• NorrJolle

    Omorganisation på jobbet

    Jag jobbar på ett byggföretag och som många vet så är det lite kris i byggbranschen för tillfället..
    Jag jobbar idag som projektledare men har även hjälpt till en del med projektering och anbud när det har behövts.
    Det har varit tufft ett tag och jag vet att vår omsättning har dalat ordentligt jämfört med tidigare år.

    Jag fick ett samtal idag från min chef där han sade att företaget har tvingats till en omorganisation och att jag berörs av detta. Dom sitter i förhandlingar med fackförbund om mitt fackförbund är näst och sist på tur för förhandling.
    Han sade även att det är två projektledare som berörs av omorganisationen och att det är jag och en annan kille. Den andra killen har jobbat på företaget i evigheter och jag är sist in. Han sade att jag inte behöver vara orolig men det är ju inte så mycket värt tänker jag. Vad jag förstår så är en omorganisation något som förhandlas fram med fackförbunden?

    Bör jag se mig om efter nytt jobb?

  • Svar på tråden Omorganisation på jobbet
  • Anotherone

    Säger detsamma, alltid bra att ha en plan B.
    Jag hade börjat se mig omkring redan när jag fick de första signalerna om att firman hade det tufft. Alternativet är ju att bli uppsagd och gå som arbetslös och verkligen få panik. Då vill jag hellre "äga" situationen själv. 
    Om ni är två på samma position så skulle det kanske kunna vara så att du blir ett av de undantagen från LAS som man vill göra, dvs att den andre får gå även om hen har längre anställningstid. Men det beror på hur många undantag företaget redan fått igenom samt hur väl den andre personens fackförbund lyckas kämpa för sin medlem.

  • Ekdahl
    NorrJolle skrev 2023-11-22 20:24:06 följande:
    Omorganisation på jobbet

    Jag jobbar på ett byggföretag och som många vet så är det lite kris i byggbranschen för tillfället..
    Jag jobbar idag som projektledare men har även hjälpt till en del med projektering och anbud när det har behövts.
    Det har varit tufft ett tag och jag vet att vår omsättning har dalat ordentligt jämfört med tidigare år.

    Jag fick ett samtal idag från min chef där han sade att företaget har tvingats till en omorganisation och att jag berörs av detta. Dom sitter i förhandlingar med fackförbund om mitt fackförbund är näst och sist på tur för förhandling.
    Han sade även att det är två projektledare som berörs av omorganisationen och att det är jag och en annan kille. Den andra killen har jobbat på företaget i evigheter och jag är sist in. Han sade att jag inte behöver vara orolig men det är ju inte så mycket värt tänker jag. Vad jag förstår så är en omorganisation något som förhandlas fram med fackförbunden?

    Bör jag se mig om efter nytt jobb?


    Försök att inte oroa dig men sök samtidigt andra jobb. Ju fler dörrar du har öppna desto bättre. I synnerhet i dessa tider.
Svar på tråden Omorganisation på jobbet