• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Vixens

Är så sjukt nervös! 😣 Har äggplock imorgon bitti och har sånna skräckminnen från vår tidigare ivf då jag blev översrimmulerad... Minns inte hur det kändes före äggplocket då, utan bara själva plockandet och efteråt. Jag hade så jädrans ont. Tror inte jag är överstimulrrad denna gång, men eftersom jag inte minns hur det var sist så är jag inte heller helt säker. Vet inte heller om smärtan jag kommer ihåg var pga av överstimuleringen eller bara själva plocket.. Ja, ni hör ju hur det snurrar i skallen 😵?💫..

Hur har ni andra upplevt äggplocket? ????

I fredags fanns det i alla fall 11 äggblåsor i varierande storlek, blir spännande att se hur många ägg det är! Sist blev det 12 ägg av 12 blåsor och av det 1 bebis ♥️. 

Antalet är ju inte det viktigaste, men det vore kul att få något till frysen denna gång för framtida syskon 😌. 

• LMSM

Hej, 

äggplock 8 igår och de fick ut helt okej antal ägg (9 mogna av 10 blåsor) på lägre dos än tidigare ( 225 bemfola + 75 menopour) samt gubbel ovitrelle. 

Imorse ringde de och sa att endast 4 av de 9 mogna äggen hade blivit befruktade trots ICSI. Antagligen på grund av dålig kvalitet. 

Vi kommer vänta till dag fem för återföring trots få ägg då jag inte orkar lida mig igenom ruvardagar igen. De är alldeles för tunga och läkaren säger nu att labb och livmoder är same same. 

Jag har nu fått ut totalt 79 ägg ( en del såklart omogna och befruktade) totalt 37 befruktade och än så länge aldrig ett endast plus. Ingenting till frysen heller. 

Är det någon här som blivit gravid på över 37 antal befruktade ägg eller fler ägg ut än så här? Tänker att det inte är någon ide att räkna antal äggplock utan snarare antal ägg ut/ befruktade ägg då man får ut så olika antal. Känner bara att det är lönlöst för mig att fortsätta men kan inte sluta heller. 

• BaeA
    LMSM skrev 2024-11-05 14:43:35 följande:

Hej, 

äggplock 8 igår och de fick ut helt okej antal ägg (9 mogna av 10 blåsor) på lägre dos än tidigare ( 225 bemfola + 75 menopour) samt gubbel ovitrelle. 

Imorse ringde de och sa att endast 4 av de 9 mogna äggen hade blivit befruktade trots ICSI. Antagligen på grund av dålig kvalitet. 

Vi kommer vänta till dag fem för återföring trots få ägg då jag inte orkar lida mig igenom ruvardagar igen. De är alldeles för tunga och läkaren säger nu att labb och livmoder är same same. 

Jag har nu fått ut totalt 79 ägg ( en del såklart omogna och befruktade) totalt 37 befruktade och än så länge aldrig ett endast plus. Ingenting till frysen heller. 

Är det någon här som blivit gravid på över 37 antal befruktade ägg eller fler ägg ut än så här? Tänker att det inte är någon ide att räkna antal äggplock utan snarare antal ägg ut/ befruktade ägg då man får ut så olika antal. Känner bara att det är lönlöst för mig att fortsätta men kan inte sluta heller. 

Heja dig, grym du är som kämpar på! Måste bli något guldägg snart tycker man. jag håller på tar sprutor för mitt fjärde plocka, min befruktningsgrad ser ut enligt följande; 

Plock 1 11/19 ägg befruktade 

Plock 2 28/30 ägg befruktade 

Plock 3 1/8 ägg befruktade 

De två första plocken gjordes sommaren 2023 med 275 menopur första fick jag inget till frysen eller återfört. Andra 5 st 5-6 dagars blaston som återförts med enbart ett som fäst med MF i vecka 9.

runda 3 och 4 har dosen sänkts till 225 menopur, hoppas bara att förra cyklen var otur efter MF. Var på VUL igår och man kunde se 17 folliklar i samma storlek. ska tillbaka på fredag och sedan preppa för plock i början av nästa vecka. 

Ledsen att du inte fått några till frysen, så frustrerande när man inte förstår grundorsaken. Ser man något fragmentering eller så, eller vad anser de vars ?fel? har du provet att ändra kosten för att förbättra kvaliteten? 

• LMSM
    BaeA skrev 2024-11-05 21:33:40 följande:
    Heja dig, grym du är som kämpar på! Måste bli något guldägg snart tycker man. jag håller på tar sprutor för mitt fjärde plocka, min befruktningsgrad ser ut enligt följande; 

Plock 1 11/19 ägg befruktade 

Plock 2 28/30 ägg befruktade 

Plock 3 1/8 ägg befruktade 

De två första plocken gjordes sommaren 2023 med 275 menopur första fick jag inget till frysen eller återfört. Andra 5 st 5-6 dagars blaston som återförts med enbart ett som fäst med MF i vecka 9.

runda 3 och 4 har dosen sänkts till 225 menopur, hoppas bara att förra cyklen var otur efter MF. Var på VUL igår och man kunde se 17 folliklar i samma storlek. ska tillbaka på fredag och sedan preppa för plock i början av nästa vecka. 

Ledsen att du inte fått några till frysen, så frustrerande när man inte förstår grundorsaken. Ser man något fragmentering eller så, eller vad anser de vars ?fel? har du provet att ändra kosten för att förbättra kvaliteten? 

Ja jag hoppas det eller så finns det helt enkelt inga haha. 
    å va skönt med så många blaston i frysen även om jag förstår att det fortfarande är förkrossande att ingen fäst. Men det borde ju gå snart då du fått så pass många blaston och dessutom blivit gravid. 

Nej man ser ingenting och läkarna har uttryckt att de inte förstår att det inte går just för att mina ägg ser så bra ut på dag två. DVs kvaliteten (det man ser) på flera embryon varje gång ser jättefin ut. Alla är såklart inte lika fina men har haft flera 9,1-10 poängs embryon dag två helt utan fragmentering som de säger ser ut som skolboksexempel. Slutsatsen är väl då att det är något inuti äggen som är fel dvs den genetiska koden som gör så de inte klarar sig från dag 3. Det är väl egentligen det avgörande och jag tror inte att just det går att förändra med kost osv. 

Av alla ägg som jag vet som man fortsatt odla (har fått tillbaka dag 3 och 2 i princip alla gånger) har jag fått en enda väldigt tidig blasto som sen slutade dela sig helt och en morula. 

Jag har ändrat kosten vid flera tillfällen under de här två åren. Försökt undvika gluten begränsat snabba kolhydrater, ätit massa grönsaker vilket jag iof alltid gjort, inte ätit godis kakor osv, inkluderat nötfärs, försökt få i mig massa antioxidanter som Acai varje dag osv. inte druckit alkohol på 5 månader emellanåt.

ingenting verkar göra någon skillnad men sedan skyller man ändå såklart på att man tex ätit socker och gluten och druckit alkohol i anslutning till att man påbörjade behandlingen de gånger man gjort det och det inte gått hehe. 

Har du ändrat ngt annat i din kost jag inte tänkt på??
  • Lolo92

Hej gruppen! Jag och min fru (queerpar) har gjort vår första återföring av en 5 dagars blasto. (Blev totalfrys efter äggplock pga risk för överstimulering.

Vi är idag inne på RD7. Satt in i naturlig cykel. Tog ett tidigt CB test imorse och vi vet inte om vi vågar hoppas på det vi tror är ett svagt svagt streck. Har någon annan haft supersvagt på RD7 som sen blivit starkare? Vi gick igenom ett tidigt missfall i våras så såklart lite extra nerviga nu. 

• BaeA
    LMSM skrev 2024-11-06 09:38:58 följande:
    Ja jag hoppas det eller så finns det helt enkelt inga haha. 
    å va skönt med så många blaston i frysen även om jag förstår att det fortfarande är förkrossande att ingen fäst. Men det borde ju gå snart då du fått så pass många blaston och dessutom blivit gravid. 

Nej man ser ingenting och läkarna har uttryckt att de inte förstår att det inte går just för att mina ägg ser så bra ut på dag två. DVs kvaliteten (det man ser) på flera embryon varje gång ser jättefin ut. Alla är såklart inte lika fina men har haft flera 9,1-10 poängs embryon dag två helt utan fragmentering som de säger ser ut som skolboksexempel. Slutsatsen är väl då att det är något inuti äggen som är fel dvs den genetiska koden som gör så de inte klarar sig från dag 3. Det är väl egentligen det avgörande och jag tror inte att just det går att förändra med kost osv. 

Av alla ägg som jag vet som man fortsatt odla (har fått tillbaka dag 3 och 2 i princip alla gånger) har jag fått en enda väldigt tidig blasto som sen slutade dela sig helt och en morula. 

Jag har ändrat kosten vid flera tillfällen under de här två åren. Försökt undvika gluten begränsat snabba kolhydrater, ätit massa grönsaker vilket jag iof alltid gjort, inte ätit godis kakor osv, inkluderat nötfärs, försökt få i mig massa antioxidanter som Acai varje dag osv. inte druckit alkohol på 5 månader emellanåt.

ingenting verkar göra någon skillnad men sedan skyller man ändå såklart på att man tex ätit socker och gluten och druckit alkohol i anslutning till att man påbörjade behandlingen de gånger man gjort det och det inte gått hehe. 

Har du ändrat ngt annat i din kost jag inte tänkt på??

Så himla frustrerande situation för dig, hade varit så mycket enklare om man visste vad som var fel så man kunde försöka optimera de förutsättningarna. Har ju också känt samma, men ska till nu till näst plock om vi får några dag 5 testa n-pgt testa dem för vår klinik kan heller inte förstå vad som är fel. ska ni testa att göra det om de tror att det är något inuti?

Jag har ju själv identifierat ureaplasma som jag fick antibiotika för med sista kuren i april och sedan även något förhöjda NK celler i blodet, vill dock att det ska kontrolleras mer när jag tar immundämpande (intralipid). så hoppas också att min kropp känner sig redo snart och vill behålla ett embryo snart. 

samma som du gällande kosten, går liksom inte att helt stanna upp sitt liv under flera år, så för mig har det också främst varit alkohol och socker samt gluten som jag inte åt innan heller. Så har tyvärr inget bra tips att dela när så många befruktade stannar av dag tre. har ni även testat Zymot? När man väljer ut de bästa av simmarna och sedan gör PICSI? 

• SaraE1990

Hej

jag har skrivit lite tidigare i tråden hur många IVF försök jag gjort. 

försök 1- fick ut 5 ägg - endast 1 befruktad. Negativt grav-test. 
    försök 2- fick ut 8 ägg- 2 befruktade. ett  återföring och ett till frysen. 

försök 3 med frysåterföring nu på lördag 9/11 😊🙌🏻🙏🏼 så hoppas att stjärnora och planeterna står rätt nu!!!

Har länge haft problem med mina leder och sedan senaste IVF försöket varit extremt trött och ledvärken blivit värre. 
    vet inte om det är för att jag måste äta p-piller för att få mens. Någon mer som upplevt symptom av p-piller? 

var också till HC för att jag Just har haft så ont i lederna och varit så trött dom senaste månaderna. 

läkaren från HC ringde och sa att jag hade låga sköldkörtelvärden, inte mkt men jag skulle få levaxin.
    är det någon som har problem med sköldkörteln och också har svårt att få barn?

Jag tycker att det borde finnas ett samband mellan alla kroppsliga problem med ledvärk, trötthet, energilöshet, att jag inte har haft mens på 15 år och min barnlöshet. 

Jag ska tillägga att jag har varit nykterist i 6 år, slutat dricka koffein, äter inte godis, chips och halvfabrikat sedan 2011. tränar och rör mig mycket, är allmänt hälsosam. 

det har inte lett till graviditet?däremot Har jag varit kronisk stressad i flera år..blir ännu mer stressad när man gjort återföring. Tror inte det är bra om kroppen ska kunna utveckla ett barn. 

• XcxX
    Lolo92 skrev 2024-11-06 10:42:01 följande:

Hej gruppen! Jag och min fru (queerpar) har gjort vår första återföring av en 5 dagars blasto. (Blev totalfrys efter äggplock pga risk för överstimulering.

Vi är idag inne på RD7. Satt in i naturlig cykel. Tog ett tidigt CB test imorse och vi vet inte om vi vågar hoppas på det vi tror är ett svagt svagt streck. Har någon annan haft supersvagt på RD7 som sen blivit starkare? Vi gick igenom ett tidigt missfall i våras så såklart lite extra nerviga nu. 

Hej!

Jag o min fru gjorde IVF, ET i naturlig cykel i september. Testade med RFSL gravtest på RD6 o fick svagt positivt. Då hade Otrivellen hunnit gå ut. Fortsatte testa typ varje dag ett tag framåt för o se stegring. 

Är nu i v10. Håller tummarna för dig o din fru, lycka till 🌈

• XcxX
    XcxX skrev 2024-11-08 12:23:38 följande:

Hej!

Jag o min fru gjorde IVF, ET i naturlig cykel i september. Testade med RFSL gravtest på RD6 o fick svagt positivt. Då hade Otrivellen hunnit gå ut. Fortsatte testa typ varje dag ett tag framåt för o se stegring. 

Är nu i v10. Håller tummarna för dig o din fru, lycka till 🌈

PS. hade också 5-dagars blasto.
  • LMSM
    BaeA skrev 2024-11-06 11:38:58 följande:

Så himla frustrerande situation för dig, hade varit så mycket enklare om man visste vad som var fel så man kunde försöka optimera de förutsättningarna. Har ju också känt samma, men ska till nu till näst plock om vi får några dag 5 testa n-pgt testa dem för vår klinik kan heller inte förstå vad som är fel. ska ni testa att göra det om de tror att det är något inuti?

Jag har ju själv identifierat ureaplasma som jag fick antibiotika för med sista kuren i april och sedan även något förhöjda NK celler i blodet, vill dock att det ska kontrolleras mer när jag tar immundämpande (intralipid). så hoppas också att min kropp känner sig redo snart och vill behålla ett embryo snart. 

samma som du gällande kosten, går liksom inte att helt stanna upp sitt liv under flera år, så för mig har det också främst varit alkohol och socker samt gluten som jag inte åt innan heller. Så har tyvärr inget bra tips att dela när så många befruktade stannar av dag tre. har ni även testat Zymot? När man väljer ut de bästa av simmarna och sedan gör PICSI? 

ja alltså det är verkligen så jobbigt att inte veta eller förstå vad som är fel men det är med största sannolikhet genetisks koden i samtliga av mina ägg so är fel men som inte visas på sånna dna-test.

men för att testa äggen krävs ju att de är blastocyster så för min del är det inte ens aktuellt. Det är ju jättebra om de kan testa dina blastocyster och se så man stoppar in en bra och slipper gå igenom massa försök som inte skulle gå. hoppas det hjälper! 

Detta att du har ureplasma och nk celler förhindrar inte dig att få blastocyster utan det kan göra så det blir svårare att fästa eller? 

Nje precis Man kan ju inte sluta leva helt under så här lång tid och det är såp jobbigt när ivf ska på kontrollera hela ens liv. Självklart skyller jag nu mitt dåliga resultat på att jag ätit vad jag vill på helgerna nu senaste månaderna. 

Jag fick precis ett jättetråkigt samtal till från cvl. Skulle förhoppningsvis ha haft återföring imorgon dag fem och de skulle ha ringt då  om det inte blev ngt men de ringde redan idag. Av fyra ägg är ett på 6 celler ett på 5 och två på fyra idag dag 4.. Katastrof alltså.

Ska räkna med att det inte blir återföring imorgon mao, det hade jag iof redan räknat med men hade hoppats på att det skulle finnas lite hopp för ngn i alla fall. inte att de skulle sluta på max 6 ynka celler.  Jag går sönder och nu verkar det bara bli sämre och sämre resultat
Svar på tråden IVF/ICSI 2024