• Karl Alexander

Därför hatar jag feminismen

Feminismen har skapat manshat, då feminismen har lagt all skuld på män medan den påstår att kvinnor är förtryckta offer som har 100 rättigheter och 0 skyldigheter.

I feminismens värsta stunder påstods det att män inte ens var människor, utan djur. Och att man skulle beskatta män bara för att de var män. Den här typen av extremism framkommer bara om en ideologi får stå helt oemotsagd, vilket feminismen länge fick inom traditionell media. Många av de som jobbar inom Södermalmsmedia är själva feminister och skulle aldrig komma på tanken att kritisera eller granska sin egen ideologi.

Idag är det annorlunda, allt fler börjar ifrågasätta bilden av kvinnor som offer. Till exempel pratas det om jämställdhet, men under krigsrapporteringar snackas det bara om "kvinnor och barn". Vad hände med jämställdheten? Kan det vara så att kvinnor bara vill ha jämställdhet när de själva tjänar på det, och att män varit korkade och gått på denna manipulering i decennier?

För naturligtvis vill inte kvinnor dö i krig som män gör. De vill inte heller betala för dejter eller se till att det jobbar lika många kvinnor som män i lågstatusyrken som rörmokare och sopgubbe. Däremot vill de gärna ha vd-poster och höga löner utan att jobba för det. Det ska räcka med att dra fram offerkortet, sedan ska männen "flytta på sig" och "göra plats" så att kvinnan får gratis makt.

Sedan är det viktigt att göra skillnad på ideologi och människa. Jag hatar feminism, inte feminister.

Det har ofta hetat att män tjänar på feminismen också. Hur? På vilket sätt tjänar män på att bara lyfta fram kvinnor, att bara ge kvinnor fördelar, att bara ge kvinnor positiv särbehandling? Klart att män inte tjänar något på det.

Jag tror att mina tankar delas av många män, men att många är för fega för att säga vad de tycker öppet. Därför får man inte svara anonymt i denna tråd. Feminismen har blivit Sveriges religion, den har tagit över efter kristendomen. Det är på den nivån det ligger. Men det finns en motståndsrörelse som är trött på manipuleringen där kvinnor hela tiden försöker tillskansa sig gratis makt, eller lura män att de vill ha jämställdhet när de egentligen bara vill ha det då det passar deras egna intressen.

Upp till kamp mot feminismen, och sluta vara tysta och fega!

• Svar på tråden Därför hatar jag feminismen
  • molly50
    Karl Alexander skrev 2023-12-07 11:06:11 följande:
    För att det inte finns samma efterfrågan hos kvinnor, då de i praktiken kan knäppa med fingrarna för att få sex om de vill ha det.
    Och där har du fel.
    Det är inte alltid lätt för kvinnor heller.
    Speciellt inte när man är lite äldre och av många män anses som förbrukad och oattraktiv.
    Eller om kvinnan är överviktig.
    Det har t om skrivits i trådar här i forumet.
    Men sådana trådar har uppenbarligen gått dig förbi.
  • molly50
    EliseoCem skrev 2023-12-07 17:29:55 följande:
    Finns gott om kvinnor som också utnyttjar och sedan ghostar män. Jag personligen tror att den alltmer liberala inställningen till sex och att så många idag hellre väljer tillfälliga sexkontakter istället för seriösa förhållanden, faktiskt leder till att män tänker att "kan jag inte få kärlek kanske jag åtminstone kan få sex". och sedan kör på det. Att känna sig oälskad och oönskad är ett trauma både för män och kvinnor som lider av ofrivillig ensamhet. I grunden tror jag faktiskt inte att någon, vare sig kvinnor eller män, vill bli sedda som endast objekt eller någon som duger bara för en natt och sen inget mer.
    Ja,jag tvivlar inte på att även kvinnor kan utnyttja och ghosta.
    Men jag tänker också att det kanske kan bero på att många kvinnor blir lurade av männen att de söker något seriöst.
    Män som ljuger och gör allt för att få sex.
    Och när de väl fått det de vill ha så försvinner de.
    Då kan jag förstå att kvinnorna tröttnar.
    Så kanske är det på de männen man ska rikta fokus istället för på kvinnorna när män mår dåligt för att de inte lyckas träffa någon.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-12-07 17:21:49 följande:
    Ah den gamla vanliga bortförklaringen, "det är bara en liten minoritet".

Ja radikalfeminister är säkert en minoritet, men det lustiga är hur det kommer sig att övriga feminister alltid tar dem i försvar istället för att själva kritisera eller ifrågasätta dem. Alternativ snacka bort deras manshat med "det är bara en minoritet" som att det då skulle vara ok... jag menar incels är oxå en mionoret, betyder det att det är ok då?
    Läste du inte mina inlägg?
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-12-07 16:44:45 följande:
    Radikalfeminister?
    Zara Larsson som uttryckligen sitter i teve och säger att hon hatar män?
    Lady Dahmer?

Exakt min poäng - skrikiga bloggare (typ). Inte konstigt om folk tycker illa om feminister om de tror att alla är som de två. Men akademiska avhandlingar och längre debattskrifter är onekligen mindre lättillgängliga än en fet rubrik och några få rader. Det är synd. 

• Anonym (Q)

Så mycket skitsnack, dumheter och felaktigheter som i din text, var det många år sedan jag läste. Jag tror att du ska ta reda på fakta och orsak innan du skriver ett sånt inlägg. Om det varit fredag, hade jag skrattat.

• Tow2Mater
    Anonym (Linnea) skrev 2023-12-07 13:09:51 följande:

Det finns absolut biologiska skillnader mellan kvinnor och män, men att de skulle hindra arbetsgivarna från att sätta rättvisa löner har jag väldigt svårt att se.

Men låt säga att det är en biologisk skillnad att kvinnor är sämre på att löneförhandla, varför tar inte arbetsgivarna sitt ansvar och korrigerar det, vilket de är skyldiga till enligt lag? Och varför är det mindre lönediskriminering av kvinnor på arbetsplatser med fler kvinnliga chefer? Om dålig löneutveckling beror på den enskilda arbetstagande kvinnan borde väl inte chefens kön spela någon roll?

Det finns idag verksamheter och yrken där det inte finns löneskillnader mellan könen. Är alla kvinnor där egentligen män som klätt ut sig (eller vv), eller hur förklarar du det? 

Det är ju välkänt att ett av de bästa sätten att höja sin lön är att byta jobb med jämna mellanrum. Det är också välkänt att män oftare prioriterar en högre lön jämfört med kvinnor, de senare prioriterar oftare goda arbetskamrater, nära till hemmet och fsk/skola, och flexibilitet (vilket i sin tur ofta visar sig i mer deltid, mer vab, mer fl-ledighet, etc). Den högre lönen kommer ofta med att byta arbetsplats, pendla iallafall tidvis långt, och kanske långa arbetsdagar, övertid, etc. Det kvinnorna oftare värdesätter kommer oftare med att stanna på samma arbetsplats. Varför skulle dessa kvinnor, som ju oftare just genom sina val kommer halka efter i lön, förtjäna lika lön som oftare innehas av män vilka genom sina val har försakat mycket av flexibilitet, närhet, kortare arbetstider, etc just för att kunna höja sina löner?
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag är en av de otrevligaste här och en av de största kvinnohatarna, men jag tycker att kvinnor ska ha samma lön för samma jobb, och så tycker jag inte att kvinnor ska tvingas ligga med nån de inte vill ligga med. Vet inte om man är feminist om man känner så, men man kanske inte måste kallas för nåt?

• Jemp
    Tow2Mater skrev 2023-12-08 02:03:01 följande:
    Det är ju välkänt att ett av de bästa sätten att höja sin lön är att byta jobb med jämna mellanrum. Det är också välkänt att män oftare prioriterar en högre lön jämfört med kvinnor, de senare prioriterar oftare goda arbetskamrater, nära till hemmet och fsk/skola, och flexibilitet (vilket i sin tur ofta visar sig i mer deltid, mer vab, mer fl-ledighet, etc). Den högre lönen kommer ofta med att byta arbetsplats, pendla iallafall tidvis långt, och kanske långa arbetsdagar, övertid, etc. Det kvinnorna oftare värdesätter kommer oftare med att stanna på samma arbetsplats. Varför skulle dessa kvinnor, som ju oftare just genom sina val kommer halka efter i lön, förtjäna lika lön som oftare innehas av män vilka genom sina val har försakat mycket av flexibilitet, närhet, kortare arbetstider, etc just för att kunna höja sina löner?

Det där är ju snarare en myt, eftersom strukturen finns på arbetsplatser och hos kvinnor som gör precis samma sak och sliter hårdare än män. 

En annan del av problemet är ju att kvinnor ?väljer? att gå ner i tid vilket ofta grundas på att familjen behöver det och mannen ?behöver? jobba. Och nej, hade det varit helt individuella val hade det inte varit en så tydlig trend, så visst är det normstyrt. 

• Anonym (Uhuuhu)
    Anonym (Xref) skrev 2023-12-07 15:51:19 följande:
    Hur förklarar man hatet då? Verkar som att hatet handlar mer om hat mot kvinnor än feminism.
    Jag tror inte att det görs skillnad mellan synen på feminism och synen på kvinnor.
    Det är i grunden baserad på vad man tror sig inte bli en del av vad som anses orättvist och att män som grupp lämnas i ett limbo.
  • Anonym (Linnea)
    Tow2Mater skrev 2023-12-08 02:03:01 följande:

Men där är ju grundproblemet just det att arbetsgivare inte sätter lön efter kompetens utan premierar de som byter tjänst. 

Att folk har ett jobb långt hemifrån gynnar inte arbetsgivaren över huvudet taget. Varför ska någon få högre lön för att de frivilligt har strulat till sin vardag? Varför premierar inte arbetsgivaren den som jobbar kvar länge, är företaget lojalt och bidrar till verksamheten med kontinuitet och lång erfarenhet? 

Svar på tråden Därför hatar jag feminismen