• Anonym (Wa)

Varför covid test?

Varför köper folk covid test? Jag menar vad händer när man ser att det Är positivt? Man är väl hemma o är sjuk i vilket fall??

• Svar på tråden Varför covid test?
  • Anonym (F)

Jag sökte läkarvård för en otrevlig övre luftvägsinfektion och fick rådet att göra ett hemtest för Covid innan jag träffade läkaren. Detta för att utesluta Covid. Enligt min läkare så är virus/Covid svårt att behandla mer än symtomdämpande, så att kunna utesluta detta innan man ger sig på andra bedömningar är bra.

• Anonym (Wa)

Men många tar det bara ändå. fast dom inte ska träffa läkare

• Anonym (F)
    Anonym (Wa) skrev 2023-12-04 17:26:31 följande:

Men många tar det bara ändå. fast dom inte ska träffa läkare

De kanske ska träffa någon annan person. Det kan vara bökigt att vara isolerad i flera dagar. Familjen, och och handla. Sen vet man ju inte hur sjukdomen utvecklar sig, det kan bli värre. Enligt läkaren jag träffade ska man ta covid-testet så tidigt som möjligt när man blir sjuk. Det är skillnad på virus och bakterier, och att kunna exkludera virus gör det lättare att välja behandla, även om man försöker självmedicinera. 
  • Lynx123

Jag tog det dels för att jag ville veta, dels för att det blev extra viktigt att isolera mig. Dessutom fungerar det som en booster till vaccinet.

• Anonym (Wa)
    Anonym (F) skrev 2023-12-04 17:33:25 följande:
    De kanske ska träffa någon annan person. Det kan vara bökigt att vara isolerad i flera dagar. Familjen, och och handla. Sen vet man ju inte hur sjukdomen utvecklar sig, det kan bli värre. Enligt läkaren jag träffade ska man ta covid-testet så tidigt som möjligt när man blir sjuk. Det är skillnad på virus och bakterier, och att kunna exkludera virus gör det lättare att välja behandla, även om man försöker självmedicinera. 
    Det är ju klassat som en vanlig förkylning numera
  • EpicF

Man är väl kanske lite mer försiktig om det är positivt än om man bara är "vanligt" förkyld. 

Vad spelar det för roll för dig? Alla gör som de vill. 

Sedan finns det även vi som jobbar inom vården där det är bra att ta en covid-test om man är förkyld. Vi har fortfarande tester för personalen på mitt jobb.

• Anonym (Wa)
    Lynx123 skrev 2023-12-04 18:49:59 följande:

Jag tog det dels för att jag ville veta, dels för att det blev extra viktigt att isolera mig. Dessutom fungerar det som en booster till vaccinet.

Är du seriös? Varför får du Då ens covid?
  • EpicF
    Anonym (Wa) skrev 2023-12-04 20:29:40 följande:
    Tror du att vaccinet gör att mam blir immun? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Wa) skrev 2023-12-04 20:29:40 följande:
    Den här tråden är inte värd att läggs en sekund mer på. 
  • Anonym (Wa)
    EpicF skrev 2023-12-04 20:48:48 följande:
    Tror du att vaccinet gör att mam blir immun? 
    Ja.. det är väl de vaccin gör?
Svar på tråden Varför covid test?