• Anonym (Mat)

Är detta normal mängd mat på en dag?

Funderar över hur mycket mat som egentligen är normal mängd på en dag, för en vuxen människa med en genomsnittlig aktivitetsnivå. Vad säger ni - är nedanstående normalt, eller är det mer eller mindre än vad just du äter?

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    En tallrik (2 dl) yoghurt med 3-4 matskedar müsli
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe
    En kopp kaffe med en frukt eller liknande

Lunch
    Ett lagat mål mat, typ som dagens på en lunchrestaurang

Trekaffe
    En kopp kaffe + en smörgås, en risifrutti eller liknande

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Ser fram emot många svar och synpunkter :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 09:58
    Oj vad många svar jag fått!!! Tusen tack! Ska försöka svara på dem som "kräver" ett svar efter hand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 10:34
    Två saker till:

1. Med anledning av de många tumme ned som satts på inlägg som det inte finns någon världens anledning att sätta tumme ned på vill jag bara säga att det inte är jag som satt någon av dessa tummar.

2. Tänkte inte på att kön, längd och vikt så klart spelar roll för min frågeställning! Jag är hursomhelst en normalviktig kvinna som ligger strax under genomsnittslängden.
  • Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?
  • Auditanne

Lite svårt att bedöma utan mer info om kalorimängd, din vikt, längd och kön.

Dumt att dricka kaffe på kvällen kan jag tycka. Om det inte är decaf då.

• Studentpappa

Är väl omöjligt att säga utifrån beskrivningen lunch och middag. Det kan ju innebära hur mycket eller lite mat som helst. 

jag äter frukost, lunch och middag och oftast inga mellanmål. Blir oftast en frukt eller två någon gång under dagen. Man 90 kg tränar rätt bra men jobbar på kontor. 

frukost tre mackor, ett ägg och två glas lättmjölk. 
    äter jag tex stuvade makaroner och korv äter jag typiskt 2,5-3dl pasta och 4-5 skivor falukorv. Dricker oftast vatten till maten. 

efter träning  tar jag en shake och äter något ägg. 

Ride it like you stole it
  • Björkenli

Tror många skulle kunna äta den mängden. 
    Men de flesta skulle nog också gå upp i vikt på den kosten. 

Bara gissar att detta blir minst 2500 kcal, ev upp mot 3000 kcal beroende på lunchen

Alla mackor + risifrutti- säkert ca 1000kcal
    En lunch om man köper ute minst 700kcal , middagen lika mycket.

Tallrik yoghurt med musli säkert minst 250kcal

2650kcal. 

Nu bara uppskattar jag förstås men borde bli över vad den genomsnittliga personen äter. 

Mackor ger ju väldigt lite mättnad per kalori, så om du vill gå ner i vikt skulle jag testa att bara ta bort mackorna och ersätta med tex frukt, eller bär och lite yoghurt.

Mängd mat är komplext. Man behöver inte få så stora volymer mat om det är energirikt, men väldigt stora volymer om man mest äter väldigt lågkalori kost. 

Ju mer processad maten är desto sämre blir kroppen på att känna av kalorierna i maten, och därmed sämre att känna sig mätt och nöjd. 

Så länge man håller sig borta från bröd, socker, olja och annan väldigt energität kost  så klarar fe flesta sig väldigt bra.

• Lönnsirap
    Anonym (Huy) skrev 2023-12-05 22:09:15 följande:
    Va? Frukost , lunch och middag och två mellis är väl på inget vis onormalt?

Tror mer att många som lägger på sig vikt gör så pga intag av sötebröd och alkohol. Inte pga yoghurt till frukost och mellis.
    Precis, det är absolut inget konstigt att äta såsom trådstartaren beskriver. Men för många, däribland mig ÄR det för mycket!

Skit samma om många går upp i vikt av sötebröd och alkohol... TS ville veta om detta är normalt och det finns verkligen möjlighet att variera hur man äter, vilket jag personligen ser som mer sunt.

I min värld är det tämligen normalt att faktiskt anpassa sin mathållning efter såväl livsstil och kropp. 5 mål mat, varav ett är på en dagens lunch är väldigt lagom för vissa, och faktiskt för mycket för andra.

Det är väldigt svårt att veta vad "något liknande" till frukt är. I min värld är detta inte något nyttigt, utan något som lyckas marknadsföra sig som nyttigt.
  • Agda90
    Anonym (Mat) skrev 2023-12-05 17:56:02 följande:
    Funderar över hur mycket mat som egentligen är normal mängd på en dag, för en vuxen människa med en genomsnittlig aktivitetsnivå. Vad säger ni - är nedanstående normalt, eller är det mer eller mindre än vad just du äter?

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe

Lunch

Trekaffe

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Den mängden mat hade jag aldrig fixat. Jag är kvinna i 40 års åldern, tränar 3-4, ibland 5 gånger i veckan. 
    Så här äter jag:

Frukost,
    Äggröra på 2 ägg, någon grönsak till
    En kopp grönt te

En kopp te vid tio tiden. Kanske en frukt

Lunch
    En tonfisksallad eller rester från gårdagens middag men hälften grönsaker

Eftermiddags rasten
    En kopp te, kanske en näve nötter. Är det träningsdag äter jag även några morötter

Middag:
    Igår blev det tacos med hammagjord guacamole och grönsaker. 

Jag äter inte spannmål eller mejerier. 
  • Lynx123

Hej! Skulle vara intressant att veta hur lång du är, hur mycket du väger, kön och aktivitetsnivå.

• Anonym (Lite men ofta)
    Anonym (Huy) skrev 2023-12-05 19:54:06 följande:
    Hoppas att du ber om en mindre portion då och inte kastar maten?
    Antingen brukar jag dela med en kollega som inte har problem att äta en större portion eller så ber jag om att få resten nerpackat så jag kan ta hem, vilket oftast är ok. Jag har frågat på alla lunchställe omkring mig att få en mindre portion eller beställa från barnmenyn men bara ett ställe går med på det. 
  • Anonym (Huy)
    Agda90 skrev 2023-12-06 08:19:21 följande:
    Den mängden mat hade jag aldrig fixat. Jag är kvinna i 40 års åldern, tränar 3-4, ibland 5 gånger i veckan. 
    Så här äter jag:

Frukost,
    Äggröra på 2 ägg, någon grönsak till
    En kopp grönt te

En kopp te vid tio tiden. Kanske en frukt

Lunch
    En tonfisksallad eller rester från gårdagens middag men hälften grönsaker

Eftermiddags rasten
    En kopp te, kanske en näve nötter. Är det träningsdag äter jag även några morötter

Middag:
    Igår blev det tacos med hammagjord guacamole och grönsaker. 

Jag äter inte spannmål eller mejerier. 
    Fast din mängd är ju väldigt lite skillnad mot ts?
  • Anonym (nja)
    Anonym (Mat) skrev 2023-12-05 17:56:02 följande:

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe

Lunch

Trekaffe

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Jag är en frukostätare och alltid hungrig på morgonen, men din frukost skulle jag inte klara av att få i mig. Jag skulle äta en av de sakerna, alltså antingen två mackor eller yoghurt med musli. 

Om jag hade ätit båda delarna så skulle jag definitivt inte äta något på förmiddagen, det gör jag oftast inte ändå. 

Resten av dagen låter hyfsat rimlig. Men jag äter inga mellanmål längre, det gjorde jag när jag var yngre, fram till ca 30-års ålder. Kan ta nåt litet på eftermiddagen eller kvällen ibland, men inte som rutin, och inte för att jag behöver det, utan det räknas som utrymme/okynnesätande i så fall. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (Huy) skrev 2023-12-05 22:09:15 följande:
    Va? Frukost , lunch och middag och två mellis är väl på inget vis onormalt?

Tror mer att många som lägger på sig vikt gör så pga intag av sötebröd och alkohol. Inte pga yoghurt till frukost och mellis.
    Energi in och energi ut, det är totalen som räknas.

Och en yngre person kan ofta äta den mängden och de måltiderna, men med åldern så minskar energibehovet och då får man skära ner om man vill hålla vikten. 

Och TS äter ju tex Risifrutti, som är både sött och energirikt. 
Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?