Anonym (Isabella) skrev 2023-12-21 08:53:17 följande:
Jag förstår vi har oddsen mot oss.
Min pojkvän vet också han har mycket att bevisa för mig.
Jag är obotlig romantiker och tror man kan ändra på sig om man verkligen älskar varandra. Jag har stöttat honom genom tuffa tider nu är det hans tur bevisa det var värt det.
Men jag hör vad ni säger angående missbruk. Det finns alltid en återfallsrisk? Så skulle vi gå igenom en tuff tid så finns det såklart risk för återfall.
Men jag tycker så otroligt många män är fast i olika typer av missbruk. Alkohol, droger, överdriven användning av snus/cigg. Spelmissbruk. Det är få män som inte har någon brist idag, det som känns sorgligt. Nu har ju min pojkvän äntligen slutat med sina dåliga vanor så känner mig ändå väldigt stolt över honom! Få som klarar sluta med alla sina dåliga vanor rakt av.
Nu kom jag att tänka på min väninna, som var sambo och hade två barn med en man som var före detta missbrukare. Det började gå bra för honom; han hade en praktikplats hos en vaktmästare på en skola, och det jobbet klarade han av. Men visst var det stressigt med två små barn (tätisar), och de väntade det tredje också.
...sedan födde min väninna sitt tredje barn, och snubben skulle passa pojkarna ensam tills hon kom hem. Dagen efter fick hon ett samtal till sjukhuset. Grannarna hade reagerat på att pojkarna skrek så förtvivlat och ringt polisen. Barnen var ensamma, hade inte fått mat och dryck eller fått blöjorna bytta. Pappan hade tagit kontakt med sina gamla missbrukarvänner när min väninna var på sjukhus - han kände sig väl fri från övervakningen - och bara lämnat ungarna och återgått till knarket.
Det blev en lång och svår tid för min väninna, som helt ensamstående med tre små barn, socialtjänsten inblande (även hon blev utsatt för en förnedrande utredning), och dessutom problemet med karl'n som regelbundet kom dit och hotade henne och skulle ha pengar till sina knarkskulder., och använde barnen som slagträn på olika sätt...
Jag skulle faktiskt inte våga lita på en före detta missbrukare. De blir helt personlighetsförändrade när de återupptar missbruket, och de rör sig i farliga kriminella kretsar för att få tag i sitt knark. Knarkförsäljarna kan hota att skada och till och med döda en kunds partner och barn, för att få tillbaka sina pengar. Man kan hamna i en helt annan värld plötsligt, med en sådan partner.