• Anonym (Gina)

    Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?

    Varför så svårt att hitta en match! Jag har varit på några dejter, ganska många faktiskt. Enligt dem jag har träffat och fortfarande känner, hamnar jag ideligen i kompisfacket. Fraser som; "du är fantastisk, kärleksfull, bra sex, vacker, smart och rolig, men jag saknar känslor", eller, "jag vill inte ha en relation" har jag hört lite för många gånger för att jag bara ska kunna bortse i från det. Det lustiga är i kråksången att mindre attraktiva kvinnor än jag, har mer tur. Jag läste en artikel om att kvinnor har det senaste decenniet fått så att säga byta ner sig, vilket jag inte förstår alls. Hur svårt kan det vara? Flera av mina närmaste vänner som är lite som jag, har inte heller hittat sin match. Så detta pratar vi om. Vore nice med seriösa tankar kring detta. Kan det ha att göra med att jag är stark, envis, och välutbildad? Ibland förstår jag inte hur män tänker? Ett liv med mig skulle kunna vara amazing. Vad är det generellt som saknas. Önskar jag visste så jag hade kunnat berättat för mina vänner som inte heller de förstår. Och VAD kan man göra åt det? När kan kommer upp i ålder (52) anpassar man sig tydligen inte lika lätt. I alla fall inte männen, det är säkert. Hur tänker ni? 

  • Svar på tråden Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?
  • Slagen dam
    Anonym (Man) skrev 2023-11-22 08:10:14 följande:

    Sen, man ska fiska där det finns rätt sorts fisk.


    Så är det ju! Det kan ställa till det, och man är hänvisad till appar eller att ha samma intresse för att överhuvudtaget kunna träffa varandra efter 50, om man nu inte har ett jobb där man träffar mycket människor. Studierna är oftast avklarade vid den åldern och jag gissar att en milf som går på studentgasquer i syfte att träffa någon skulle kunna upplevas lite... märklig. 
  • Anonym (ynkrygg)
    Slagen dam skrev 2023-11-22 08:29:04 följande:
    Så är det ju! Det kan ställa till det, och man är hänvisad till appar eller att ha samma intresse för att överhuvudtaget kunna träffa varandra efter 50, om man nu inte har ett jobb där man träffar mycket människor. Studierna är oftast avklarade vid den åldern och jag gissar att en milf som går på studentgasquer i syfte att träffa någon skulle kunna upplevas lite... märklig. 
    Flera här brukar tipsa om kurser. Jag har läst flera här berätta att de gått kurser och de träffade ingen lämplig att bli tillsammans med. 
    Många träffas på jobbet. Men många säger att man inte träffar nån på jobbet.
    Många träffas på nätet. Samma där, många säger att det inte är ett bra ställe att träffa nån på. Min syster sa att man inte träffar nån där. Så hon gav kvinnlig input. Kvinnlig input är viktigt. Hon träffade sin mycket yngre man på nätet.
  • Anonym (Man)
    Slagen dam skrev 2023-11-22 08:29:04 följande:
    Så är det ju! Det kan ställa till det, och man är hänvisad till appar eller att ha samma intresse för att överhuvudtaget kunna träffa varandra efter 50, om man nu inte har ett jobb där man träffar mycket människor. Studierna är oftast avklarade vid den åldern och jag gissar att en milf som går på studentgasquer i syfte att träffa någon skulle kunna upplevas lite... märklig. 
    Det finns resor, intresseföreningar, hobby, socialt liv utöver appar.  Även inom internet finns det olika fiskevatten, allt från bc till vi som vill diskutera medeltida konst.  
  • Slagen dam
    Anonym (Man) skrev 2023-11-22 08:34:59 följande:
    Det finns resor, intresseföreningar, hobby, socialt liv utöver appar.  Även inom internet finns det olika fiskevatten, allt från bc till vi som vill diskutera medeltida konst.  
    Ja, för nördar inom något område kan säkert internet vara en guldgruva.

    Det finns ju par som har nördat in sig på vulkanforskning eller har varit massmördare ihop. 

    För TS tror jag på att muddra Sverige efter en man som kan vara särbo till pensionen och sedan åka på långsemestrar utomlands efter pensionen. En härlig man som hon dessutom kan få ha för sig själv långt från väninnornas godkännande. 

    Nyorientering, ta tag i saker, istället för det trygga gnället om att inga män finns, för det gör det. 
  • Anonym (ynkrygg)
    Anonym (Gina) skrev 2023-11-20 18:42:40 följande:
    Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?

    Varför så svårt att hitta en match! Jag har varit på några dejter, ganska många faktiskt. Enligt dem jag har träffat och fortfarande känner, hamnar jag ideligen i kompisfacket. Fraser som; "du är fantastisk, kärleksfull, bra sex, vacker, smart och rolig, men jag saknar känslor", eller, "jag vill inte ha en relation" har jag hört lite för många gånger för att jag bara ska kunna bortse i från det. Det lustiga är i kråksången att mindre attraktiva kvinnor än jag, har mer tur. Jag läste en artikel om att kvinnor har det senaste decenniet fått så att säga byta ner sig, vilket jag inte förstår alls. Hur svårt kan det vara? Flera av mina närmaste vänner som är lite som jag, har inte heller hittat sin match. Så detta pratar vi om. Vore nice med seriösa tankar kring detta. Kan det ha att göra med att jag är stark, envis, och välutbildad? Ibland förstår jag inte hur män tänker? Ett liv med mig skulle kunna vara amazing. Vad är det generellt som saknas. Önskar jag visste så jag hade kunnat berättat för mina vänner som inte heller de förstår. Och VAD kan man göra åt det? När kan kommer upp i ålder (52) anpassar man sig tydligen inte lika lätt. I alla fall inte männen, det är säkert. Hur tänker ni? 


    Det är vanligt att vi män uppmanas att sänka kraven, sluta vara så kräsna. Antingen det, eller leva ensamma resten av livet.
    Varför ska man ta nån man inte vill ha?
    Jag är 51 och har också svårt att hitta en match. Jag och andra män brukar få rådet att jobba med oss själva, så att vi blir mer attraktiva för kvinnor. Vi kanske redan är attraktiva, för rätt kvinnor? Bara att vi inte träffat dom än?
    Intressant att du och dina vänner inte heller hittat sin match. Många säger att det är lätt att träffa nån. De flesta normala hittar nån.
  • Anonym (ynkrygg)
    Anonym (Gina) skrev 2023-11-20 18:42:40 följande:
    Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?

    Varför så svårt att hitta en match! Jag har varit på några dejter, ganska många faktiskt. Enligt dem jag har träffat och fortfarande känner, hamnar jag ideligen i kompisfacket. 


    Också ofta hamnat i kompisfacket. För mig som man är det för att jag inte lyckas skapa spänning, jag är för tam. Enligt andra alltså. Senaste jag träffade var 25 år yngre. Sånt händer inte enligt andra, att en mycket yngre tjej blir intresserad av en gubbe. Jag gjorde inget speciellt, jag var mig själv. Och hon tände tydligen på mig. Det är ju inte vardag att en 22-åring vill ses förstås, och jag tror inte att det kommer hända igen. Men det har varit andra kvinnor också, i min ålder och äldre, som gillade mig. Och jag bara var mig själv. Kanske att man är tillräcklig när man är sig själv? Även om andra vill tala om för dig att du inte är det.
  • Anonym (N)

    Du skriver att du inte förstår hur män tänker. Det är verkligen ynk ynk.

  • Slagen dam
    Anonym (N) skrev 2023-11-22 09:20:36 följande:

    Du skriver att du inte förstår hur män tänker. Det är verkligen ynk ynk.


    Det är lätt att slå ner på att någon som uttrycker hopplöshetskänslor säger att den inte vill uttrycka självömkan. Jag gjorde det delvis själv i inlägg #18.

    För mig verkar det som om tidigare väldigt omsusade kvinnor kunnat vara väldigt kräsna och sedan ungdomen vant sig vid att döma ut partners. Dessa slår i glastaket om de fortfarande är singlar vid en viss ålder.

    I inlägg #18 skrev jag lite raljant om hur jag tror att det beror på en emotionell omognad som i sin tur kommer sig av att man aldrig har behövt lämna sin trygga hamn av wingwomans.

    Säg att man gifte sig vid 25 och hade sina tonårskompisar runt sig då. Säg att relationen bara uppfyllde barn, men inte alla de andra högt ställda krav som en sådan kvinna tycker sig ha rätten att ställa, och att man därför väljer att separera vid 30-50, bara för att upptäcka att konkurrensen från kvinnor som fortfarande är 25 är fortsatt hög även om männen blivit äldre.

    Klart som fan att det är frustrerande. Herregud, t o m en historienörd som Christopher O Reagan (52) blir golvad av en 21 år yngre kvinna, som såklart tar tillfället i akt, han är ju supersnygg och nördig!

    www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/9zalp5/christopher-oregan-har-en-21-ar-yngre-karlek-mottes-i-gamla-stan

    Själv ska man nöja sig med mindre än O Reagan?

    Eller leva ensam. 

    Eller göra lite självrannsakan och eventuellt välja annorlunda. 
  • Anonym (Vuxen man)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-11-21 11:44:19 följande:
    Önskelista eller kravlista är faktiskt precis vad du måste ha. För att inte ha det och skriva nåt mer gerellt och klyschigt gör ju att fel män svarar dig och då sitter du återigen på dejt med någon du ger en chans för att bedöma potentialen och vips har du ännu en gång  kompromissat bort massor av det du egentligen vill ha.  
    Vad är du rädd för ska hända om du värderar dig själv lite högre?  

    Dessa eviga diskussioner om att ha kravlistor, sålla ut guldkornen av män. Hur man blir mer kräsen, mer selektiv, "värdera sig själv högre".


    Har det hjälpt?


    Ingen som har tänkt att kvinnliga kravlistor insinuerar att kvinnor är mer värda eller viktigare än män och därmed en egoistisk kvinna. Vill en man ha en kvinna som tycker hon har ett rättmätigt övertag eller rätt ställa krav? Hur reagerar du som kvinna om en man ställer krav på dig?  


     


    Finns det någon intelligent kvinna som kan tänka denna tanke :  "Denne killen verkar okej, och jag tror jag kan påverka honom att bli en riktig superkille med mig"

  • Slagen dam
    Anonym (Vuxen man) skrev 2023-11-22 12:05:26 följande:

    Dessa eviga diskussioner om att ha kravlistor, sålla ut guldkornen av män. Hur man blir mer kräsen, mer selektiv, "värdera sig själv högre".


    Har det hjälpt?


    Ingen som har tänkt att kvinnliga kravlistor insinuerar att kvinnor är mer värda eller viktigare än män och därmed en egoistisk kvinna. Vill en man ha en kvinna som tycker hon har ett rättmätigt övertag eller rätt ställa krav? Hur reagerar du som kvinna om en man ställer krav på dig?  


     


    Finns det någon intelligent kvinna som kan tänka denna tanke :  "Denne killen verkar okej, och jag tror jag kan påverka honom att bli en riktig superkille med mig"


    Jag har tänkt på en sak. Det verkar finnas kvinnor som väljer en jagsvag man som de "formar" till den perfekta älskaren och mannen. Hon förslavar honom alltså mer eller mindre.

    Men även om hon gjort det med sin första man så kan äldre män vara svårare att få att sitta. 
  • Anonym (Allvarligt)

    Själv brukar jag försöka söka nya kompisar på FL för jag är så ensam med min mobil?men det går inget vidare. Vad ska jag göra? Jag vill inte vara här men jag kan inte sluta logga in. 

  • Anonym (V)
    Anonym (Gina) skrev 2023-11-20 18:42:40 följande:
    Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?

    Varför så svårt att hitta en match! Jag har varit på några dejter, ganska många faktiskt. Enligt dem jag har träffat och fortfarande känner, hamnar jag ideligen i kompisfacket. Fraser som; "du är fantastisk, kärleksfull, bra sex, vacker, smart och rolig, men jag saknar känslor", eller, "jag vill inte ha en relation" har jag hört lite för många gånger för att jag bara ska kunna bortse i från det. Det lustiga är i kråksången att mindre attraktiva kvinnor än jag, har mer tur. Jag läste en artikel om att kvinnor har det senaste decenniet fått så att säga byta ner sig, vilket jag inte förstår alls. Hur svårt kan det vara? Flera av mina närmaste vänner som är lite som jag, har inte heller hittat sin match. Så detta pratar vi om. Vore nice med seriösa tankar kring detta. Kan det ha att göra med att jag är stark, envis, och välutbildad? Ibland förstår jag inte hur män tänker? Ett liv med mig skulle kunna vara amazing. Vad är det generellt som saknas. Önskar jag visste så jag hade kunnat berättat för mina vänner som inte heller de förstår. Och VAD kan man göra åt det? När kan kommer upp i ålder (52) anpassar man sig tydligen inte lika lätt. I alla fall inte männen, det är säkert. Hur tänker ni? 


    Har att göra med att du överskattar ditt attraktionsvärde. Verkar handla om personligheten då du får till en träff. Skulle säkert veta vad det handlade om om jag hörde er konversation.

    Ditt resultat talar ju sitt tydliga språk. Du kan ju faktiskt inte bortförklara det.
  • Anonym (K)
    Slagen dam skrev 2023-11-22 12:53:58 följande:
    Jag har tänkt på en sak. Det verkar finnas kvinnor som väljer en jagsvag man som de "formar" till den perfekta älskaren och mannen. Hon förslavar honom alltså mer eller mindre.
    Hur kan du säga att hon förslavar honom? Det är ju en win-win för båda.
  • Anonym (Mannen)

    Det finns något biologiskt i det hela. Starka kvinnor är inte lika attraktivt för många män då de inte känner sig lika manliga. Mannen vill vara försörjaren och beskyddaren som kvinnan behöver. 


    Ett annat generellt problem på dejtingmarknaden är att det finns en grupp mer attraktiva* personer som har för många alternativ. Dels så får de en kick av att träffa olika personer och dels så är det visat att man har svårare att bli kär när man fokuserar på mer än en person åt gången. Och det kan även vara "paradox of choices". Dvs ju fler alternativ man har desto mer osäker blir man på att man väljer rätt när man väl gör ett val. Man blir helt enkelt olycklig oavsett vem man väljer så länge som man inte släpper tanken på alla alternativ man valde bort.


    * Attraktion behöver inte bara vara utseende i detta fall utan kan vara pengar eller andra egenskaper.

  • Anonym (Vuxen man)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-22 14:08:29 följande:

    Det finns något biologiskt i det hela. Starka kvinnor är inte lika attraktivt för många män då de inte känner sig lika manliga. Mannen vill vara försörjaren och beskyddaren som kvinnan behöver. 


    Ett annat generellt problem på dejtingmarknaden är att det finns en grupp mer attraktiva* personer som har för många alternativ. Dels så får de en kick av att träffa olika personer och dels så är det visat att man har svårare att bli kär när man fokuserar på mer än en person åt gången. Och det kan även vara "paradox of choices". Dvs ju fler alternativ man har desto mer osäker blir man på att man väljer rätt när man väl gör ett val. Man blir helt enkelt olycklig oavsett vem man väljer så länge som man inte släpper tanken på alla alternativ man valde bort.


    * Attraktion behöver inte bara vara utseende i detta fall utan kan vara pengar eller andra egenskaper.


    Detta stämmer utmärkt, Mannen!


    Om man tvivlar på Pardox of Choices  så kan  man ju bara se alla dessa tjejer som träffar den ena mannen efter den andra och ändå är aldrig någon tillräcklig. Det finns alltid något att som kunde varit bättre hos någon annan man.


    Paradox of choices , kukkarusellen det finns många namn på denna företeelse.


     


    Själv vill jag föreslå ett sago-inspirerat namn: Prinsessan på ärten. Sagan beskriver att oavsett hur många madrasser Prinsessan låg på så nog fan kunde hon känna ärtan längst ner ändå.

  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Vuxen man) skrev 2023-11-22 12:05:26 följande:

    Dessa eviga diskussioner om att ha kravlistor, sålla ut guldkornen av män. Hur man blir mer kräsen, mer selektiv, "värdera sig själv högre".


    Har det hjälpt?


    Ingen som har tänkt att kvinnliga kravlistor insinuerar att kvinnor är mer värda eller viktigare än män och därmed en egoistisk kvinna. Vill en man ha en kvinna som tycker hon har ett rättmätigt övertag eller rätt ställa krav? Hur reagerar du som kvinna om en man ställer krav på dig?  


     


    Finns det någon intelligent kvinna som kan tänka denna tanke :  "Denne killen verkar okej, och jag tror jag kan påverka honom att bli en riktig superkille med mig"


    Aldrig tänkt tanken att den vanligaste orsaken till att inte hitta nån som "duger" faktiskt handlar om att det inte finns tydliga krav alls?  Man ser potential i ganska många och kompromissar med sig själv in absurdum.istället för att faktiskt tänka att "nej det här är fel, hen är inte det jag behöver i mitt liv".. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-11-22 15:52:02 följande:
    Aldrig tänkt tanken att den vanligaste orsaken till att inte hitta nån som "duger" faktiskt handlar om att det inte finns tydliga krav alls?  Man ser potential i ganska många och kompromissar med sig själv in absurdum.istället för att faktiskt tänka att "nej det här är fel, hen är inte det jag behöver i mitt liv".. 
    När jag ett tag efter ett krashat längre förhållande började leta efter någon ny hade jag gjort en mental kravlista.  Jag träffade rätt många och när det visade sig att de inte dög tog det stopp, ibland gich det fort, ibland tog det lite tid. När jag väl träffade rätt gick jag all-in och nu har vi varit gifta i många år.  
  • Anonym (M2)
    Anonym (Gina) skrev 2023-11-20 18:42:40 följande:
    Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?

    Varför så svårt att hitta en match! Jag har varit på några dejter, ganska många faktiskt. Enligt dem jag har träffat och fortfarande känner, hamnar jag ideligen i kompisfacket. Fraser som; "du är fantastisk, kärleksfull, bra sex, vacker, smart och rolig, men jag saknar känslor", eller, "jag vill inte ha en relation" har jag hört lite för många gånger för att jag bara ska kunna bortse i från det. Det lustiga är i kråksången att mindre attraktiva kvinnor än jag, har mer tur. Jag läste en artikel om att kvinnor har det senaste decenniet fått så att säga byta ner sig, vilket jag inte förstår alls. Hur svårt kan det vara? Flera av mina närmaste vänner som är lite som jag, har inte heller hittat sin match. Så detta pratar vi om. Vore nice med seriösa tankar kring detta. Kan det ha att göra med att jag är stark, envis, och välutbildad? Ibland förstår jag inte hur män tänker? Ett liv med mig skulle kunna vara amazing. Vad är det generellt som saknas. Önskar jag visste så jag hade kunnat berättat för mina vänner som inte heller de förstår. Och VAD kan man göra åt det? När kan kommer upp i ålder (52) anpassar man sig tydligen inte lika lätt. I alla fall inte männen, det är säkert. Hur tänker ni? 


    Om det gäller just dig vet jag inte men kvinnor som beskriver sig som "starka" brukar mest vara otrevliga och det är inget män brukar gå igång på... I en datingprofil är det en röd flagga. 
Svar på tråden Ännu en dejtingfråga, fast utan ynk ynk! Hur ser lösningen ut?