Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

EpicF skrev 2023-11-17 11:20:57 följande:

Eftersom de sökte erfarna servitörer och servitriser och du inte var det så var det därför du inte fick jobbet. Inte för att du var nervös. Många är nervösa på intervjuer och arbetsgivarna är vana vid det. 

Funderat på att studera? 

Vad var det som gjorde att du inte är berättigad till försörjningsstöd? 

Nej, det var inte därför som hon inte fick jobbet. Man kallar inte sökande till intervju om de inte är kvalificerade. Däremot kan det varit att de andra som blev intervjuade hade mer erfarenhet.

TS, det faktum att du blev kallad på intervju är bra, det visar att du har något att komma med och att arbetsgivaren tror på dig. 

Alla kan göra en dålig intervju, det händer. Häng inte upp dig på det. Fundera på vad du kan lära dig av det här till nästa intervju. Tex att ta för vana att ta ett andetag innan du svara och upprepa frågan i huvudet. Är du inte säker på att du har uppfattat frågan aå fråga. 

Jag tycker absolut att du kan maila dem, men inte för att förklara läget eller erbjuda dig att jobba för lägre lön. Som du själv skriver så kommer du att framstå som desperat och kan få dem nog att dra öronen åt dig ännu mer. 

Du kan däremot skriva att du fortfarande är väldigt intresserad av att jobba hos dem, och att de gärna får höra av sig om det dyker upp något annat arbete i framtiden. Du kan också skriva att du är tillgänglig och villig att hoppa in på timmar om behovet finns. 

Hoppas att det löser sig snart för dig! 

• Aliona
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 16:48:37 följande:
    Jag har inte använt pengar till något annat än räkningar och mat.
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 16:30:30 följande:

Var har din inkomst kommit ifrån och hur har du använt den?

Sparande pengar.Precis, man kallar nog inte in någon om man inte tror på den personen utifrån CV:t. Intervju ger ju bättre bild på vad personen är för något och p.g.a min nervositet, så kan jag inte klandra arbetsgivaren att hon tyckte jag inte var tillräcklig bra.

Jag får inte höra något annat än: ''Hoppas det löser snart för dig!''. ''Du hittar säkert något jobb snart!''. ''Det kommer bli bra!''.

Med fullaste respekt, jag sitter nu här, med i princip noll kronor. ''Du kommer hitta jobb''. Jag kommer hamna på gatan. Jag är oerhört rädd och ledsen.

Jag bekräftade redan för dessa att jag är intresserad att hoppa in vid behov.

Om jag hade varit klok, så hade jag nog inte gjort bort mig på intervjun. Jag gjorde så mycket fel. ''Ramlade'' med orden. Jag hade kunnat få jobbet. Jag förlorade chansen och det svider.

Jag hade goda referenser och önskade att jag sa det till personen istället för att rabbla upp ''vem jag är.'', vilket jag gjorde totalt bort mig.

Vet du, jag är numera medelålders, har lång universitetsutbildning och internationell karriär och har gjort massor, massor med anställningsintervjuer där en del har varit timlånga grillningar av expertpaneler, men den frågan som jag tycker är överlägset svårast är ?vem är du??  Och jag har också förlorat jobbchans på just den frågan, jag kände där och då att jag tappade dem, och kunde inte få tillbaka intresset. 

Det här låter löjligt, men jag brukar alltid öva på den frågan, tom skriva upp stödanteckningar för att kunna svara bra. Dessutom brukar det vara första frågan, då man är som mest nervös. Till nästa gång, öva framför spegeln, högt, på en bra presentation. Det ska bara vara 2-3 minuter. Ta vänner till hjälp att beskriva dig om du behöver, eller tänk på dig själv som tredje person, det brukar hjälpa. 

Jag förstår att mina råd inte betalar dina räkningar just nu, men det hjälper dig kanske att få ett jobb nästa gång. 

Under tiden kanske du kan låna av familj eller vänner. Prata med försörjningsstöd igen. Ring din hyresvärd och förklara så kanske du kan få anstånd med hyran. Sätt på Facebook att du passar barn, städar, går ut med hundar eller vad som helst. Se om du har saker hemma som du kan sälja. Många bäckar små så kanske du får ihop det. 

Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet