Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 22:07:56 följande:
Ett glas kan bli för tekniskt, inte helt ovanligt att en kund klagar på ett bra glas men när man gör det bara lite enklare så funkar det. Jag har själv ett av värstingglaset och tycker mycket bättre om mitt enklare glas. Min kollega däremot tycker att det nyaste glaset är som ett rena drömmen!
Om du har ett så nytt glas så tänker jag att du borde ha gjort mätningar i en maskin, be dem göra om de mätningarna (du står framför en spegel och maskinen mäter hur båge sitter på dig).
Jag har försökt googla vilken leverantör som kommit ut med ett nytt glas, men det verkar inte vara några nya glas som lanserats senate året (jag är så sjukt nyfiken, alltid)
Höjer man styrka på avstånd så måste man ge mer hjälp på nära håll för att få samma läsning.
Hur bågen sitter påverkar väldigt mycket och ibland behöver man rekommendera en annan båge. Det handlar om hur långt ifrån ögat den sitter, hur kupig den är, hur mycket den vinklar in mot kinden, hur stort glaset är. Tyvärr går branchen mer och mer mot att kränga glasögon och mindre mot att faktiskt avråda från bågar som inte är optimala för dig och dina förutsättningar (då får man skäll för att man inte säljer).
Där ser man... bättre är inte alltid bättre alltså. Det är inget fel på att vara nyfiken och vilja lära sig saker. Jag vill inte skriva ut namnet och kasta skit på ett bra märke men om jag säger världsledande och AI glas så kommer du nog att fatta. Jag har alltid varit supernöjd med deras tidigare glas.
Jag har gjort spegeln förut men inte hos den här optikern för dom har ingen spegel.
Det kanske var dumt att byta glasögon för bara 0,25 höjning? Det var jag som ville det men jag kanske borde ha väntat tills det var 0,50. Jag är nästan säker på att det bara var styrkan som höjdes och inget i läsdelen. Var det fel gjort i så fall?
Jag har fullt förtroende för min optiker och jag blev avrådd från en annan båge för att den skulle funka sämre rent tekniskt så jag tror inte att det är bågens fel. Min optiker brukar ha bra koll på det.
Jag börjar tro att det är glaset som spökar, endera ett faktiskt fel på det eller att det är för "bra" och inte passar mig bara. Det är väl egentligen bara dom alternativen kvar mest troligt? Och fel recept förstås.