• Karl Alexander

Därför hatar jag feminismen

Feminismen har skapat manshat, då feminismen har lagt all skuld på män medan den påstår att kvinnor är förtryckta offer som har 100 rättigheter och 0 skyldigheter.

I feminismens värsta stunder påstods det att män inte ens var människor, utan djur. Och att man skulle beskatta män bara för att de var män. Den här typen av extremism framkommer bara om en ideologi får stå helt oemotsagd, vilket feminismen länge fick inom traditionell media. Många av de som jobbar inom Södermalmsmedia är själva feminister och skulle aldrig komma på tanken att kritisera eller granska sin egen ideologi.

Idag är det annorlunda, allt fler börjar ifrågasätta bilden av kvinnor som offer. Till exempel pratas det om jämställdhet, men under krigsrapporteringar snackas det bara om "kvinnor och barn". Vad hände med jämställdheten? Kan det vara så att kvinnor bara vill ha jämställdhet när de själva tjänar på det, och att män varit korkade och gått på denna manipulering i decennier?

För naturligtvis vill inte kvinnor dö i krig som män gör. De vill inte heller betala för dejter eller se till att det jobbar lika många kvinnor som män i lågstatusyrken som rörmokare och sopgubbe. Däremot vill de gärna ha vd-poster och höga löner utan att jobba för det. Det ska räcka med att dra fram offerkortet, sedan ska männen "flytta på sig" och "göra plats" så att kvinnan får gratis makt.

Sedan är det viktigt att göra skillnad på ideologi och människa. Jag hatar feminism, inte feminister.

Det har ofta hetat att män tjänar på feminismen också. Hur? På vilket sätt tjänar män på att bara lyfta fram kvinnor, att bara ge kvinnor fördelar, att bara ge kvinnor positiv särbehandling? Klart att män inte tjänar något på det.

Jag tror att mina tankar delas av många män, men att många är för fega för att säga vad de tycker öppet. Därför får man inte svara anonymt i denna tråd. Feminismen har blivit Sveriges religion, den har tagit över efter kristendomen. Det är på den nivån det ligger. Men det finns en motståndsrörelse som är trött på manipuleringen där kvinnor hela tiden försöker tillskansa sig gratis makt, eller lura män att de vill ha jämställdhet när de egentligen bara vill ha det då det passar deras egna intressen.

Upp till kamp mot feminismen, och sluta vara tysta och fega!

• Svar på tråden Därför hatar jag feminismen
  • enfunderandeman
    EliseoCem skrev 2023-12-07 13:24:56 följande:

Överhuvudtaget så är inte kvinnors historia av att vara förtryckta en "legitim" anledning att ge igen på männen och vända på steken.

Så många som pratar om hur upplysta vi "borde vara" år 20XX, då borde vi väl vara så pass upplysta att vi även lägger ned det där med att hämnas för historiska oförrätter. Sedan har inte alla kvinnor varit så förtryckta och haft det så jävligt som det ofta påstås. Att behöva vara hemmafru ses generellt på av feminismen idag som cementerade och förlegade könsroller, samtidigt som det finns kvinnor än idag som VILL vara hemmafruar och samtidigt som det innebar att de hade så mycket lättare uppgifter än mannen och kunde tillåta sig att koppla av och vila lite när de kände för det. Mannen fick vila och koppla av först efter en hård dags slit på jobbet/ på lantbruket.

Dessutom, de kvinnor som gnäller mest på män och som aldrig blir nöjda. är ofta de som varit MINST utsatta för orättvisor eller mäns förtryck/ övergrepp, dvs kvinnor som är bortskämda och höjer ribban för att de kan och får göra det. Hade dessa kvinnor verkligen varit utsatta så hade de inte varit så aggressiva och fördömande, eftersom kvinnor som varit utsatta oftast vet mer än väl att det finns bra och fina män.

Absolut, att det var så förrut i vissa fall. Men samhället har ändrats stort sen dess, ser helt annorlunda ut nu. Nu krävs det även att kvinnor ska arbeta i mycket större utsträckning och heltid helst. Då blir det givetvis mycket jobbigare för dom,

Det är ju det man menar med "dubbel arbete". Det förväntas att både arbeta och sköta hem och barn. Och det är ju inte helt rättvist va? Sen finns det kvinnor som med stor gjädje, är hemma enbart med barn. Och är hemmafruar. Då är det väl inga problem att ta hand om det. Även om jag själv, som man. Om jag hade varit pappa. Hade jag ju ändå varit intresserad av att engagera mig i mina barn. 

Det är inget fel med något dera, det finns kvinnor som inte vill ha man och barn eller vara hemmafruar. Och det finns kvinnor som älskar det. Samma med män. Det finns inget "rätt" sätt att leva på. Efersom vi alla har eget ansvar och frihet att leva det liv vi själva vill. Vill man annat, kan man flytta till länder som sysslar med förtryck. Alla har rätt, att leva det livet det själva vill.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (J) skrev 2023-12-07 10:51:40 följande:
    Du är ju ett utmärkt exempel på just varför feminism behövs. En man som hävdar att allt är kvinnors fel och som också tycker att mäns sexdrift gör det helt rätt att skada andra människor för livet. 

Du belyser verkligen med din trådstart att män är farliga och om ni fick som ni ville skulle väl merparten av alla kvinnor leva som sexuella slavar åt er. 
    De enda som anser att feminismen behövs är feministerna själv, själva arbetet med jämställdhet har alltid och kommer fortsätta genomföras av andra vettigare människor utan offerkofta och polariserade glasögon.

För vi ska ju inte glömma bort att feminism och jämställdhet INTE är samma sak och jämställdhet kan och kommer fortsätta existerar med eller utan feminister.
  • Xenia
    Karl Alexander skrev 2023-12-07 11:02:45 följande:
    Kvinnor har en enorm sexuell makt över män då en snygg kvinna kan få mannen att göra i princip vad som helst för henne. Särskilt kvinnor i 20-årsåldern är väl medvetna om detta och utnyttjar det dagligen.
    Då får väl män utöva lite självdisciplin, det borde vara lätt så överlägsna som ni är. Ni väl inte djur?

Undrar om alla våldtäktsoffer tycker att de har sexull makt. Det är tydligen priset kvinnor får betala för sin sexuella makt.

Eftersom kvinnor inte förblir 20 år hela livet så är deras makt kortvarig. Jämfört med t ex rika mäns makt. Mäns sexuella makt tycks inte avta med åren, kanske först efter 50 år då. Den icke sexuella makten kan de behålla hela livet.
  • Xenia
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-12-07 13:58:55 följande:
    De enda som anser att feminismen behövs är feministerna själv, själva arbetet med jämställdhet har alltid och kommer fortsätta genomföras av andra vettigare människor utan offerkofta och polariserade glasögon.

För vi ska ju inte glömma bort att feminism och jämställdhet INTE är samma sak och jämställdhet kan och kommer fortsätta existerar med eller utan feminister.
    Eftersom feminister kämpar för jämställdhet så hör feminism och jämställdhet ihop.

Eller vad tror du feminister kämpar för, utrotande av män? 
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-12-07 13:58:55 följande:

Exakt. Jämställdhet är det tillstånd som feminismen eftersträvar. I övrigt verkar du behöva ta fram dina historiaböcker från gymnasiet. :) Men du kan börja med att se lite på TV. 

https://www.svtplay.se/froken-frimans-krig

• Anonym (Uhuuhu)
    Anonym (Xref) skrev 2023-12-07 13:34:01 följande:
    Varför inte berätta vad denne är rädd för i så fall? Ts verkar förväxla kvinnor med feminister.
    Rädslan ligger i en tanke om att kvinnor "roffar" åt sig och att män ska förlora på det. Inget annat.
  • Anonym (toodiloo)
    Anonym (Linnea) skrev 2023-12-07 14:07:54 följande:

Exakt. Jämställdhet är det tillstånd som feminismen eftersträvar. I övrigt verkar du behöva ta fram dina historiaböcker från gymnasiet. :) Men du kan börja med att se lite på TV. 

https://www.svtplay.se/froken-frimans-krig

Nope, jämställdhet är ett tillstånd som feminismen SÄGER sig eftersträva men som majoriteten av befolkningen inte riktigt håller med feminismens syn på vad jämställdhet innebär och hur det ska uppnås. Runt 98% av befolkningen säger sig varav för jämställdhet men enbart 27% säger sig vara feminister, så det är ju ganska uppenbart att vad just feminister kallar "jämställdhet" inte riktigt synkar med andras syn på det.

Historieböcker är ganska irrelevanta att dra upp för dagens feminism (tredje, fjärde vågens feminism) har väldigt lite gemensamt med första vågens feminism som kämpade mot VERKLIGA orättvisor. Faktum är att många äldre feminister tar avstånd från dagens feminister.

Dock är dagens feminister väldigt duktiga på att ta cred för vad andra gjort tidigare och säga sig tala för alla kvinnor i världen, och ha ensamrätt över begreppet jämställdhet. Men det är inget annat än ren BS!
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-12-07 14:49:40 följande:
    Nope, jämställdhet är ett tillstånd som feminismen SÄGER sig eftersträva men som majoriteten av befolkningen inte riktigt håller med feminismens syn på vad jämställdhet innebär och hur det ska uppnås. Runt 98% av befolkningen säger sig varav för jämställdhet men enbart 27% säger sig vara feminister, så det är ju ganska uppenbart att vad just feminister kallar "jämställdhet" inte riktigt synkar med andras syn på det.

Historieböcker är ganska irrelevanta att dra upp för dagens feminism (tredje, fjärde vågens feminism) har väldigt lite gemensamt med första vågens feminism som kämpade mot VERKLIGA orättvisor. Faktum är att många äldre feminister tar avstånd från dagens feminister.

Dock är dagens feminister väldigt duktiga på att ta cred för vad andra gjort tidigare och säga sig tala för alla kvinnor i världen, och ha ensamrätt över begreppet jämställdhet. Men det är inget annat än ren BS!
    Ja, många gammelfeminister är vad vissa kallar särartsfeminister - de vill lyfta de kvinnliga egenskaperna. Nu är det mer genusteori och queerteori och sånt så det håller så klart inte den äldre skolan med om. Men målet för båda grupperna är fortfarande lika möjligheter och lika rättigheter oavsett kön
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (toodiloo) skrev 2023-12-07 14:49:40 följande:

Och det här är så klart lika knasigt som att beskylla dagens män för sånt som skedde för 100 år sedan. 

Å andra sidan har jag aldrig läst (vad jag kallar) seriösa feminister som använder sig av varken det ena eller det andra. 

Det låter jävligt elitistiskt, men jag upplever att många diskussioner här på FL om feminism slutar i att det visar sig att de som ogillar feminister läser bloggar och krönikor i expressen medan de som gillar feminism läser texter av tex genusvetare och beteendevetare. 

Jag har väl också läst någon galenpanna på nätet som säger att hon är feminist och hasplar ur sig rätt ogenomtänkta saker. Men jag vet samtidigt att det också finns en välutvecklad teoribildning och forskning inom feminismen och genusteorin. 

Jag tror att vi pratar om två olika saker ibland och att det är därför det blir så konstigt i diskussionerna. Äpplen och päron liksom. 

• Anonym (Linnea)

Samma fenomen finns ju inom alla -ismer. Ni kanske minns MUF:aren som uttalade sig om lantisar i TV-nyheterna? ;) (Fast det blev ju folk av henne sen.) 

Svar på tråden Därför hatar jag feminismen