Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Varför covid test?

Man är väl kanske lite mer försiktig om det är positivt än om man bara är "vanligt" förkyld. 

Vad spelar det för roll för dig? Alla gör som de vill. 

Sedan finns det även vi som jobbar inom vården där det är bra att ta en covid-test om man är förkyld. Vi har fortfarande tester för personalen på mitt jobb.

• EpicF
    Anonym (Wa) skrev 2023-12-04 20:29:40 följande:
    Är du seriös? Varför får du Då ens covid?
    Tror du att vaccinet gör att mam blir immun? 
  • EpicF
    Anonym (Wa) skrev 2023-12-04 21:08:05 följande:
    Ja.. det är väl de vaccin gör?
    Kort och gått, nej. 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2023-12-05 10:20:22 följande:

Jag förstår inte heller varför man ska testa sig. Det spelar ingen roll vilken sjukdom man har. Är man sjuk stannar man hemma. Är man sjuk så smittar man. 
    Att det ska vara så svårt att förstå!
    Mig spelar det ingen roll om någon har covid eller något annat virus eller bacill. Jag vill inte bli sjuk för att folk är korkade och ger sig ut i samhället bara för att de inte har covid utan något annat. 

Jag låg hemma hela förra veckan. Hade som mål att börja jobba hemifrån efter att ha sovit bort 3 dagar men kroppen sa ifrån. Jag behövde vila ordentligt för att bli frisk. Inget konstigt. En gång per år brukar jag dra på mig något sådant. 

Mångd kak också testa sig av hänsyn till familjemedlemmar som kanske taklar covid-19 dåligt.  Så finns många orsaker till att folk väljer att ta en test. 

Men vad spelar det för roll vad andra göra? Om de vill länge pengar på snabbtest så gör dem det, oberoende av vad andra tycker. 

Förstår inte denna hysterin av att andra väljer att ta covid-19 test. 
  • EpicF

Ts: Jaha, så vilka andra sjukdomar tar du covid-19 vaccin för? 

Covid-19 vaccinet ger inte immunitet (det har kommit fram sedan länge), men det motverkar allvarlig sjukdom och död. 
    Olika vacciner för olika sjukdomar fungera på olika sätt. 
  • EpicF
    Anonym (tror) skrev 2023-12-05 10:46:11 följande:
    Det känns lite bakvänt. Snarare bör läkaren utesluta att det handlar om bakterier som ju kan och ibland ska behandlas med antibiotika, än utesluta att det handlar om virus.

Jag tror att folk generellt är kvar i rutinen att ta Covid-prov, samt att det ger nåt slags extra tyngd att säga att man har Covid istället för bara en vanlig förkylning, även om man har exakt samma symtom. 

Det finns inga krav på isolering vid Covid längre. Och svåra symtom kan behöva läkarvård oavsett om det är Covid eller vad som helst. 
    Inget formelt krav om isolering vid Covid-19, men om man bor tillsammans med folk som taklar covid-19 dåligt, dvs blir allvarligt sjuk och kanske även dör, så vill av hänsyn till dessa veta om man har covid-19 så att man då kan isolera sig i lämplig del av huset/lägenheten alt på annars ställe. 
  • EpicF

Sedan vill man gärna inom vården veta om det är covid-19 när folk behöver läkarkontakt, eftersom man då isoleras från andra. 

• EpicF
    Anonym (tror) skrev 2023-12-05 11:09:32 följande:
    Nej, det vill inte vården veta. Man isolerar inte Covid i nuläget. 
    Jo, på många ställen blir covid-19 positiva isolerade inom vården och man önskar gärna veta om det är covid-19 för de kommer in, även på många vc. Vi isolerar dagligen covid-19 positiva. 

De fyra närmsta vc vid mig har det så, och det är inget ovanligt. De vill även veta om man har influensa med kräkning innan man kommer. 

• EpicF
    Anonym (tror) skrev 2023-12-05 11:14:20 följande:
    Har du källa på det? Jag arbetar nämligen på ett av Sveriges största sjukhus.
    Om jag har källa på att det görs olika på olika sjukhus? 

Jag antar att du vet hur det fungerar där du jobbar, kanske även i din region. Jag vet hur det fungerar r jag jobbar och i min region. Jobbar också på ett av de största sjukhusen. 

Är det svårt för dig att förstå att det är olika inom vården? 

Vi har haft mycket covid-19 nu i det sista och det vet jag att inte hela Sverige har haft. 
  • EpicF

Anonym (tror): Jag gav olika exempel på varför folk väljer att testa sig och varför kan väljer att isolera sig. 

Det finns ingen som hindrar att man själv väljer att isolera sig vid positiv covid-19 test, även om det inte finns några rekommendationer på det. Finns heller inga rekommendationer på test, men ändå så säljs dem och folk väljer att ta. Finns inte heller någon specifik rekommendation att stanna hemma vid covid-19, men vettiga folk väljer att göra det ändå. Tänker du att folk ska straffas för att de gör saker som inte är rekommenderar? Tar det säkra före det osäkra? 

Att du skulle jobba inom vården tvivlar jag på. Möjligen som städare på ett av Sveriges största sjukhus, och det är absolut inget fel med det. 

Nope, har gått över 2023 för länge sedan och snar 2024. 

Att covid-19 klassas som en vanlig förkylning (de för de flesta) förbjuder inte folk att ta test och isolera sig. Och det finns även de som inte taklar covid-19 bra, och det finns också de som inte taklar förkylning, influensa etc bra. Du vet vi människor är olika individer och fungerar på olika sätt. Vi reagerar också olika på sjukdomar. 

• EpicF
    Anonym (tror) skrev 2023-12-05 11:42:50 följande:
    Det är svårt att ta dig på allvar när du verkar sitta och hitta på. 
    Återigen, du vet hur det ser ut där du jobbar och jag vet hur det ser ut i mon region. Dessa två hantera covid-19 på olika sätt idag. 

Och nej, det är inte straffbart eller förbjudet att följa tidigare rekommendationer även om de numera är borttagna. 

Och ja, det är svårt att ta dig på allvar. Bra att du har förstått det. 
  • EpicF
    Anonym (tror) skrev 2023-12-05 11:48:02 följande:
    Jag tror också att folk testar sig av dessa orsaker. För att de tror att det ska ha nån betydelse, och att det låter lite mer seriöst att säga att man har Covid istället för nåt av alla andra virus som orsakar ungefär samma symtom. 

Jag tvivlar lika mycket på att du själv jobbar i vården. Så det är helt ömsesidigt där. 
    Du får gärna tvivla på det. Men i alla andras värld så är det att jobba inom vården när man är och jobbar som intensivvårdssjuksköterska (med dubbla spec plus master) på en intensivvårdsavdelning. Och just nu så har vi fyra fall av covid-19 och alla är isolerade. 

För många kan det ha en betydelse om det är covid-19 eller vanlig förkylning. För dig kanske det inte har det. 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2023-12-05 12:30:06 följande:
    SÅ VC förutsätter att man har snabbtest hemma? 
    Söker jag vård så söker jag för något som jag inte vet vad det är annars hade jag inte behövt söka vård
    Det skrev jag inte. Läs igen. 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2023-12-05 12:31:53 följande:
    Isolerar man andra patienter med andra influensor eller magsjukor? För de smittar lika mycket som med covid och för de med nedsatt immunförsvar så kan det var lika dödligt som att bli smittad med covid
    Ja, iallfall där jag jobbar. Det gjorde man dock också innan pandemin. 
  • EpicF
    Anonym (tror) skrev 2023-12-05 13:15:24 följande:
    Jaja, du kan ju påstå precis vad du vill om vad du jobbar med. 

Att man testar för Covid i vården är ju inget konstigt. Eller att man isolerar smittsamma patienter i den mån det går.

Men att folk generellt ska hålla på och testa sig hemma, pga vanliga,  förkylningssymtom som går över på en vecka. Det handlar om nåt helt annat, och det är också det tråden handlar om. 
    Ts undrar varför folk testar sig. Ts har fått en mängd olika förslag på varför, även du. Ändå så räcker det för dig.

Du satte dig emot att folk isolerar sig i hemmet, eftersom det inte var rekommenderar längre. 
    Du satte dig också emot att många vårdinstanswr gärna vill att man tar test för man kommer in ("gärna vill" innebär inte att man måste och att det är ett krav). 
    Du satte dig också emot att man inom vården isolerar de med covid. Men nu helt plötsligt så har du tänkt till lite och insett att man faktiskt gör det. 

Vad är det egentliga problemet med dig?

Skillnaden är jag jobbar på riktigt med det jag påstår. Ser ingen som helst anledning att ljuga om det. 
Svar på tråden Varför covid test?