• Anonym (Trött)

Hjälp får inte sova pga amning

Tips???

min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?

• Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-05 19:12:13 följande:
    Så nu helt plötsligt har ni börjar gå upp 05-05.30 vilket är en rätt normal tid. Tidig med fortfarande  normal. 
    Här.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 11:05:33 följande:
    Nej, Varför skulle jag det. 

Det var du själv som skrev att ni gick upp 05-05.30. 

Och även du som skrev att ni varit vaken sedan 02.30
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 11:21:35 följande:
    Nej, Varför skulle jag det. 

Det var du själv som skrev att ni gick upp 05-05.30. 

Och även du som skrev att ni varit vaken sedan 02.30
    Att gå upp är inte samma som att ha sovit till en viss tid.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 11:34:18 följande:
    Att gå upp är inte samma som att ha sovit till en viss tid.
    Påstod jag det?n
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-05 05:44:49 följande:
    Hjälp får inte sova pga amning

Tips???

min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?

1. Avlastning, ge pappan spädisen i famnen direkt när han kommer innanför dörren. 
    2 Försök att lägga dina sovtider så att de matchar bebisens så gott det går. 
    3. Vänj barnet vid att sova i säng dagtid, kanske svårt men det går. 
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 11:45:09 följande:
    Påstod jag det?n

Kan du annars förklara vad du menade med att jag ju fick sova till 5-530? 

Du skrev: ? Så nu helt plötsligt har ni börjar gå upp 05-05.30 vilket är en rätt normal tid. Tidig med fortfarande  normal. ?

Jag har aldrig påstått att jag fått sova till 5-530. Att gå upp då är en normal men tidig tid men det är onormalt att varje natt vara vaken från 0330 -04 till dess.

Så vad menade du med kommentaren?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Juli) skrev 2023-12-06 08:09:38 följande:

Då har du ju sovit tillräckligt iaf. Men jag förstår att det är skitjobbigt med så sned dygnsrytm. Bebisar ändrar vanor titt som tätt. Förmodligen kommer dygnsrytmen ändras. Så ha förtröstan!

I ditt fall hade jag försökt hålla bebisen vaken lite senare för varje kväll (typ en kvart i taget) och se om det går. Kanske funkar det om bebisen får en tupplur under sen eftermiddag. Att ni söver vid 17 och väcker efter en halvtimme/timme. 

Ja precis. Så sned dygnsrytm är väldigt kämpigt i längden eftersom man är trött på fel tider på dagen då.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 12:23:11 följande:
    Det var du själv som skrev det. 
  • Anonym (Lagom anpassning)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 09:01:02 följande:
    Dagsljus vid 15-18 är ju en utmaning nu. Kanske det som spökar med.
    Ja, det är ju en utmaning nu för alla att just få någon halvtimme dagsljus per dag. Det viktiga är att inte ha dagsljuset för tidigt på morgonen, utifrån att det triggar en tidigt uppvaknande hos vissa.

På samma sätt som vissa behöver tända lampan tidigt och försöka få som på förmiddagen, är det bra för vissa att faktiskt försöka flytta dygnet rätt igenom.

Med detta sagt vill jag åter vara tydlig med att man får ta en sak i taget med de små. Vissa barn är hemska på nätterna.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 12:27:32 följande:
    Det var du själv som skrev det. 
    Jag har inte skrivit att jag fått sova till 05-0530. Sluta ljug.
Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning