• Anonym (Mat)

Är detta normal mängd mat på en dag?

Funderar över hur mycket mat som egentligen är normal mängd på en dag, för en vuxen människa med en genomsnittlig aktivitetsnivå. Vad säger ni - är nedanstående normalt, eller är det mer eller mindre än vad just du äter?

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    En tallrik (2 dl) yoghurt med 3-4 matskedar müsli
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe
    En kopp kaffe med en frukt eller liknande

Lunch
    Ett lagat mål mat, typ som dagens på en lunchrestaurang

Trekaffe
    En kopp kaffe + en smörgås, en risifrutti eller liknande

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Ser fram emot många svar och synpunkter :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 09:58
    Oj vad många svar jag fått!!! Tusen tack! Ska försöka svara på dem som "kräver" ett svar efter hand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 10:34
    Två saker till:

1. Med anledning av de många tumme ned som satts på inlägg som det inte finns någon världens anledning att sätta tumme ned på vill jag bara säga att det inte är jag som satt någon av dessa tummar.

2. Tänkte inte på att kön, längd och vikt så klart spelar roll för min frågeställning! Jag är hursomhelst en normalviktig kvinna som ligger strax under genomsnittslängden.
  • Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?
  • Anonym (Jenny)

Det är mer och fler mål än vad jag äter. Om du är man och tränar mycket är det nog lagom. 
    Om jag äter middag sent kan jag ta ett mellanmål på eftermiddagen, men i så fall ingen kvällsmat. Om jag äter middag tidigt kan jag äta något på kvällen, men i så fall inget mellanmål på eftermiddagen. Risifrutti är väldigt sött, och inget som varken jag eller mina barn äter regelbundet. 

• Anonym (Greta)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-12-05 18:46:05 följande:

Det är mer och fler mål än vad jag äter. Om du är man och tränar mycket är det nog lagom. 
    Om jag äter middag sent kan jag ta ett mellanmål på eftermiddagen, men i så fall ingen kvällsmat. Om jag äter middag tidigt kan jag äta något på kvällen, men i så fall inget mellanmål på eftermiddagen. Risifrutti är väldigt sött, och inget som varken jag eller mina barn äter regelbundet. 

Du umgås inte med många män som tränar mycket, vad? Jösses?
  • Anonym (Huy)

Shit vad lite alla ni kvinnor i tråden äter! Är själv tjej och normalviktig och äter typ sådär.

Mat är gott.

• Anonym (Anonym)

Är du en man? Jag skulle aldrig kunna få i mig så mycket mat. Är en kvinna 160 å väger 50. Äter hälften av det du skrivit å blir mätt.

• Anonym (e)
    Anonym (Huy) skrev 2023-12-05 18:59:22 följande:

Shit vad lite alla ni kvinnor i tråden äter! Är själv tjej och normalviktig och äter typ sådär.

Mat är gott.

De kan inte heller hålla sig från tjuvnyp och förfäran över hur andra äter.  Konstigt att folk får ätstörningar när folk inte ens kan uttrycka sig vettigt i skrift där man har tid att tänka efter.
  • Anonym (Huy)
    Anonym (e) skrev 2023-12-05 19:26:33 följande:
    De kan inte heller hålla sig från tjuvnyp och förfäran över hur andra äter.  Konstigt att folk får ätstörningar när folk inte ens kan uttrycka sig vettigt i skrift där man har tid att tänka efter.

Tänkte exakt samma. 

Ser absolut inget onormalt med TS mat. Frukost lunch och middag, två mellis och ett kvällsmål om man är uppe länge. 

Fullt normalt.

• Dr Nail

Frosseri. Det räcker gott och väl med en måltid om dagen, och frukost ska man absolut inte äta. Man tappar all form när man äter frukost, både fysiskt och psykiskt. En måltid om dagen, efter att ha jobbat hårt så maten blir en form av belöning - det håller en i trim.

• Anonym (Lite men ofta)

Det beror ju på. Själv äter jag ca varannan timme så 8 måltider per dag men jag äter inte så mycket varje gång. Til exempel din frukost skulle vara 2 måltider för mig. En portion på en lunchrestaurang är ju lite vagt eftersom de kan vara väldigt olika stora men de restaurangerna jag går till på lunch äter jag 1/2-2/3 av portionerna. 

• Anonym (Huy)
    Anonym (Lite men ofta) skrev 2023-12-05 19:51:04 följande:

Det beror ju på. Själv äter jag ca varannan timme så 8 måltider per dag men jag äter inte så mycket varje gång. Til exempel din frukost skulle vara 2 måltider för mig. En portion på en lunchrestaurang är ju lite vagt eftersom de kan vara väldigt olika stora men de restaurangerna jag går till på lunch äter jag 1/2-2/3 av portionerna. 

Hoppas att du ber om en mindre portion då och inte kastar maten?
  • Lönnsirap

Det finns inga normala människor med genomsnittlig aktivitetsnivå som går runt och ständigt äter lika mycket precis som att det inte finns en lunchrestaurang som serverar fullständigt rimlig mängd mat för ALLA sina gäster.

Jag ser inget onormalt med kosthållningen, men vi är nog rätt många som faktiskt inte kan äta så mycket under en dag. Antingen p.g.a aptiten, eller p.g.a att vi då faktiskt lägger på oss något halvkilo i månaden.....

Många siktar ju på att behålla vikten och behöver liksom inte så mycket mat ALLA dar som det som beskrivs. För min del är detta lagom om jag är på cykelsemester, eller åker skidor en vecka. Eller vandrar.

I vardagen så brukar jag bara äta en macka till frukost + 9 fika, eller något större tidigare, eller vid 9.
    Lunchrestaurang äter jag tämligen sällan. Och som dagarna är det antingen något litet, eftersom dagens var tillräckligt för mer än halva dagen, eller faktiskt något större eftersom lunchen må ha varit stor, men faktiskt inte höll varken mättnad, eller energi särskilt länge. 

På kvällen äter jag ofta någon smörgås, men faktiskt bara om jag är hungrig. Och kaffe dricker jag bara på kvällen OM jag druckit alkohol, vilket är tämligen sällan.

Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?