• Anonym (Hoppetossan)

Tempen i rumpan på sjukhuset

Blev i veckan inlagd på sjukhuset ungefär ett dygn på grund av kraftiga buksmärtor. Hade verkligen superont.
    På kvällen kom det in en sjuksköterska (manlig sådan) och sa att jag skulle få lite smärtstillande och att han ville kolla min temp. Tänkte att det skulle vara en örontemp, för sånna har dom använt på mig förut. Men såg att han tog fram en vanlig digitaltermometer och trädde på ett tunt plastskydd på den. Tänkte att den där ska nog inte in i mitt öra. :) Sedan frågade han om ja ville göra det själv eller ville ha hjälp. Jag hade ont som bara den och var trött så ja sa att han kunde göra det. Fick ligga på sidan med uppdragna knän o så satte han in termometern i stjärten på mej. Ingen big deal egentligen. Han hjälpte mig även med ett stolpiller efteråt. Jag somnade direkt efter.
    Men det jag undrar är, hur pass vanligt är det att man mätar febern i ändtarmen på en vuxen person? (24 år)

• Svar på tråden Tempen i rumpan på sjukhuset
  • Anonym (inteok)
    Core skrev 2023-12-14 20:38:22 följande:
    räcker det med en Alvedon ska man nog inte belasta sjukvården 
    Det räcker för att få ner febern. Det kanske är orsaken till feber man söker vård för, men det fattar väl inte sånna som du.
  • Anonym (Lim)

Epic F

jag har sökt och fått vård många gånger, likaså mina barn, mina vänner osv.

Vi har aldrig fått någon termometer i rumpan, läkarna klarar utmärkt att sköta sitt jobb genom att ta tempen via andra ställen. Tänka sig att vi lever allihop!

Tur du inte är läkare för det finns INGEN läkare som skulle neka någon vård bara för att patienten säger nej till vissa procedurer. Om läkaren kommer med rumptermometer och patienten är vaken och talbar och säger nej, så kommer inte läkaren neka denna patient vård. Läkaren kommer istället hämta en annan slags termometer.

Om du jobbar i vården och anser dig ha rätt att köra över patienterna, annars får de ingen vård, så hade du fått sparken om det kom fram till din chef. Om du vill ta tempen i rumpan och patienten säger nej, så tycker du tydligen att patienten kan gå hem och dö. Det säger mycket om dig.

• Anonym (Lite annan situation)

Som vårdpersonal, hur skall man agera när en patient vill ta tempen i rumpan, verkligen propsar på det med argument liknande de i tråden (rätt värde osv) och får spontant skakningar i händerna och hävdar sig inte kunna göra det här själv?

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Lim) skrev 2023-12-15 16:41:44 följande:

Epic F

Tur du inte är läkare för det finns INGEN läkare som skulle neka någon vård bara för att patienten säger nej till vissa procedurer. Om läkaren kommer med rumptermometer och patienten är vaken och talbar och säger nej, så kommer inte läkaren neka denna patient vård. Läkaren kommer istället hämta en annan slags termometer.

Om du jobbar i vården och anser dig ha rätt att köra över patienterna, annars får de ingen vård, så hade du fått sparken om det kom fram till din chef. Om du vill ta tempen i rumpan och patienten säger nej, så tycker du tydligen att patienten kan gå hem och dö. Det säger mycket om dig.

EpicF har inte någonstans skrivit att det finns något tvång, eller att någon nekas vård. All vård är frivillig, men om man nekar till det exakta sättet att mäta temperaturen så finns det vissa fall då en osäker/felaktig mätning kan leda till att man inte får rätt diagnos, och därmed inte den bästa vården. Är jag på sjukhus och de vill mäta tempen i rumpan så få de naturligyvis göra det (men jag gör det själv). Det handlar inte om något medvetet övergrepp som vissa här tycks tro. Säg gärna nej, men klaga inte sedan om ni råkar vara det sällsynta fall där det faktiskt hade betydelse att få exakt rätt temperatur.
  • Core
    Anonym (Lim) skrev 2023-12-15 16:41:44 följande:

Epic F

jag har sökt och fått vård många gånger, likaså mina barn, mina vänner osv.

Vi har aldrig fått någon termometer i rumpan, läkarna klarar utmärkt att sköta sitt jobb genom att ta tempen via andra ställen. Tänka sig att vi lever allihop!

Jag fattar inte vart du får allt ifrån. 

Det handlar om att man gör avkall på sin egen bekostnad, är det en gång som visar att du har 40 graders feber när det egentligen ligger över 41, kan du ju stryka med om det vill sig riktigt illa för att du ska vara en prinsessa som inte klarar av att ta sin egen temp ens. Ingen kommer låta dig dö, men ditt högmod kan bli din egen död.

Visst hör det inte till vanligheterna, men risken finns och den för du själv stå för.

• EpicF
    Core skrev 2023-12-15 17:24:05 följande:

Det handlar om att man gör avkall på sin egen bekostnad, är det en gång som visar att du har 40 graders feber när det egentligen ligger över 41, kan du ju stryka med om det vill sig riktigt illa för att du ska vara en prinsessa som inte klarar av att ta sin egen temp ens. Ingen kommer låta dig dö, men ditt högmod kan bli din egen död.

Visst hör det inte till vanligheterna, men risken finns och den för du själv stå för.

Bara att inse att vissa folk inte förstår att en grad kan spela stor roll. 

Men det är lite vi kan göra åt det. 
  • Anonym (:))

Ja de kan mäta rektalt.
    vid mitt utomkved så gjordes det rektalt då jag var väldigt påverkad av smärta o blodproverna var inte bra. Men hade utomkved o de blödde i magen så det ville få en temp utan felmarginal.
    - vid örontrumpet kan alltid en viss felmarginal ske.

• Anonym (Hm)
    Core skrev 2023-12-15 17:24:05 följande:

+1
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (O)

Blir det inte en exakt temp i urinrör eller slida?

• 19mark82
    Anonym (Hårde Hardy) skrev 2024-01-01 14:33:10 följande:

Min fru fick den behandlingen för 10 år sedan. Låg inne på avdelning pga riskgraviditet. Mitt i natten typ vid 1-tiden kommer det in ett helt arbetslag, eller nåja.. 3 personer, och ska kontrollera olika värden varav tempen är ett. På med starka lampan, ner med trosorna, isär med skinkorna.. ett svagt "oj" utbristes, troligen syftandes på den generande hårväxten som inte hunnits göra något åt. Hjälp att hålla isär rumpan fås av sköterska två medan den första tar glidmedel i rumpan och på tempen och för in den. Sedan lämnar de rummet med uppmaningen att låta den sitta tills de kommer tillbaka. 10 min senare dyker en av dem upp igen och drar ut den och ägnar sedan några servetter åt avtorkning i stjärten på min fru som vid det här laget är illröd i ansiktet av skam och, ska det senare visa sig, upphetsning.
    Det var första och enda gången det hände, men det är något jag aldrig glömmer och knappast inte min fru heller. 

sa hon inte ifrån under manövern eller efteråt? Var det bara män eller blandat?
  • Hjelm

Har varit mycket på sjukhus och aldrig varit med om detta. Har enbart tagit temp i öra eller mun.

Dock är det väl så att rektaltermometer fortfarande ger det mest exakta resultatet, så jag förstår att lite beroende på vad man undersöks för kan det vara motiverat att använda det.

Däremot borde du verkligen ha blivit förberedd på innan att tempen skulle mätas där.

• EpicF
    Anonym (Hårde Hardy) skrev 2024-01-02 13:47:30 följande:
    Manöver var ett passande ord. Det var väldigt raka rör, konkret och opersonligt. Var tre kvinnor, en ganska barsk äldre och två som mest tittade på.
    Säga ifrån var nog aldrig ett alternativ. Mot vad i så fall? Ingen tog någon skada och det fanns viktigare saker att tänka på (anledningen till att vi var där).
    Säga ifrån att hon tyckte det var obehagligt. 
  • EpicF
    Anonym (Hårde Hardy) skrev 2024-01-02 16:27:25 följande:
    Allt är väl mer eller mindre obehagligt på sjukhus?! Att "gnälla" över minsta lilla passar sig inte för oss födda innan 80, man härdar ut så långt det går innan man möjligen opponerar sig. Sen, som jag skrev, så kröp det ju fram (ganska långt) senare att det upplevdes lite olika känslor den där natten.
    Om mam upplever något moment som obehagligt under vårdtiden så säger man ifrån. Man låtsas inte som ingenting. 

Nu tyckte tydligen din fru inte att det var obehagligt, snarare tvärtom. Vilket också är lite märkligt. 
  • Anonym (Man 50)

Ha ha, vilka fantastiska inlägg av vissa. Vill man ha vård får man väl tåla att vårdpersonalen tar i en. Om det krävs att någon kör upp knytnäven i arslet så är det bara att gilla läget. Bli "kränkt" är bara sjukt patetiskt, ta er samman för i ...

Svar på tråden Tempen i rumpan på sjukhuset