Du måste logga in för att svara i en tråd.
-
Vet inte vart jag ska lägga det här. Jag åkte in akut i höstas en gång till psykiatrin pga ett uppbrott och att jag kände mig missförstådd och kände att jag inte hade någonstans att ta vägen. Jag låg inne under natten bara och fick åka hem sen på förmiddagen. Genom detta fick jag sen börja gå hos en psykolog på vårdcentralen eftersom jag inte var självmordbenägen egentligen, utan en lättare depression men nu har jag fått remiss tillbaka då jag tar så hårt på separationer och ska göra en basutredning.Jag är så rädd för att bli fånge av min egen journal. Detta hjälper mig i vardagen, känslan av att veta att något händer och vill testa på. Jag har gått hos psykolog privat väldigt länge och känns bra att få hjälp offentligt nu, men är verkligen rädd för att detta ska påverka mig annars.Jag får till exempel inte donera ägg pga att jag har detta i min journal (även om jag inte skulle vilja göra det). Kan detta hindra mig på andra sätt i framtiden? Får man adoptera? Blir alla patienter behandlade på samma sätt? Jag har ju bara väldigt jobbigt med min dejting, alltså att jag blir hård mot mig själv osv, inte på något annat plan i mitt liv. Jag är så himla frisk annars och är rädd för att vara maktlös i vad de bestämmer om mig och min hälsa.
-
Svar på tråden Kan journalen stoppa något i livet?
-
Journalen är sekretessbelagd det är ingen som får titta i den utan att du gett dem tillstånd. Att du inte får donera ägg för att du haft kontakt med vården låter extremt konstigt, om det skulle visa sig att du har en ärftlig psykiskt sjukdom förstår jag det men inte bara för att du pratat med en psykolog.
-
Ingen utomstående får läsa din journal eller få tillgång till den utan ditt medgivande. Så nej, journalen i sig kan inte hindra dig i livet.Anonym (tjej 29år) skrev 2023-12-21 10:37:11 följande:Kan journalen stoppa något i livet?Vet inte vart jag ska lägga det här. Jag åkte in akut i höstas en gång till psykiatrin pga ett uppbrott och att jag kände mig missförstådd och kände att jag inte hade någonstans att ta vägen. Jag låg inne under natten bara och fick åka hem sen på förmiddagen. Genom detta fick jag sen börja gå hos en psykolog på vårdcentralen eftersom jag inte var självmordbenägen egentligen, utan en lättare depression men nu har jag fått remiss tillbaka då jag tar så hårt på separationer och ska göra en basutredning.Jag är så rädd för att bli fånge av min egen journal. Detta hjälper mig i vardagen, känslan av att veta att något händer och vill testa på. Jag har gått hos psykolog privat väldigt länge och känns bra att få hjälp offentligt nu, men är verkligen rädd för att detta ska påverka mig annars.Jag får till exempel inte donera ägg pga att jag har detta i min journal (även om jag inte skulle vilja göra det). Kan detta hindra mig på andra sätt i framtiden? Får man adoptera? Blir alla patienter behandlade på samma sätt? Jag har ju bara väldigt jobbigt med min dejting, alltså att jag blir hård mot mig själv osv, inte på något annat plan i mitt liv. Jag är så himla frisk annars och är rädd för att vara maktlös i vad de bestämmer om mig och min hälsa.
Eventuellt kan själva behovet av vården, alltså din psykiska ohälsa vara ett hinder i vissa lägen. Men det beror ju mest på hur djupt det gått och om du kan påvisa att du mår bättre igen. Att ha en episod av dåligt mående som man sen reder upp med hjälp av vården är nog inget hinder i sig. Men om du skulle tex haft upprepade psykoser, vägrar behandling osv, då finns det ju andra skäl att hindra vissa saker. -
Vad gäller vården så ska all vård ske samråd med patienten. Om det är något du inte vill göra kan du säga nej, de kan inte tvinga dig till något.
-
Men vårdpersonal läser naturligtvis journalen, om du söker för något annat , tex ett fysiskt problem, kommer läkare och sjuksköterskor att läsa i journalen.Anonym (där) skrev 2023-12-21 10:46:47 följande:Ingen utomstående får läsa din journal eller få tillgång till den utan ditt medgivande. Så nej, journalen i sig kan inte hindra dig i livet.
Eventuellt kan själva behovet av vården, alltså din psykiska ohälsa vara ett hinder i vissa lägen. Men det beror ju mest på hur djupt det gått och om du kan påvisa att du mår bättre igen. Att ha en episod av dåligt mående som man sen reder upp med hjälp av vården är nog inget hinder i sig. Men om du skulle tex haft upprepade psykoser, vägrar behandling osv, då finns det ju andra skäl att hindra vissa saker. -
Vårdpersonal får inte läsa hur som helst heller, det finns ingen anledning för vårdcentralen att öppna psykiatrins journaler om man söker vård för lunginflammation tillexempel. Det går också att spärra journaler.Anonym (Vårdtagare) skrev 2023-12-21 11:06:19 följande:Men vårdpersonal läser naturligtvis journalen, om du söker för något annat , tex ett fysiskt problem, kommer läkare och sjuksköterskor att läsa i journalen.
-
De får inte läsa i journalen om det inte är relevant för vården du söker för. Alltså om du söker för halsfluss så kollar de inte psykjournaler. Däremot om du söker psyk igen så är det ju relevant vad som hänt innan.Anonym (Vårdtagare) skrev 2023-12-21 11:06:19 följande:Men vårdpersonal läser naturligtvis journalen, om du söker för något annat , tex ett fysiskt problem, kommer läkare och sjuksköterskor att läsa i journalen.
Men även om vårdpersonal läser, så händer ju inget mer än att de läst. Det är ju inte så att de sen kontaktar din dejt och berättar vad som står, eller din arbetsplats, eller framtida andra som du kommer i kontakt med. Möjligen om du är en fara för andra eller dig själv, men då är det nog vara ganska strikta rutiner kring hur man ska hantera det. -
Jag kan inte ens komma på nu vad som skulle kunna påverkas, men tänk om jag vill bli fosterförälder till exempel. Eller om vården själv börjar pussla och tar beslut. Blev så ställd när de sa att jag inte var lämplig att donera ägg när jag ville söka mer information för att få göra det i framtiden kanske. Var rädd för samma maktlöshet i andra tillfällen, speciellt med barn på olika sätt när jag egentligen är stabil och ansvarsfull. Är bara att jag får ångest inom mig av separationer som ska utredas nu men det påverkar ju bara mig själv och ger mig en kris några dagar, men allt annat sköts.
-
Anonym (Miranda) skrev 2023-12-21 11:15:46 följande:Vårdpersonal får inte läsa hur som helst heller, det finns ingen anledning för vårdcentralen att öppna psykiatrins journaler om man söker vård för lunginflammation tillexempel. Det går också att spärra journaler.
Ok, jag har aldrig varit inskriven hos psykiatrin. Mem om man går in på 1177, där ser man ju allt både från sjukhuset och vårrcentralen. Tog för givet att även psykiatrins journaler var med?
Det kan väl högsta grad vara relevant att veta, för både en vårdcentral och sjukhusavdelning , om patienten har någon psykiatrisk sjukdom eller problematik? Mediciner tex kan kanske påverka patienten ?
-
Ja psykiatrin är med på 1177 bland alla andra anteckningar för mig. Även psykologsamtal på vårdcentralen.TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-21 11:28:53 följande:
Ok, jag har aldrig varit inskriven hos psykiatrin. Mem om man går in på 1177, där ser man ju allt både från sjukhuset och vårrcentralen. Tog för givet att även psykiatrins journaler var med?
Det kan väl högsta grad vara relevant att veta, för både en vårdcentral och sjukhusavdelning , om patienten har någon psykiatrisk sjukdom eller problematik? Mediciner tex kan kanske påverka patienten ?
-
Att de sa att du inte var lämplig att donera ägg menar de nog för din egen skull.
Att donera ägg innebär ju att du måste ta massa hormoner för att bilda äggen, sprutor i magen och äggplock och antagligen må sämre av behandlingen med risk för dåligt psykiskt mående.
Det är alltså inte att dina ägg är sämre utan för DIN skull, att du riskerar att må dåligt av behandlingen. Hormoner ställer ju till det en hel del.
Dessutom att du tar hårt på sepatationer gör ju att äggdonation nog inte är lämpligt för dig. De ser ju till ditt bästa här.