• Anonym (Esset)

Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?

Fick mina nya progressiva glasögon för två veckor sen men jag ser sämre och suddigare främst på långt håll, i dom nya jämfört med mina gamla.

Det är dom nyaste och dyraste glasen som finns av en värdsledande tillverkare så det kan inte hänga på att själva glaset är dåligt. Jag har alltid haft deras glas förut och aldrig haft problem men det här är en ny generation av glas däremot.

Min optiker har mätt upp att allt stämmer och kollat glaset och ser inga fel på det. Min syn snabbkollades igen också och receptet ska stämma. Det hade dessutom bara en skillnad på 0,25 från mina gamla så det är ju ingen jättestor skillnad.

Vad kan vara fel? Ös på med alla förslag ni kan så får jag försöka bena ut vad felet kanske är i just mitt fall.

• Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?
  • Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 17:39:05 följande:
    Min svärmors optiker menar på att allt är rätt och att det inte finns mer att göra. Hon har haft glasögonen i flera månader och ser inte bättre med dem för det.
    Tillägg till mitt andra svar till dig; Har hon begärt att få pengarna tillbaka eftersom att det inte funkar för henne? Eller man kanske inte kan få pengarna tillbaka med just glasögon? Jag har ingen aning faktiskt.
  • Anonym

Jag ser alltid sämre i nya innan ögonen vant sig. Måste tvinga mig att använda dem ett par veckor, sen kan jag inte vara utan. Men i början är det alltid ansträngande och man måste tvinga sig att använda dem.

• Anonym (Esset)
    Anonym skrev 2023-11-27 21:00:02 följande:

Jag ser alltid sämre i nya innan ögonen vant sig. Måste tvinga mig att använda dem ett par veckor, sen kan jag inte vara utan. Men i början är det alltid ansträngande och man måste tvinga sig att använda dem.

Hade precis tänkt fråga hur länge det är rimligt att det ska ta att vänja sig och när det är dags att ge upp? Jag har aldrig behövt vänja mig förut utan det har funkat från början.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 20:49:06 följande:
    Tillägg till mitt andra svar till dig; Har hon begärt att få pengarna tillbaka eftersom att det inte funkar för henne? Eller man kanske inte kan få pengarna tillbaka med just glasögon? Jag har ingen aning faktiskt.
    Hon har begärt pengarna tillbaka och begärt nya glas, men de ber henne ständigt vänta ännu mer. Nu har det gått flera månader, utan att hon kommit någonstans. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 20:47:15 följande:
    Vad roligt att en optiker tar sig tid.
    Jag har haft progressiva glasögon i 7-8 år och jag har alltid haft det "bästa" glaset av en specifik världsledande tillverkare och det har inte varit något problem förut. Men nu med det sprillans nya glaset från samma tillverkare så blev det problem. Fast det behöver kanske inte vara glasets fel förstås.

Mina styrkor är 2,25 och 2,50 och astigmatism så jag tror inte att synen är så illa väl? Det ökades nu med bara 0,25.

Jag testade att sänka och höja huvudet men det blir ingen nämnvärd skillnad. Med mina gamla glasögon så är det även klarare bild om jag inte ändrar huvudet men vrider blicken i sidled medans dom nya har suddig bild åt sidan också.

Jag mår inte illa eller känner mig yr men det känns inte toppen heller. Does that make sense? Bortsett från att jag inte får bra skärpa på främst långt och lite på mellanlångt håll så känns det som sagt som att ena ögat har ett smutsigt glas, något som konstant stör där liksom. När jag tar på mina gamla glasögon så känns allting så bra och jag andas ut.

Optikern fick justera bakom öronen 10 gånger (!!!) men det skaver och trycker fortfarande men dom sitter bra framtill. På näsan, ögonen och ansiktet sitter dom som dom ska och det har två optiker även kollat alla gånger dom justerade bågarna.

Om du fick gissa; tror du att det är just dom glasen jag inte fixar eller att det är något annat fel? Jag har haft samma optiker alla år och det har alltid funkat bra innan.
    Progressiva har suddig bild åt sidan, de är gjorda så. Skaffade precis mina forsta progressiva, och kan inte ha dem - skulle måsta vrida på huvudet konstant for att se hela datorskärmen, även en liten laptopskärm. Och det är inget fel säger optikern. (For mig funkar det på långt håll och att läsa, men inte det där mellanläget att se datorskärmen.)
  • Anonym
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 21:04:48 följande:
    Hade precis tänkt fråga hur länge det är rimligt att det ska ta att vänja sig och när det är dags att ge upp? Jag har aldrig behövt vänja mig förut utan det har funkat från början.
    En vecka eller två för egen del. Lätt hänt att det inte blir av, men man får försöka ha lite disciplin.
  • Anonym (Optiker)

Det låter ju inte som de sitter fel. Oftast när man inte trivs med sina nya progressiva är det justering och det tror jag att din optiker behärskar mer än väl. Antagligen har du fått högre add (mer hjälp på nära håll) och då får du dessvärre ett snävare synfält.

Nej, du har inga starka styrkor, så de spökar nog inte...
    Du har haft progressiva tidigare, och eftersom du upplever glaset som smutsigt  så jag hade låtit optikern skicka inglasen, hittar de inget fel så kanske du behöver byta båge, optikern kanske får justera styrkan.

Den som sålt glasögonen till dig vill att du ska vara nöjd, alla ställen jag jobbat på har gjort vad de kan, och i värsta fall rekommenderat en annan lösning.

Spontant, baserat på dina inlägg så tror jag att det är
    1. Fel på glasen, vilket leverantören får kolla upp.
    2. Du har fått mer hjälp på nära vilket ger mer störningar i glaset, kanske behöver man medvetet sänka det och sedan öka nästa gång när du vant dig. Du kommer då få hålla lite längre ut vid läsning men få mindre störningar. 

Hoppas att det löser sig!

• Tecum
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 20:26:52 följande:
    Så hennes optiker vill inte byta glas eller skicka in det? Vad dåligt isf. Min optiker ska det inte falla någon skugga på för dom försöker alltid tills kunden är nöjd. Frågan är bara hur jag ska bli nöjd när vi inte vet vad som är fel.
    Tecum skrev 2023-11-27 19:08:12 följande:
    Mina tillhör de dyrare men om det var senaste modell vet jag inte. Jag uppfattade att det var samma typ av glas som tidigare. Jag är gravt närsynt men har inget annat synfel. Det jag tänkt på är däremot att när man blir äldre blir man mer långsynt och därför visade syntestet att de nya glasen behövde vara lite svagare än de jag hade innan. Kanske ligger förklaringen där, att ögonen behövde tid att vänja sig?
    Det glaset jag fick kom för bara ett par månader sen så då gissar jag att du har "äldre" modell. Får se om jag hänger med i hur du menar; Du hade starkare glas innan och nya sänktes lite pga att du är äldre nu? Och att dom då är för starka eller svaga nu? Det jag har hört av en annan optiker förut är att om det är suddigt så är det fel recept, dvs för starkt eller för svagt recept. Såvida glaset inte har något fel eller sitter fel såklart. Men det känns bra nu för dig?

Det stämmer, de sänkte styrkan lite. Det känns bra nu men det tog väldigt mycket längre tid än det brukar när man byter glas. På något sätt har jag vant mig, om det är att ögonen anpassat sig eller jag vant mig vid att se sämre vet jag inte...
  • Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 21:25:10 följande:

Det låter ju inte som de sitter fel. Oftast när man inte trivs med sina nya progressiva är det justering och det tror jag att din optiker behärskar mer än väl. Antagligen har du fått högre add (mer hjälp på nära håll) och då får du dessvärre ett snävare synfält.

Nej, du har inga starka styrkor, så de spökar nog inte...
    Du har haft progressiva tidigare, och eftersom du upplever glaset som smutsigt  så jag hade låtit optikern skicka inglasen, hittar de inget fel så kanske du behöver byta båge, optikern kanske får justera styrkan.

Den som sålt glasögonen till dig vill att du ska vara nöjd, alla ställen jag jobbat på har gjort vad de kan, och i värsta fall rekommenderat en annan lösning.

Spontant, baserat på dina inlägg så tror jag att det är
    1. Fel på glasen, vilket leverantören får kolla upp.
    2. Du har fått mer hjälp på nära vilket ger mer störningar i glaset, kanske behöver man medvetet sänka det och sedan öka nästa gång när du vant dig. Du kommer då få hålla lite längre ut vid läsning men få mindre störningar. 

Hoppas att det löser sig!

Jag tror inte heller att det är justeringen. Optikern tittade i sin verkstad på glaset med någon speciell lampa eller nåt men såg inget knas men leverantören bör nog kolla det om det inte ger sig snart. 

Jag är 99% säker på att optikern bara ändrade på långt håll och inget alls på nära/läsavståndet så då borde det inte vara det du skrev om störningar i glaset väl? Ursäkta för alla frågor men jag lever för att lära mig nya saker om allt och inget. Solig

Det du skrev om bågar var intressant.Vad brukar vara fel om man måste byta båge? Min båge ger mycket men lagom med glas runt hela ögat eller hur jag ska uttrycka mig och bågen ser varken stor eller liten ut på mig.

Jag hoppas också att det löser sig och tackar ödmjukast för allas tankar i ämnet.

• Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 21:06:57 följande:
    Hon har begärt pengarna tillbaka och begärt nya glas, men de ber henne ständigt vänta ännu mer. Nu har det gått flera månader, utan att hon kommit någonstans. 
    Jag skulle kräva pengarna tillbaka om jag var henne eftersom att dom inte fixar problemet. Hon får väl gå till ARN i värsta fall.
    Tow2Mater skrev 2023-11-27 21:12:35 följande:
    Progressiva har suddig bild åt sidan, de är gjorda så. Skaffade precis mina forsta progressiva, och kan inte ha dem - skulle måsta vrida på huvudet konstant for att se hela datorskärmen, även en liten laptopskärm. Och det är inget fel säger optikern. (For mig funkar det på långt håll och att läsa, men inte det där mellanläget att se datorskärmen.)
    Det stämmer att det är suddigt åt sidan normalt sett men dessa nya bättre glas är suddigare än mina gamla glas från förra generationen så det är konstigt.

Att ha progressiva vid datorn är hemskt och inget jag klarar ens i 10 minuter. Jag skulle satsa på andra glasögon för datorn om jag var du.
    Tecum skrev 2023-11-27 21:31:58 följande:
    Det stämmer, de sänkte styrkan lite. Det känns bra nu men det tog väldigt mycket längre tid än det brukar när man byter glas. På något sätt har jag vant mig, om det är att ögonen anpassat sig eller jag vant mig vid att se sämre vet jag inte...
    Jag antar att det är svårt att veta om du ser sämre än förut eller om det är rätt och du har vant dig. Hur blir det om du jämför med dina gamla glasögon? Vilka känns bäst?

Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?