. Bara hur de handlade hem mat för veckan var olika. Den med autism köpte ett pålägg. tog det slut tog det slut. Om det var en onsdag eller söndag gjorde detsamma. Den andra såg alltid till så där var mer än ett pålägg och uppdaterade eller köpte hem direkt så det varade. Småsaker i vardagen sådär som jag själv undrar över om det berodde på autismen nu så här långt efter.
Mitt syskon fått diagnosen autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Jag har hört jag är högkänslig, men har inte autism. Jag är mycket mer lik min andra högkänslige förälder än den med autism.
Aniiee
Aniiee
Vilken utredning behöver man kan för att veta om man är högkänslig?