• Marsipan

Klasskassa, irritation

Åh så irriterad just nu, kanske befogat kanske inte!

men det här med insamling till klasskassan och att vi alla ska ?dra samma strå?. Nu kastar jag ur mig mitt jobbiga och ni får säga vad ni tycker eller hur ni hanterar dessa situationer.

jag har två barn som går i skolan, yngsta bara i förskoleklass just nu. Och så ska vi ha den ?årliga förtrollande julmarknaden? 
    och nu ska det preppas för marknad nästa vecka.. och jag vill bara explodera av vrede och irritation. varje år har äldre barnets klass sålt för 3000-3500kr. På 25-27 barn. den divisionen klarar ni nog av själv att beräkna hur mycket ett barn drar in. 

hur kan man som föräldrar tycka att det är lönsamt och roligt att lägga antal hundra kronor till julbak osv som ska säljas för lite och ingenting?

som i mitt exempel: jag bläddrade på listan och såg att ?koka saft? var ledigt. Så jag tog den för att bli av med massa bär i frysen. Så jag dubbelkollar med klassföräldrar om prissättning osv. De rekommenderade 20kr/flaska. grymt tänkte jag tills jag skulle inhandla glasflaskor och socker. Bara där har det kostat mig mer än 20kr då flaskan kostade 19kr/st.

jag kan hålla på i evigheter men hur gör andra när man känner att det är orimligt att hålla på såhär? Jag skänker ju hellre pengar till klasskassan direkt för att slippa allt det där med hets om att göra saker till en julmarknad mitt i december.

nu Har jag fått ur mig lite irritation!!

• Svar på tråden Klasskassa, irritation
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Skolbarn.) skrev 2023-12-08 09:21:16 följande:
    Förstår hur du tänker, men ska alla andra barn i klassen avstå från att umgås på fritiden för att ett eller två barn är utanför? Eller får de barnen bara planera resor och ha basar med barn från andra klasser eller skolor? Det håller ju inte heller. 

Många barn ser fram emot klassresor, att sova över med varandra, att träffas hemma hos varandra - precis som alla andra vänner i världen. Då är det viktigare att de vuxna runtomkring ser de barn som inte är med och organiserar aktiviteterna på ett sådant sätt att alla har någon att vara med och är närvarande  vuxna under aktiviteterna. 
    När jag gick i skolan var inte så mycket arrangerat. Efter skoldagen var slut träffades  man efter skolan av egen vilja på eget intiativ. Idag är ju både barn och föräldrar hjälplösa om inget arrangeras åt dem.
  • Anonym (Nn)

Skönt att man har stora barn nu. 

så less på allt sånt, och många gånger var det inte för marknader utan fika i skolan man skulle baka till. När jag var liten bjöd skolan på lussebullar. 

jag fattar att ekonomin inte tillåter det men denna jävla buffé av allt som dukas upp på diverse högtider. Överdrivet. 

• Anonym (Skolbarn.)
    Anonym (Göran) skrev 2023-12-08 11:46:50 följande:
    När jag gick i skolan var inte så mycket arrangerat. Efter skoldagen var slut träffades  man efter skolan av egen vilja på eget intiativ. Idag är ju både barn och föräldrar hjälplösa om inget arrangeras åt dem.
    Det tycker jag inte. Tvärtom är det lättare nu när barn har egna telefoner. Då kan de enkelt göra upp med en kompis om att hänga ihop. Oftast bestäms det under skoldagen, men annars via telefonen. 

Men det är klart, har man en sjuåring får man ju vara mer involverad som förälder. Speciellt om barnet går i skola långt ifrån hemmet. 
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-08 08:55:16 följande:
    Vilka regler pratar du om egentligen? Det är ju du som blandar ihop olika delar här. Det finns INGEN regel om att man inte får skänka pengar direkt till klasskassan. Skolan har INGET med klasskassan att göra, den ska skötas av någon klassförälder. Att man håller till på skolans mark har inte heller med saken att göra. Så förklara vad du menar och sluta göra dig dum!
    Det är du som inte förstår, eller inte vill förstå. Detta med klassföräldrar och klasskassan är ett sätt att KOMMA RUNT SKOLANS REGLER, som är till för att skydda ekonomiskt svaga familjer. På grund av att det som bestäms av klassföräldrarna UPPLEVS som obligatoriskt - och klassföreståndaren oftast också spelar med. Så i praktiken ÄR det obligatoriskt att bidra med pengar - antingen direkt eller på indirekta sätt som blir lika dyrt det också, så som TS beskriver det. Det är INTE KLOKT att det kan få förekomma!!!

Ett annat exempel på detta är insamlingarna till fröken två gånger om året, som också UPPLEVS som obligatoriska - trots att det egentligen ÄR förbjudet att kräva pengar av familjer i den kommunala skolan. Det borde förbjudas rakt av! Jag ringde faktiskt till barn- och ungdomsavdelningen som har ansvar för skolorna i vår kommun ett år, och de svarade att man absolut inte ska känna sig skyldig att ge något, men att de inte kan stoppa det heller så länge som det är "en frivillig överenskommelse mellan föräldrarna". Men - det ÄR ju inte det. Det är en frivillig överenskommelse mellan klassens skrik-morsor... övriga vågar inte säga ifrån. 

Ett annat exempel på detta att komma runt skolans regler, är "elevföreningarna" på högre stadier, som beslutar om aktiviteter som blir till ett lidande för vissa ungdomar, och som egentligen inte borde förekomma i skolan.

Jag tänker t.ex. på min dotters gymnasieskola, där det är avslutningsbal varje år. Det är alltid en kille och en tjej som ska gå i par, man får inte gå med kompisar eller ensam, utan har man ingen av det motsatta könet att gå med så får man inte gå på sin egen avslutningsmiddag, som dessutom är otroligt upphaussad med parbilder på alla paren i lokaltidningen, direktsändning i den lokala TV-kanalen o.s.v. som om det skulle vara Nobelmiddagen. För att riktigt rubba in det hos de ensamma ungdomarna som inte fick gå, och som får sitta hemma med sina föräldrar den kvällen. 

Det blir dessutom en ekonomisk börda i vissa familjer, i och med att det ska vara mörk kostym, vit skjorta, svarta skor och alla andra tillbehör för killarna, och balklänning, balskor, håruppsättning, tiara och glacéhandskar för tjejerna. 

Media tog faktiskt upp dessa baler ett år, men då var det med vinklingen att skolan diskriminerar mot homosexuella ungdomar, då det alltid måste vara kille-tjej par. (Ensamma heterosexuella ungdomar var det som vanligt inte synd om - de nämndes inte ens i den diskussionen.) Då sa rektorn just det där, att "skolan har inte med det att göra, det är ungdomarna själva som bestämmer reglerna".

Men i själva verket har skolan ALLT med det att göra - skolbalen är en del av det som UTGÖR skolan och samme rektor är ute i media varje år och kommenterar den, hur stolt han är över skolans fina ungdomar som kan arrangera något sådant... Danslektionerna, som de lyckade och populära eleverna får gå på hela sista året som förberedelse för balen, betalas också av skolan och hålls i skolans gymnastiksal...

Anonym (Skolbarn.) skrev 2023-12-08 09:21:16 följande:
    Förstår hur du tänker, men ska alla andra barn i klassen avstå från att umgås på fritiden för att ett eller två barn är utanför? Eller får de barnen bara planera resor och ha basar med barn från andra klasser eller skolor? Det håller ju inte heller. 

Många barn ser fram emot klassresor, att sova över med varandra, att träffas hemma hos varandra - precis som alla andra vänner i världen. Då är det viktigare att de vuxna runtomkring ser de barn som inte är med och organiserar aktiviteterna på ett sådant sätt att alla har någon att vara med och är närvarande  vuxna under aktiviteterna. 
    Klart att de får, men basárer och klassresor - som drabbar även de elever som mår dåligt av det - är ingen nödvändighet. Min dotter gick som sagt på Kunskapsskolan, och där hade de inget sådant. Så min dotter slapp skiten.

När det var föräldramöte, stannade skolans ordinarie matsalspersonal kvar på kvällen och fixade kak-och-frukt-buffé. Gratis var det också, trots allt prat om att friskolorna skor sig på välfärden. Ändå lyckas de bjuda på fika på ett föräldramöte utan att föräldrarna själva måste baka eller betala. Märkligt... 
  • Anonym

Jag fattar inte att inte skolan stoppar klasskassa.
    Ett gäng gapiga morsor som har för lite att göra.
    De rånar folk på pengar och kräver att man ger pengar till klasskassan, fast skolan ska vara avgiftsfri. Och man numera vet att vissa familjer lider ekonomiskt av det.
    Det finns förväntningar att man ska baka och stå och kränga varor. Varför? Vuxna som är heltidsarbetande. Eller göra annat gratisarbete.
    Det blir konflikter, utfrysning och social kontroll.
    Om man inte följer order av de gapiga morsorna blir man uppringd i hemmet och förhörd om varför man inte sålt fler korvar !? 
    Jag hoppas man kan ta itu med all denna skit som klasskassorna ger.

LÄGG NER KLASSKASSAN

Anonym skrev 2023-12-08 18:08:48 följande:

Jag fattar inte att inte skolan stoppar klasskassa.
    Ett gäng gapiga morsor som har för lite att göra.
    De rånar folk på pengar och kräver att man ger pengar till klasskassan, fast skolan ska vara avgiftsfri. Och man numera vet att vissa familjer lider ekonomiskt av det.
    Det finns förväntningar att man ska baka och stå och kränga varor. Varför? Vuxna som är heltidsarbetande. Eller göra annat gratisarbete.
    Det blir konflikter, utfrysning och social kontroll.
    Om man inte följer order av de gapiga morsorna blir man uppringd i hemmet och förhörd om varför man inte sålt fler korvar !? 
    Jag hoppas man kan ta itu med all denna skit som klasskassorna ger.

LÄGG NER KLASSKASSAN

Ja, det är konstigt att medvetandet om detta går så långsamt att få ner "på golvet" så att säga. Jag blev faktiskt förvånad när mina barn började skolan (kommunal skola, min dotter flyttade till Kunskapsskolan till 4:an) - i snitt 35 år efter att jag började skolan - att det fortfarande var likadant som på min tid. Att vi inte hade kommit längre i det svenska samhället, som annars pratar så mycket om "diskriminering", "värdegrund", "ekonomiskt svaga" o.s.v..

Och när jag läser här, nu när mina egna barn är vuxna, inser jag att förändringen FORTFARANDE inte har skett...

Det är som att vissa saker sitter så hårt, att de går över allt annat. Det SKA vara klassföräldrar, klasskassa, skolresor, grupparbeten och annat som så många barn och föräldrar lider av...
  • Marsipan

det känns skönt att jag inte är ensam! För i smyg så känner jag allt handlar om vuxna människor som har för lite att göra på fritiden. Och vill fylla sin egna tid. Jag hade jätte gärna ställt upp att baka till ett fredagsfika till barnens klasser. För då vet jag att dom kommer sitta där i klassen och ha det mysigt. Nu pratade jag med en annan föräldrer som tyckte att jag inte behöva köpa nytt utan ta några som jag hade hemma?suck! Tror hon att jag har stulit dessa? Använder jag mina egna så får jag endå köpa nya till mig själv sen.

nu känner jag mig faktiskt lite tvingad att göra det här i år. Så jag kommer göra det. Men till nästa år ska jag verkligen köpa mig lös om möjligt. Det finns flera skolor i kommunen som anordnar höst/vår marknad.
    och hade det varit så i mitt fall så kanske jag inte varit så irriterad bland allt julstök.

• Anonym (Eh)
    Anonym (Kunskapsskolan) skrev 2023-12-08 17:31:06 följande:
    Det är du som inte förstår, eller inte vill förstå. Detta med klassföräldrar och klasskassan är ett sätt att KOMMA RUNT SKOLANS REGLER, som är till för att skydda ekonomiskt svaga familjer. På grund av att det som bestäms av klassföräldrarna UPPLEVS som obligatoriskt - och klassföreståndaren oftast också spelar med. Så i praktiken ÄR det obligatoriskt att bidra med pengar - antingen direkt eller på indirekta sätt som blir lika dyrt det också, så som TS beskriver det. Det är INTE KLOKT att det kan få förekomma!!!

Ett annat exempel på detta är insamlingarna till fröken två gånger om året, som också UPPLEVS som obligatoriska - trots att det egentligen ÄR förbjudet att kräva pengar av familjer i den kommunala skolan. Det borde förbjudas rakt av! Jag ringde faktiskt till barn- och ungdomsavdelningen som har ansvar för skolorna i vår kommun ett år, och de svarade att man absolut inte ska känna sig skyldig att ge något, men att de inte kan stoppa det heller så länge som det är "en frivillig överenskommelse mellan föräldrarna". Men - det ÄR ju inte det. Det är en frivillig överenskommelse mellan klassens skrik-morsor... övriga vågar inte säga ifrån. 
    Jag förstår mycket väl - jag är lärare själv och välbekant med skollagen. Någons upplevelse får var och en stå för själv, klarar man inte av att säga nej får man skylla sig själv. Ingen tvingar en att delta i marknader, bakningar, lottförsäljning eller annat. Ingen tvingar en heller att betala fantasisummor för att ens barn ska åka med de andra i klassen på någon dyr resa som en mindre grupp överspända kärringar har fått för sig. Samma med presenter till fröken. Låt bara bli.

Sedan tycker jag inte man ska förbjuda det, rättare sagt kan man väl inte förbjuda privatpersoner att anordna resor och presenter. Skolan kan å sin sida vägra ge ledigt för en hel klass en vecka eller vad de nu tänkt sig men det ska mycket till innan de gör det, eftersom det är samma regler som gäller oavsett om en elev eller 30 ansöker om semester. De förväntas hålla sig uppdaterade kring undervisningen och ta ifatt det på egen tid.

Vill dock igen påoeka - det finns INGA hinder för att rakt av skänka pengar till klasskassan. Det finns INGA hinder för att fråga skolan om man får använda deras lokaler för marknad mm, det är upp till varje skola att säga nej men det har i så fall inte att göra med att klassresor, klasskassa eller liknande skulle strida mot några regler.

Personen jag citerade vägrar svara på vilka regler hen pratar om, det enda jag ser är att hen verkar ha fel i vissa uttalanden.
Svar på tråden Klasskassa, irritation