Inlägg från: Anonym (oklar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oklar)

    Blodbrist fråga

    Anonym (Varför) skrev 2023-11-23 15:34:23 följande:
    Blodbrist fråga

    Har i flera år kämpat med järnvärden både hb och ferritin värdet och fått järn dropp vid olika tillfällen. Det är åter igen lågt och jag undrar vad som kan göra detta. Försökt googla men finner inget direkt svar. Sjukvården sista tiden tycker jag bara ger mig dropp och tycker det ska lösa allt men måste få reda på varför det blir så här för mår inte alls bra av detta. 
    Dock är hb bland det högsta nu men nu sjunker ferritin värdet igen trotts jag fick påfyllning av droppet för runt 2 månader sedan. 
    Hb nu: 119
    Ferritin nu: 6

    Brukar ligga på runt 96 i hb så det är högt nu än vad det brukar vara. 
    Ferritin har på en månad gått från 15 till 6. 
    Högsta jag haft är 52 i ferritin och det blir inte högre för sjunker så fort jag slutar med droppen. 

    Jag har inga rikliga blödningar, man har gjort röntgen tidigare med kamera ner i magen för kolla magsår men där är inget som läcker osv. Men jag har dagligen huvudvärk, fryser fruktansvärt (som man enbart skyller på sköldkörteln som krånglar den med, men jag har sista veckorna fått feber som kommer och går runt 38 och 39 grader och fryser så sover med raggsockor, mjukisbyxor, tjocktröja och duntäcke och fryser ändå. ) Koncentrationen är låg och orken likaså. Jag har tidigare varit den som varit ute o j joggat mm men orkar inte för blir så trött i musklerna känns det som. Svårt att förklara men orken tryter liksom. Vad kan vara orsaken och hur löser man detta ? 


    Det är konstigt att de inte utreder mer för att hitta en orsak. När du gjorde gastroskopi, vet du om de kollade för glutenintolerans då? För obehandlad glutenintolerans kan ge sämre upptag av näring och därmed tex järnbrist. Feber stämmer dock inte typiskt med den diagnosen. 

    Och hur ser dina matvanor ut - äter du allt eller utesluter du livsmedel? Äter du tex vegetariskt? För den innehåller ofta mindre järn.
Svar på tråden Blodbrist fråga