• Karl Alexander

Exakt vad tillför kvinnor i relationer?

Hade ett intressant samtal om detta med en arbetskollega nyligen. Trots att vi chattade i fyra timmar kunde hon inte svara på konkret vad kvinnor tillför i en relation.

Hennes initiala svar var att de tillför ömhet och värme. Det lät ju ganska flummigt tyckte jag, så jag bad henne utveckla. Det kunde hon inte.

Städning? Jag städar själv.
    Matlagning? Jag lagar min egen mat.
    Tvätt? Det fixar ju tvättmaskinen (haha).
    Pengar? Jag har redan så jag klarar mig.
    Någon att prata med? Jag har familj och vänner.

Försök komma på något konkret, inget flum, som kvinnor tillför i en relation.

Det enda jag kan komma är fysisk intimitet och sex. Allt annat kan man fixa själv eller genom vänner och familj.

• Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?
  • Meddelande borttaget
  • PH76
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 09:54:20 följande:
    OK, så kvinnor har som syfte att fungera som permanent sällskap eftersom vänner inte har tid? Men om man träffar vänner som tänker likadant och har tid så är inte det ett problem. Du kan till exempel ha delat boende med en vän.

Återigen, ingenting unikt för kvinnor.
    Jag hänger inte riktigt med, en partner är också en vän, och sen så mycket mer. Du kan väll inte bli tillsammans med någon endast pga deras utseende? Personligen så vill jag ha allt (Utseende, intelligens, social skills, en grym förälder & en bra vän när det behövs, utbildning/bildning, driv och förmåga).

Sen vill man givetvis träffa andra vänner och göra saker utanför familjen också.
  • Anonym (C)

En partner tillför närhet och gemenskap, oavsett kön.

Om du inte känner att tvåsamhet är värt besväret så står det dig fritt att avstå.

• Karl Alexander
    PH76 skrev 2023-11-28 10:05:30 följande:
    Jag hänger inte riktigt med, en partner är också en vän, och sen så mycket mer. Du kan väll inte bli tillsammans med någon endast pga deras utseende? Personligen så vill jag ha allt (Utseende, intelligens, social skills, en grym förälder & en bra vän när det behövs, utbildning/bildning, driv och förmåga).

Sen vill man givetvis träffa andra vänner och göra saker utanför familjen också.
    Finns många som bor delat med vänner. Kanske inte i Sverige, men i andra länder är det vanligt. Intelligens, det sociala och en bra vän är ingenting unikt för kvinnor. Det är däremot utseende, föräldraskap och sex.
  • Karl Alexander
    Anonym (C) skrev 2023-11-28 10:08:14 följande:

En partner tillför närhet och gemenskap, oavsett kön.

Om du inte känner att tvåsamhet är värt besväret så står det dig fritt att avstå.

Vad menar du med närhet? En vän kan bidra med gemenskap.
  • Mandel
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:10:52 följande:
    En vänskap kan vara helt fantastisk, men aldrig i närheten av en två-samhet och den intimitet en fungerande kärleksrelation har.
    Det är helt fantastiskt att lägga huvudet på en partners bröst och bara känna andetagen. 
    Så gör inte jag med mina vänner oavsett kön på dem.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Suck)

Skillnaden på min partner och mina nära vänner är att jag är attraherad av min partner. Han gör mig lycklig genom att existera, när jag är med honom blir jag välmående på ett annat vis än jag blir med vänner.

Sen tycker jag det är trevligt att umgås med vänner med men jag är inte attraherad  av dem så lyckokänslorna är annorlunda..

Jag är inte biolog men jag skulle kunna sätta en slant på att det har med hormoner att göra, de olika typerna av välmående.

• Lönnsirap

En random partner tillför knappast något, varesig den är man, eller kvinna. 

Jag tänker att det är en tämligen sund inställning att man klarar mycket själv, men att många faktiskt letar efter just en partner, eftersom det ju just tillför något.

Exakt vad är väl dock inget som någon annan än du kan svara på. Många människor trivs med att ha en partner och någon som kompletterar dem. Andra väljer aktivt bort detta, eller inser att de faktiskt inte har chans att dra till sig någon som just har något att tillföra.

Jag tänker att man är knasigt ute om man letar efter bara en kvinna. Mer rimligt är väl att faktiskt leta efter en kvinna som faktiskt tillför något.

• Såpbubblan

Det är ju individuellt vad en person tillför i en relation. Det finns ingenting som ALLA kvinnor tillför precis som det inte finns någonting som ALLA män tillför i en relation. 

• Anonym (Suck)
    Karl Alexander skrev 2023-11-28 10:10:52 följande:
    Gemenskap ja, men det är en annan typ än en partner ger dig.

Jag kryper inte upp i soffan bredvid en vän och får en kram en halv film. Gör du?
Svar på tråden Exakt vad tillför kvinnor i relationer?