• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Anonym (A)

Kärlek och gemenskap är underbart

• Anonym (Oerfarenhet…)

Du TS ska inte vara i en relation för uppenbarligen är du väldigt omogen och oerfaren. Om man älskar någon från sitt hjärta, vill man tillbringa sin tid med denna person. Det handlar inte om prestationer, även fast man bör hjälpas åt med allt om man lever ihop. 
    Du kanske inte heller attraheras av kvinnor? Du kanske passar bättre med män, men vågar inte erkänna det för dig själv?? 
    Men så länge du ifrågasätter om någon kan tillföra nåt i en relation, har du inte hittat rätt - eller så kanske du aldrig gör. Men hoppas du får vara lycklig en dag. 

• Anonym (Sann Kärlek är värdefullare än guld)
    Anonym (On point) skrev 2023-11-28 20:09:36 följande:

Tror att både män och kvinnor kan klara sig fint som singlar. Det enda de avstår från är fasta relationer. Det finns gott om singlar som har ett väldigt utvecklat socialt liv med både vänner och bekanta, erotiska äventyr och tillfällig romantik.

Jag tror att det handlar om man trivs med sig själv och att vara ensam

Människan är inte skapt för det du beskriver. Det är en konsekvens pga oförmåga, brist, dålig självkänsla osv och något man intalar sig för att inte gå under och för att slippa ta itu med sig själv och livet. Såvida man inte redan haft upplevelsen och vill pröva umgås med sig själv och prioritera annat. Men du kan inte övertyga mig att någon som aldrig upplevt det skulle nöja sig med en ensamtillvaro utan tvångstankar och olycka.
  • Anonym (Fantastisk?)
    Anonym (Ägretthäger) skrev 2023-11-28 20:01:21 följande:

Vilken partner som helst kanske inte tillför något särskilt alls.

Jag är å andra sidan rätt fantastisk, men tyvärr upptagen sedan länge.

Jag inbillar mig att det har visst samband.

Människor som ser sig själva som fantastiska brukar jag dock akta mig för.

• Mrs Moneybags
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 09:38:23 följande:

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

Frågor från någon som uppenbarligen aldrig har haft lyckan att befinna sig i en varm kärleksrelation med en vettig och fin person och förmodligen inte heller har upplevt några bra kärleksrelationer i sin omgivning - föräldrar, far- och morföräldrar osv. 

Jag önskar dig upplevelsen av himlastormande kärlek såhär till jul!! Tomte
  • Anonym (Fantastisk?)
    Anonym (Oerfarenhet?) skrev 2023-11-28 22:46:14 följande:

Du TS ska inte vara i en relation för uppenbarligen är du väldigt omogen och oerfaren. Om man älskar någon från sitt hjärta, vill man tillbringa sin tid med denna person. Det handlar inte om prestationer, även fast man bör hjälpas åt med allt om man lever ihop. 
    Du kanske inte heller attraheras av kvinnor? Du kanske passar bättre med män, men vågar inte erkänna det för dig själv?? 
    Men så länge du ifrågasätter om någon kan tillföra nåt i en relation, har du inte hittat rätt - eller så kanske du aldrig gör. Men hoppas du får vara lycklig en dag. 

"Om man älskar någon från sitt hjärta, vill man tillbringa sin tid med denna person. Det handlar inte om prestationer.." Underbart att se detta skrivas på FL, där annars folk anser att det enda ett förhållande går ut på är att det ska vara bra sex och att det ska funka rent praktiskt. Än är undrens tid inte förbi. Glad
  • Anonym (Arnold)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 09:38:23 följande:

Svenskor är oftast självgående och bra i sängen, vilket ju är bra. Men de är lite för självcentrerade. De sätter sig själva i centrum av relationen för mycket att det ska hålla i längden. De "glömmer" att man faktiskt är två i en relation. Det är min erfarenhet från relationer med svenskor. Nu är jag förlovad med en italienska sen två år och hon är lika självdriven som vilken svenska som helst, men hon sätter OSS i fokus. Det är VI hela tiden. Hon ser oss som ett lag och är mycket mån om att vi båda mår bra. Det kan vara en kulturfråga eftersom hon är från ett land där familjen har en mycket stark central ställning i samhället och hon ser oss som en familj. Men hursom. Det är inte svårt att lägga ner ner all energi och hjärta i en relation med en sån tjej. Att hon även bejakar hennes kvinnlighet till 100% och är stolt över att vara en kvinna (och visar det fullt ut) gör inte saken sämre. Tills skillnad mot svenskor, men det är ett annat ämne.
  • Anonym (Oerfarenhet…)

Till #116
    Hoppas att du sätter ER BÅDA lika mycket i fokus som hon gör.
    Min erfarenhet är att män ofta är så nöjda med att det är kvinnan som är den som känslomässigt bryr sig och är mån om att vårda relationen och andra relationer runt omkring. Det är oftast kvinnor som hör av sig till vänner och ordnar så att man kan träffas parvis. Det är oftast kvinnor som kommer ihåg födelsedagar och gratulerar.
    Men om ni båda fungerar på det sättet, är det bara att gratulera..

• Anonym (On point)
    Anonym (Sann Kärlek är värdefullare än guld) skrev 2023-11-29 01:13:47 följande:
    Människan är inte skapt för det du beskriver. Det är en konsekvens pga oförmåga, brist, dålig självkänsla osv och något man intalar sig för att inte gå under och för att slippa ta itu med sig själv och livet. Såvida man inte redan haft upplevelsen och vill pröva umgås med sig själv och prioritera annat. Men du kan inte övertyga mig att någon som aldrig upplevt det skulle nöja sig med en ensamtillvaro utan tvångstankar och olycka.
    Nu talar vi väl inte om att leva ett helt liv i ensamhet. Har själv erfarenhet av att plötsligt bli ensam. Det gick många år innan jag tillslut hittade någon jag ville ingå relation med. 

Levde som singel i 8 år och kom att trivas mycket bra med detta. Om jag inte tillslut mötte kärleken så hade jag säkert inte ingått i någon relation.  Människan är inte skapt för att leva i dåliga relationer. Problemet jag hade var mest omgivningens syn på singellivet. Släkt och vänner som hela tiden försökte para ihop mig med någon och kommentarer om hur syn det var att jag inte hittat någon ny.  Det verkar som om huvudsaken är att vara i en relation, och att man är kräsen om man inte hugger tag i första bästa. Jag är väldigt lycklig över att jag var kräsen och lät hjärtat bestämma.

Det är inget straff att vara singel.  Det är inget fel på dem som väljer singellivet, Man kan vara singel delar av sitt liv. Det finns de som är singlar hela livet, de ska inte behöva be om ursäkt för detta.
  • Anonym (Ägretthäger)
    Anonym (Fantastisk?) skrev 2023-11-29 02:49:25 följande:
    Människor som ser sig själva som fantastiska brukar jag dock akta mig för.
    När både partners och vänner har sagt och fortlöpande säger det till mig, vad ska jag annars säga?

"Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är."
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?