• Anonym (Mat)

Är detta normal mängd mat på en dag?

Funderar över hur mycket mat som egentligen är normal mängd på en dag, för en vuxen människa med en genomsnittlig aktivitetsnivå. Vad säger ni - är nedanstående normalt, eller är det mer eller mindre än vad just du äter?

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    En tallrik (2 dl) yoghurt med 3-4 matskedar müsli
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe
    En kopp kaffe med en frukt eller liknande

Lunch
    Ett lagat mål mat, typ som dagens på en lunchrestaurang

Trekaffe
    En kopp kaffe + en smörgås, en risifrutti eller liknande

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Ser fram emot många svar och synpunkter :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 09:58
    Oj vad många svar jag fått!!! Tusen tack! Ska försöka svara på dem som "kräver" ett svar efter hand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 10:34
    Två saker till:

1. Med anledning av de många tumme ned som satts på inlägg som det inte finns någon världens anledning att sätta tumme ned på vill jag bara säga att det inte är jag som satt någon av dessa tummar.

2. Tänkte inte på att kön, längd och vikt så klart spelar roll för min frågeställning! Jag är hursomhelst en normalviktig kvinna som ligger strax under genomsnittslängden.
  • Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?
  • Anonym (Huy)
    Anonym (frågor) skrev 2023-12-06 11:31:25 följande:

Är du man eller kvinna?
    Hur lång är du?
    Hur ofta och mycket tränar du och rör på dig?
    Har du ett stillasittande arbete?
    Är du normalviktig eller överviktig?

Ts har svarat på detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mat) skrev 2023-12-06 10:12:32 följande:
    Och ytterligare en obegriplig tumme ned! Fattar inte... Hursomhelst - menar du att du skulle ta något sött utöver allt det andra, eller att du hellre skulle ta nåt sött än smörgåsar? Antar att du menar det första eftersom du skriver "lägga till", men man vet ju aldrig :) Är du man eller kvinna? (Tänkte inte på att kön ju spelar roll när jag skrev min TS, men det gör det ju så klart!)
    Både och, eller endera :) Fick just en sändning Turkisk Peppar så det blev en handfull sådana och en liten skål nötter igår kväll (ingen smörgås).

Om du varken går upp eller ner i vikt ligger du ju ok till med vad du äter.
  • Björkenli

@ trådstartaren 

Hehe ok du är en sån man kan vara avundsjuk på din inte går upp i vikt!;)
    Bara att gratulera!

Jag åt ungefär som du beskriver under några år.
    Jag gick upp 30 kilo. 

Jag fick ta ta bort bröd (åt bara nyttigt bröd med bra pålägg, dvs ingen fet ost eller smör eller annat som man lätt lägger på sig av), och tänkte på att inte använda någon olja alls (mina måltider var redan vad som skulle klassas nyttiga, utan feta såser tex)., sluta med yoghurt och müsli (åt bara fullkornsmusli, inga söta flingor).

Så det är ju högst individuellt hur mycket man kan äta. 

Jag åt bara för att jag var hungrig under de år jag gick upp i vikt. 

Det intressanta var att när jag gick ner i vikt testade jag att hoppa över frukost. Jag trodde det skulle bli jättejobbigt !! Men jag vande mig rätt snabbt, och faktiskt slutade jag var så hungrig även resten av dagen. 

Började undra om jag bara var så hungrig hela tiden under viktuppgången för att jag år så regelbundet och kroppen typ vande sig med det. 

🤷?♀️

• fjanten

Jag:
    Kvinna
    29 år
    174 cm
    58 kg imorse
    5 barn på 8, 7, 4, 3 och 1 år
    Tränar regelbundet men sällan hårdträning (mer i stil med joggingrundor några dagar i veckan på medelintensitetsnivå) och promenerar (var)dagligen minst en mil sammanlagt.

Äter olika varje dag. En dag är jag inte sugen på frukost, utan en slät kopp kaffe är allt jag vill ha. Då kanske det blir en större lunch sedan, men en mindre middag för jag var mätt efter lunchen, och då är jag sugen på kanske en macka på kvällen - eller kanske lite mmmmarabou 😁 Nästa dag äter jag kanske en ordentlig frukost, en normalstor lunch, någon frukt, normalstor middag, te och macka på kvällen... Det varierar ganska mycket för mig! Så din matdag du beskriver skulle kunna vara jag ena dagen, men nästa dag är det annorlunda...

• Anonym (Kvinna 38 år)

Jag har ätit 1261,4 kalorier idag, det känns för lite? Men jag är proppmätt och vill nog inte äta mer

Provade för skojs skull att räkna vad jag äter en dag

• Anonym (Tre)

Fram till 30-35 så kunde jag också äta så utan att det påverkade vikt eller kroppsform men sen så kom kilona sakta krypande och kroppen började förändra sig.

nu efter 40 så har det dessutom blivit svårare och svårare att bli av med övervikt, trotts kalori-räknande och regelbunden träning så sitter det som sten.

så passa på och njut och var tacksam för att du har en bra ämnesomsättning.

• Anonym (Huy)
    Anonym (Kvinna 38 år) skrev 2023-12-06 20:14:12 följande:

Jag har ätit 1261,4 kalorier idag, det känns för lite? Men jag är proppmätt och vill nog inte äta mer

Av nyfikenhet - vad har du ätit som ger så få kcal och sån hög mättnad?
  • Anonym (Kvinna 38 år)
    Anonym (Huy) skrev 2023-12-06 20:34:13 följande:
    Av nyfikenhet - vad har du ätit som ger så få kcal och sån hög mättnad?
    1 ägg
    1 dl tomatpure
    2 dl fil
    1 dl blåbär
    20 g smör
    1 kopp kaffe 
    3 skivor ost
    1 msk majonnäs
    10 ml torskleverolja 
    1 msk smör
    5 dl blandade grönsaker (morötter, blomkål, ärtor, broccoli, gröna bönor)
    20 g smör
    1 msk kakao
    1 krm grönt steviapulver
    60 g vegokorv
  • Aniiee
    Anonym (Kvinna 38 år) skrev 2023-12-06 20:14:12 följande:

Det är väl ungefär 1000 kcal mindre än jag har ätit så för mig... ja, det är för lite. Men jag äter som en häst. För en stillasittande kvinna av medellängd och lagom vikt är det bara typ 400 kcal "för lite" (1600 kcal brukar räknas som normalbehovet för en average kvinnlig kontorsarbetare som tränar lätt 1-3 gånger i veckan), men det beror på lite.

Till TS: Ja, det låter väl rätt normalt. De flesta äter väl kanske inte 3 mindre mål men en del gör det. Beror väl på en massa saker men är du nöjd åt båda håll så är det ju bra för dig.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Huy)
    Anonym (Kvinna 38 år) skrev 2023-12-06 20:43:35 följande:
    1 ägg
    1 dl tomatpure
    2 dl fil
    1 dl blåbär
    20 g smör
    1 kopp kaffe 
    3 skivor ost
    1 msk majonnäs
    10 ml torskleverolja 
    1 msk smör
    5 dl blandade grönsaker (morötter, blomkål, ärtor, broccoli, gröna bönor)
    20 g smör
    1 msk kakao
    1 krm grönt steviapulver
    60 g vegokorv
    Och du är proppmätt på det där? Det låter orimligt i mina öron. 
Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?