• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Karl Alexander
    Mandel skrev 2023-11-28 10:13:23 följande:
    En vänskap kan vara helt fantastisk, men aldrig i närheten av en två-samhet och den intimitet en fungerande kärleksrelation har.
    Det är helt fantastiskt att lägga huvudet på en partners bröst och bara känna andetagen. 
    Så gör inte jag med mina vänner oavsett kön på dem.
    Ja, fysisk intimitet är unikt för kvinnor. Det kan inte vänner erbjuda.
    Anonym (Suck) skrev 2023-11-28 10:13:55 följande:

Skillnaden på min partner och mina nära vänner är att jag är attraherad av min partner. Han gör mig lycklig genom att existera, när jag är med honom blir jag välmående på ett annat vis än jag blir med vänner.

Sen tycker jag det är trevligt att umgås med vänner med men jag är inte attraherad  av dem så lyckokänslorna är annorlunda..

Jag är inte biolog men jag skulle kunna sätta en slant på att det har med hormoner att göra, de olika typerna av välmående.

Absolut, fysisk attraktion är unikt för kvinnor. Men det skrev jag redan i TS.

• Lynx123

Ser man det så går det ju att säga exakt samma sak om vad män tillför. Frågan är väl snarare om två personer älskar varandra, om de vill ha samvaro, om de gör varandra glada, ger stöd när det behövs och är mysigt sällskap. Annars, visst, går det precis lika bra att vara själv.

• Tukt

Kan tycka det är bra att ifrågasätta normer och hur vi lever. Det finns ju inget som säger att vi blir lyckliga av att följa gamla relationsmönster.
    Å andra sidan, om man heller inte förstår att allt i en relation är inte sådant som går att spalta upp och konkretisera, så är man nog heller inte själv ämnad för relationer. Och då är det ju bra om det inte finns så mycket tvingande normer om hur en ska leva.

• Anonym (hyr)
    Lynx123 skrev 2023-11-28 10:16:59 följande:

Ser man det så går det ju att säga exakt samma sak om vad män tillför. 

• Karl Alexander
    Lynx123 skrev 2023-11-28 10:16:59 följande:

Ser man det så går det ju att säga exakt samma sak om vad män tillför. Frågan är väl snarare om två personer älskar varandra, om de vill ha samvaro, om de gör varandra glada, ger stöd när det behövs och är mysigt sällskap. Annars, visst, går det precis lika bra att vara själv.

Ingenting. Vare sig kvinnor eller män tillför något till relationer förutom fysisk närhet och sex.
    Tukt skrev 2023-11-28 10:17:00 följande:

Kan tycka det är bra att ifrågasätta normer och hur vi lever. Det finns ju inget som säger att vi blir lyckliga av att följa gamla relationsmönster.
    Å andra sidan, om man heller inte förstår att allt i en relation är inte sådant som går att spalta upp och konkretisera, så är man nog heller inte själv ämnad för relationer. Och då är det ju bra om det inte finns så mycket tvingande normer om hur en ska leva.

Det man inte kan konkretisera brukar vara flum och känslor. Det vill saker man inte tar på allvar som dugliga argument.

• Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:15:33 följande:
    Ja, fysisk intimitet är unikt för kvinnor. Det kan inte vänner erbjuda.
    Anonym (Suck) skrev 2023-11-28 10:13:55 följande:

Skillnaden på min partner och mina nära vänner är att jag är attraherad av min partner. Han gör mig lycklig genom att existera, när jag är med honom blir jag välmående på ett annat vis än jag blir med vänner.

Sen tycker jag det är trevligt att umgås med vänner med men jag är inte attraherad  av dem så lyckokänslorna är annorlunda..

Jag är inte biolog men jag skulle kunna sätta en slant på att det har med hormoner att göra, de olika typerna av välmående.

Absolut, fysisk attraktion är unikt för kvinnor. Men det skrev jag redan i TS.

Fysisk attraktion är ju unikt för den man älskar snarare, oavsett hur paret ser ut.

Men det är väl just det att finns ömsesidig fysisk attraktion och mental stimulans pch humor i samma person som trumfar att bara ha vänner.

Sen kan jag ha vänner med men de ger mig inte allt i samma individ liksom.
  • Trent
    Anonym (hyr) skrev 2023-11-28 10:01:52 följande:
    Off topic.
    Jag tycker det är gulligt att du inte korrigerar dig själv.

För att använda två nick i samma tråd krävs en viss finess. Tror du en kvinna skulle kunna tillföra det kanske?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (hyr) skrev 2023-11-28 10:18:08 följande:
    Det hsr ju folk försökt svara på. läs tråden.
  • Anonym (K)

Tja, vad säger Maja om saken?

• Trent
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:19:06 följande:
    Ingenting. Vare sig kvinnor eller män tillför något till relationer förutom fysisk närhet och sex.
    Tukt skrev 2023-11-28 10:17:00 följande:

OFF-TOPIC! Nu slipper du svara på egna inlägg.
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?