• Marsipan

Klasskassa, irritation

Åh så irriterad just nu, kanske befogat kanske inte!

men det här med insamling till klasskassan och att vi alla ska ?dra samma strå?. Nu kastar jag ur mig mitt jobbiga och ni får säga vad ni tycker eller hur ni hanterar dessa situationer.

jag har två barn som går i skolan, yngsta bara i förskoleklass just nu. Och så ska vi ha den ?årliga förtrollande julmarknaden? 
    och nu ska det preppas för marknad nästa vecka.. och jag vill bara explodera av vrede och irritation. varje år har äldre barnets klass sålt för 3000-3500kr. På 25-27 barn. den divisionen klarar ni nog av själv att beräkna hur mycket ett barn drar in. 

hur kan man som föräldrar tycka att det är lönsamt och roligt att lägga antal hundra kronor till julbak osv som ska säljas för lite och ingenting?

som i mitt exempel: jag bläddrade på listan och såg att ?koka saft? var ledigt. Så jag tog den för att bli av med massa bär i frysen. Så jag dubbelkollar med klassföräldrar om prissättning osv. De rekommenderade 20kr/flaska. grymt tänkte jag tills jag skulle inhandla glasflaskor och socker. Bara där har det kostat mig mer än 20kr då flaskan kostade 19kr/st.

jag kan hålla på i evigheter men hur gör andra när man känner att det är orimligt att hålla på såhär? Jag skänker ju hellre pengar till klasskassan direkt för att slippa allt det där med hets om att göra saker till en julmarknad mitt i december.

nu Har jag fått ur mig lite irritation!!

• Svar på tråden Klasskassa, irritation
  • Sunflora
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-07 08:31:30 följande:
    Vad dillar du om? Det är klart man får skänka pengar direkt. Det är ingen gåva utan en insamling till gemensamt konto för att barnen ska kunna roa sig på något sätt. Om detta är något som föräldrarna gör utan skolans inblandning finns inga som helst hinder. Om det är skolan som anordnar så har de ingen rätt att kräva större betalningar och man har som förälder rätt att betala för sitt barns biljett/inträde separat.
    Jag har aldrig hört talas om att skolan inte är inblandad alls oftast är det en hybrid där julmarknaden sker på skolans område, planering sker efter föräldramöten (som är i skolans lokaler) mm Skolan ska vara avgiftsfri därför får man inte ge pengar direkt. 
  • Anonym (Eh)
    Sunflora skrev 2023-12-07 12:02:19 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att skolan inte är inblandad alls oftast är det en hybrid där julmarknaden sker på skolans område, planering sker efter föräldramöten (som är i skolans lokaler) mm Skolan ska vara avgiftsfri därför får man inte ge pengar direkt. 
    Många skolresor numera anordnas av klassföräldrarna. Då står de som ansvariga om något händer under resan också. Att planering sker på föräldramöten eller att marknader hålls på skolans mark har inte med saken att göra. Skolan ska mycket riktigt vara avgiftsfri men då är det INTE skolan som har ansvar när man gör på detta sätt, så det är inte frågan om att snika sig förbi systemet utan en mycket mer praktisk vinkel.
  • Anonym (Donna)

Jag engagerade mig aldrig i sånt utan pyntade in en summa istället, för att slippa att bök.

• Anonym (Eh)
    Sunflora skrev 2023-12-07 12:02:19 följande:
    Kan också tillägga att eleverna då förväntas ansöka om ledighet från skolan och det kan till och med vara så att någon lärare följer med, fast de inte varit med om att beställa biljetter mm.
  • Sunflora
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-07 12:17:08 följande:
    Många skolresor numera anordnas av klassföräldrarna. Då står de som ansvariga om något händer under resan också. Att planering sker på föräldramöten eller att marknader hålls på skolans mark har inte med saken att göra. Skolan ska mycket riktigt vara avgiftsfri men då är det INTE skolan som har ansvar när man gör på detta sätt, så det är inte frågan om att snika sig förbi systemet utan en mycket mer praktisk vinkel.
    Sker det på skolans område måste man följa skolans regler. 
  • Anonym (Eh)
    Sunflora skrev 2023-12-07 12:27:47 följande:
    Sker det på skolans område måste man följa skolans regler. 
    Du fattar tydligen inte vad jag skriver. Skolans regler, vad har det med saken att göra??
  • Anonym (Uu)

Det är väl för barnen ni gör det, dom får en upplevelse att sälja lite och så får dom göra nå skoj för pengen.

jag själv stod på julmarknad förra helgen och såg glädjen i barnen. 
    samt att dom samlades i grupper och bakade helgen innan

sen om du är sur och bitter så tänk om tyck jag

• Anonym (Ui)

Nej fy, jag hade slängt ner en hundring i kassan istället. Det blir ju ännu mer pengar om du räknar in dina arbetstimmar också. 

• Sunflora
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-07 14:00:40 följande:
    Du fattar tydligen inte vad jag skriver. Skolans regler, vad har det med saken att göra??
    Jag har förstått att du har svårigheter med läsförståelsen. Vill de använda skolans område får de följa skolans regler. 
  • Anonym (Eh)
    Sunflora skrev 2023-12-07 19:02:15 följande:
    Jag har förstått att du har svårigheter med läsförståelsen. Vill de använda skolans område får de följa skolans regler. 
    Som lärare kan jag försäkra dig att det inte är något fel på min läsförståelse. Ditt snack om skolans område och skolans regler har INGET att göra med hur man får/kan betala till en klasskassa eller hur skolresor anordnas.
Svar på tråden Klasskassa, irritation