• Anonym (Trött)

Hjälp får inte sova pga amning

Tips???

min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?

• Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning
  • Anonym (Ojdå)

Så du har möjligheten att sova mellan 19-04 (give and take). Utan uppvak? 

Vilken dröm det hade varit. Jag förstår att det är drygt att vakna tidigt och göra dag men hade jag fått möjligheten att sova 8-9 timmar utan att bli väckt så hade hade jag tackat och tagit emot. Vid 3 månader vaknade bägge mina var och varannan timme. Med det sagt så betänk att detta är en begränsad period. Det kommer bli bättre. Din liten är fortfarande väldigt liten än och har inte hittat sina sömnrutiner än :)

• Anonym (Yto)

Ge bebisen ersättning som sista mål innan du lägger dig. Det brukar de sova bättre på.

• Anonym (Juli)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 04:13:15 följande:
    Nu har vi vsrit uppe sen 0230 med amning och försök till omnattning. Gick isäng 1830. 

Men du kanske tycker jag sover då iom att vi är kvar i rummet?

Då har du ju sovit tillräckligt iaf. Men jag förstår att det är skitjobbigt med så sned dygnsrytm. Bebisar ändrar vanor titt som tätt. Förmodligen kommer dygnsrytmen ändras. Så ha förtröstan!

I ditt fall hade jag försökt hålla bebisen vaken lite senare för varje kväll (typ en kvart i taget) och se om det går. Kanske funkar det om bebisen får en tupplur under sen eftermiddag. Att ni söver vid 17 och väcker efter en halvtimme/timme. 

• Anonym (Lagom anpassning)

Jag förstår att det är jobbigt, och rent krasst så är det bara att "jobba med* att försöka få situationen lite mer anpassad till vad som fungerar i vardagen.

Jag tänker att man som förälder faktiskt letar efter de där sakerna som löser situationen liite bättre och att det går åt båda håll med de små.

Efter att ha sovit några år nu och "bara " blivit väckt någon gång i veckan, kan jag med rätt stort självförtroende säga att det faktiskt bara är att acceptera vissa saker och jobba med det som fungerar.

Jag läser att du får obruten sömn innan midnatt och tänker att det är en toppen kompromiss med en 3 månaders. Vidare är dagsljus reglerande för sömn. Precis som vi morgontrötta  gärna ska ha dagsljus på morgonen, ska de morgonpigga gärna ha mörker på morgonen och dagsljus vid 15-18.

Grattis till ett barn som kommer att komma upp på morgonen i skolan... Och inte orka festa med nnattugglorna

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-05 22:37:42 följande:
    Bebisen gnäller och skriker när den inte somnar om där kl 0330-04. Läs vad jag skriver!
    Läs vad jsg skriver....
    Skrev nedan i ett tidigare inlägg, utan respons. 

1. Avlastning, ge pappan spädisen i famnen direkt när han kommer innanför dörren. 
    2 Försök att lägga dina sovtider så att de matchar bebisens så gott det går. 
    3. Vänj barnet vid att sova i säng dagtid, kanske svårt men det går. 
  • Aliona

Det är rätt vanligt att bebisar vaknar jätttetidigt. Min bebis hade liknande sovmönster i den åldern. Ammade vid 19-tiden och somnade efter det för natten. Vaknade vid 3-3.30, ville inte riktigt somna om efter det och sen gick vi upp vid 5 för dagen. Det kommer att ändras!

Det bästa är tyvärr att bara försöka fixa situationen så gott det går och hjälpas åt. Vi gjorde så att vi gick och lade oss vid 20. Min fru var föräldraledig då, så hon tig nattvaken. Vid 4.30-5.00 när det inte gick att ha bebisen i sängen mer gick jag upp och hon fick sova till 7.30-8.00 när jag gick till jobbet. Det var ingen lätt period, men på så sätt fick vi ok med sömn båda två och kunde stå ut tills det blev bättre. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ojdå) skrev 2023-12-06 07:54:37 följande:

Så du har möjligheten att sova mellan 19-04 (give and take). Utan uppvak? 

Vilken dröm det hade varit. Jag förstår att det är drygt att vakna tidigt och göra dag men hade jag fått möjligheten att sova 8-9 timmar utan att bli väckt så hade hade jag tackat och tagit emot. Vid 3 månader vaknade bägge mina var och varannan timme. Med det sagt så betänk att detta är en begränsad period. Det kommer bli bättre. Din liten är fortfarande väldigt liten än och har inte hittat sina sömnrutiner än :)

Läser ingen tråden?

Nej. Inte utan uppvak.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Lagom anpassning) skrev 2023-12-06 08:21:58 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, och rent krasst så är det bara att "jobba med* att försöka få situationen lite mer anpassad till vad som fungerar i vardagen.

Jag tänker att man som förälder faktiskt letar efter de där sakerna som löser situationen liite bättre och att det går åt båda håll med de små.

Efter att ha sovit några år nu och "bara " blivit väckt någon gång i veckan, kan jag med rätt stort självförtroende säga att det faktiskt bara är att acceptera vissa saker och jobba med det som fungerar.

Jag läser att du får obruten sömn innan midnatt och tänker att det är en toppen kompromiss med en 3 månaders. Vidare är dagsljus reglerande för sömn. Precis som vi morgontrötta  gärna ska ha dagsljus på morgonen, ska de morgonpigga gärna ha mörker på morgonen och dagsljus vid 15-18.

Grattis till ett barn som kommer att komma upp på morgonen i skolan... Och inte orka festa med nnattugglorna

Dagsljus vid 15-18 är ju en utmaning nu. Kanske det som spökar med.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 09:01:02 följande:
    Dagsljus vid 15-18 är ju en utmaning nu. Kanske det som spökar med.
    Nej, varför skulle jag eller andra tro att du sover bara för att du är i sovrummet och du skriver att ni varit uppe sedan 02.30? Men å andra sidan så kan du mycket väl ha sovet men du var iallefall uppe vid 4-tiden. 

Det är en fas ditt barn går igenom, det går över. 
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 10:21:43 följande:
    Nej, varför skulle jag eller andra tro att du sover bara för att du är i sovrummet och du skriver att ni varit uppe sedan 02.30? Men å andra sidan så kan du mycket väl ha sovet men du var iallefall uppe vid 4-tiden. 

Det är en fas ditt barn går igenom, det går över. 
    Du anklagade mig för att ha ljugit om tiderna.
Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning